Miért dobják ki a vállalatok a tökéletes állapotban lévő, eladatlan termékeiket?

környezetvédelem pazarlás Tiktok hulladékkezelés ökológiai lábnyom magazin fogyasztói társadalom
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
A globális hulladékválság soha nem volt ennyire nyilvánvaló: a fogyasztók egyre inkább tudatában vannak tevékenységük környezeti hatásának, más néven az ökológiai lábnyomuknak. Erre válaszul a közösségi média felhasználói elindítottak egy új trendet a TikTokon, amely megszégyeníti a vállalatokat a teljesen jó állapotban lévő, használható termékek megsemmisítése miatt.

Ökotrend születik

A trend egyik első szószólója Marco Arment programozó és író volt, aki 2010 januárjában publikált cikkében részletezte, hogyan működik a nagyvállalatok pazarló hulladékkezelési politikája és miért válnak meg etikátlan módon az eladatlan termékeiktől ahelyett, hogy újrahasznosítanák őket. Azóta ez az égető dilemma egyre inkább előtérbe került, a fogyasztók pedig átláthatóságot és elszámoltathatóságot követelnek a vállalatoktól.

Ebbe az ádáz harcba lépett be évekkel később a TikTok a maga majdnem 1 milliárd felhasználójával, hogy tökéletes platformot biztosítson azoknak, akik a pazarlás ellen küzdenek. A felhasználók elkezdtek olyan videókat közzétenni, amelyeken a vállalatok tökéletes állapotú termékeket, például ruházati, elektronikai cikkeket és élelmiszereket semmisítenek meg. Ezek a felvételek természetesen vírusszerűen terjedni kezdtek, s ahogy az várható volt, széles körű felháborodást váltottak ki, egyúttal rákényszerítették a cégóriásokat arra, hogy radikális lépésekkel reagáljanak a kritikára.

@dumpsterdivingmama THIS IS THE MOST DESTROYED CLOTHING IVE EVER FOUND, SO SAD.. #DUMPSTERDIVING#SAD#WASTED#DONATEDONTDUMP#LAME#SHAME#WASTEFUL#TRASHPANDA#DUMPSTERDIVINGMAMA#DUMPSTERDIVER#DISGUSTING♬ original sound - ᴛɪꜰꜰᴀɴʏ ꜱʜᴇʀᴇᴇ

Miért pazarolnak a vállalatok?

Sok üzlet úgy szerződik le a beszállítókkal, hogy az eladatlan vagy elavult árut jóváírásért cserébe visszajuttatják hozzájuk. Ezzel a megállapodással az üzletek kevés kockázatot vállalnak, így a beszállítók meggyőzhetik őket arról, hogy csak új vagy rövid élettartamú termékeket tartsanak raktáron. Jelentős értékű termékek, például az elektronikai cikkek esetében ez úgy működik, ahogy az ember elvárná: az üzletek egyszerűen visszaküldik azokat.

Azonban sok árucikk visszaküldése nem éri meg, így a boltok és a beszállítók egy igen pazarló megállapodást kötnek: az üzletek közlik a beszállítókkal, hogy melyik termékből hány darabot nem sikerült eladniuk, a beszállítók pedig jóváírják ezek összegét azzal a feltétellel, hogy a boltoknak meg kell semmisíteniük a maradékot.

Ez persze nem azt jelenti, hogy mindent teljesen el kell pusztítani – csak annyira kell megrongálni a termékeket, hogy azok ne legyenek használhatóak, valamint továbbértékesíthetőek.

@glamourddive Wait until you see what i found in this dumpster.. #dumpster#dumpsterdiving#insane#fyp#glamourddive♬ Glamorous - Fergie

Van fény az alagút végén

A világméretűvé nőtt TikTok-trend rákényszerítette a vállalatokat, hogy újraértékeljék hulladékkezelési gyakorlatukat. Sokan közülük a fenntarthatóságot és a környezetbarát hozzáállást kezdték előtérbe helyezni a korábbi profitorientált, környezetszennyező működési elvekkel szemben.

Néhány cég áttért a körforgásos gazdasági modellre, amely az újrafelhasználásra, az újrahasznosításra és a javításra összpontosít. Mások elkezdték jótékony célokra felajánlani, vagy kedvezményes áron értékesíteni eladatlan termékeiket, ezzel megakadályozva, hogy a még tökéletesen használható árucikkek a szemétlerakókban kössenek ki.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.