A színes trendi tabletták nem védenek meg minket a betegségektől. Sőt, túlzott bevitelük még kárt is okozhat a szervezetben.

A Smithsonian Intézet magazinjának összeállítása szerint a multivitaminok nem csökkentik a rák és a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát. A nagy dózisú C-vitamin nem véd a megfázástól. Sőt, a túlzásba vitt A-, C- és E-vitamin, valamint a nagy dózisú béta-karotin még növeli is egyes daganatos betegségek kockázatát. Azonban akad néhány kivétel, a magazin ezeket gyűjtötte össze – írja az Origo.hu

Forrás: Thinkstock

D-vitamin

A vizsgálatok kimutatták, hogy a D-vitamin-készítményeket fogyasztó iskolás gyerekek kisebb eséllyel kapják el az influenzát, valamint hogy a D-vitamin idősek esetében erősíti a csontokat, és csökkenti a törések gyakoriságát. Tavasztól őszig a D-vitamin természetes forrása a napsugárzás, télen azonban az ország földrajzi elhelyezkedése miatt nem jutunk elég D-vitaminhoz. Ezért ilyenkor szükséges a vitamin táplálékkiegészítőkkel való pótlása.

Probiotikumok

Egyre több adat támasztja alá, hogy a beleinkben élő sok milliárd baktériumnak döntő szerepe van egészségünk fenntartásában. Ezért egy, a baktériumok jó részét elpusztító antibiotikum-kúra után ajánlott a baktériumpótlás probiotikumokkal – akár mesterséges készítményekkel, akár a probiotikumokat természetesen tartalmazó élelmiszerek (joghurt, savanyú káposzta, kovászos uborka) segítségével.

Cink

A C-vitamin nem előzi meg a megfázást, ám a kutatások szerint a cink igen. A sejtanyagcserére ható ásványi anyag a vizsgálatok szerint gátolja a megfázást okozó leggyakoribb vírusok, a rhinovírusok szaporodását. Ha valaki észleli magán a megfázás első tüneteit, az 500, 1000 mg-os C-vitamin-tabletták helyett inkább cinktartalmú készítményeket szedjen, a háziorvosával való egyeztetés után.

Niacin (B3-vitamin)

A niacin vagy B3-vitamin számos betegség ellen hatékony, többek között magas koleszterinszint, Alzheimer-kór, cukorbetegség, de még fejfájás ellen is. Ahhoz azonban, hogy valóban segítse megelőzni ezeket a betegségeket, nagy dózisokban kell szedni, a nagy dózisú kiszerelések pedig csak receptre kaphatók.

Fokhagyma

A fokhagyma önmagában is hasznos, magas hatóanyag-tartalmú tabletta formájában pedig egyenesen gyógyszer. Egy 2008-as metaanalízis szerint a fokhagymakapszulák napi fogyasztása magas vérnyomással küzdőknél csökkenti a vérnyomást.

Napi öt adag zöldség-gyümölcs

Ajánlott napi öt adag zöldség-gyümölcs elfogyasztása - ha ez megvan, akkor tényleg nincs szükség a plusz C-vitamin-bevitelre. Ellenkező esetben azonban kis dózisban továbbra is érdemes C-vitamint fogyasztani. A táplálkozás mellett legalább ugyanannyira fontos a folyadékbevitel is, különösen a mostani, influenzás-köhögős időszakban.