A hideg közeledtével egyre több forró italt, teát fogyasztunk, amit a torokfájós, náthás influenzaszezonban szívesen ízesítünk mézzel. Azonban mielőtt belevetnéd magad a nagy mézvásárlásba, jó, ha tudod, mire figyelj ezzel az édességgel kapcsolatban.

Évezredek óta előszeretettel használják az emberek: már a sumérok és a görögök is ismerték fertőtlenítő, édesítő hatását. Bár nagyrészt glükózból és fruktózból áll, a méz számos vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, többek között magnéziumot, kalciumot, recezt, vasat, nátriumot, B-vitamint. Még jócskán sorolhatnánk a pozitív hatásait, előtte azonban nem árt, ha a másik oldalt is megismered. Mert annak ellenére, hogy sokkal jobb választás a cukornál, vannak negatív hatásai is.

Forrás: Thinkstock

A méz is cukor

A méz 55%-a fruktóz, vagyis gyümölcscukor, és gyakorlatilag pontosan ugyanúgy reagál rá a test, mint a finomított kristálycukorra: vércukorszint-emelkedéssel. Ennek hatására a hasnyálmirigy inzulint termel, a test elkezdi raktározni a zsírt, és megindul az elhízás. Iam Marber táplálkozási terapeuta szerint az a probléma, hogy az emberek szemében a cukor a rossz, a méz pedig a jó édesség, pedig nem minden ilyen egyszerű. ,,Amikor a cukorkészítésre gondolunk, gyárak jutnak eszünkbe és sok mesterséges dolog, amikor a mézre, akkor pedig biofarmokat és a természetet látjuk magunk előtt. A helyzet azonban az, hogy a mézek legtöbbje egyáltalán nem is ilyen helyeken készül. Akármennyire is szeretnénk a dolgot feketén-fehéren látni, jobban utána kell gondolni."

Magas a kalóriatartalma

Nem is akármennyire: egy teáskanál mézben körülbelül 22 kalória van, ugyanennyi cukorban pedig 16. Sokszor azok, akik a cukrot mézre cserélik, még az adagot is megnövelik, hiszen a méz egészséges. Pedig érdemes odafigyelni a mértékletességre!

Az ásványianyag-tartalom is átverés?

Nem, a gazdaságokból származó nyers, finomítatlan méz tényleg tartalmaz vitaminokat és ásványi anyagokat, de ezek csak a méz körülbelül 2 százalékát adják. A rajta végzett eljárások azonban később nemcsak a polleneket és baktériumokat szűrik ki, de eltávolítják ezeket a fontos vitaminokat is.

Forrás: Thinkstock
Jó, ha tudod

Nyers, pasztőrözetlen mézet lehetőleg ne fogyassz a terhesség alatt, mert liszterózist eredményezhet. A lysteria monocitogenes baktérium olyan fertőzést okoz, ami sokszor jár például hasmenéssel, hányással, legrosszabb esetben pedig vetéléssel.

Csökkenti a kollagéntermelést

Fertőtlenítő hatásuk miatt hihetetlenül népszerűek a mézes arcpakolások, amik valóban leszárítják a sebeket, pattanásokat. Dr. Mica Engel bőrgyógyász azonban arra hívja fel a figyelmet, hogy a mézben lévő glükóz, fruktóz és a szénhidrát károsodást okoz a kollagéntermelésben, épp úgy, ahogy a cukor. "Tény, hogy a mézben vannak vitaminok, de ez nem elég ahhoz, hogy ne befolyásolja a kollagéntermelést."

 Nincs rá szükség

A hozzáadott cukornak – ami lehet kristálycukor vagy méz is – semmiféle jótékony hatása nincs a táplálkozásra, a napi kalóriabevitelt azonban igencsak megdobja: ennek a 10%-a az efféle cukrokból jön ki. Az Egészségügyi Világszervezet álláspontja szerint napi hat teáskanálnyi méznél vagy cukornál nem kellene többet fogyasztani.

Mit mond a szakértő?

Ihász Katalin dietetikus szerint is érdemes odafigyelni és kontrollálni a mézfogyasztást. ,,A méz számos antioxidánst, vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, arra azonban ügyelnünk kell, hogy ezeknek az anyagoknak egy része hő hatására elbomlik. Valóban magas a glikémiás indexe, ezért némely étrendben, mint pl. a diabetes diétában nem javasolt a mézet használni. Nem ajánlott a fogyasztása három év alatti gyermekeknek, allergiában szenvedőknek fokozottan kell figyelniük az esetleges keresztreakció kialakulása miatt."

Milyen mézet fogyassz?

A negatív hatások ellenére igenis érdemes mézet fogyasztani, persze csak úgy, ha ügyelsz a mértékletességre. Manapság már rengetegféle méz kapható – lássuk, mikor mit érdemes választani.

Napraforgóméz: az ára a többihez képest alacsony, így érdemes sütéshez ezt használni.

Vegyes virágméz: kiváló a süteményekhez, erősíti az immunrendszert.

Akácméz: hungarikum, szabályozza a vércukorszintet, köhögéscsillapító hatású. Teákba kiváló.

Hársméz: köhögésre, torokgyulladásra, sőt, álmatlanságra is nagyon hasznos, illetve lázas betegeknek is érdemes ezt használni a forró italokba.

Repceméz: ha candidadiétát követsz, ez a méz többnyire megengedett.

Gesztenyeméz: az ára körülbelül 40%-al magasabb, mint például a napraforgóméznek, ám rengeteg gyógyhatással rendelkezik. Sütni nem jó vele a kesernyés íze miatt, de teába és magában fogyasztani érdemes: regenerálja a legyengült immunrendszert, érgyulladásoknál és trombózisos megbetegedéseknél kitűnő, sőt, állítólag a férfiasságnak is nagyon jót tesz.

Life.hu tipp

Ne keverd a mézet forró teába, mert úgy tönkremennek a benne lévő hatóanyagok. Ha pedig a méz egy idő után bekristályosodik, akkor se ijedj meg: úgy is bátran fogyaszthatod, ha azonban ez zavar, melegítsd 45 fokra, akkor visszanyeri eredeti formáját.

A szerző véleménye:

"Rendszeres mézhasználóként engem megleptek a legújabb kutatási eredmények, de örülök, hogy más oldalait is megismerhetem a méznek. Rengeteg virágmézet használok, szinte mindig ezzel sütök, és tény, hogy én magam is estem már túlzásba a mézzel kapcsolatban, mondván, hogy egészséges. Alapvetően egyik cukor sem az, így marad a mértékletesség: süteményekbe kevesebb méz is bőven elég, törekedjünk inkább a minőségre. Téli immunerősítő gyanánt biztosan beszerzek pár különlegesebb mézet, gesztenye- és repcemézet, mert ilyenkor nagyon sokat teázunk. Ha pedig megfázom, vagy fáj a torkom, nekem mindig a mézes-fokhagymás keverék válik be!"