Már szinte semmi sem esik jól ebben a forróságban? Szomjas vagy, de a hideg víz már nem segít? Fogyassz mentateát, az egyszerűen csodát tesz a hőségben! Persze nem ez az ital az egyetlen megoldás; íme, néhány enni- és innivaló, amik egész biztosan kellemesebbé teszik a forróságot. 

Felejtsd el a jéghideg italokat!

Nagy a forróság, te pedig legszívesebben jégkockákkal teli koktélt kortyolgatnál? Ne tedd, a hideg italok ugyanis lassítják az emésztést, és lehet, hogy jólesnek, de nem éred el velük a kívánt hatást. Kortyolj inkább langyos vagy meleg innivalót!

A mentatea az egyik legjobb választás, mert kiváló hűtő hatással rendelkezik; az arab országokban ezért is fogyasztanak sokan forró mentateát.

Forrás: Thinkstock

Ha szereted ezt az ízvilágot, de nem próbálkoznál ilyen extrém dolgokkal, akkor készíts mentás limonádét szobahőmérsékletű vízből: mehet bele pár alaposan megmosott mentalevél, facsart citromlé, esetleg lime és egy kis méz. Isteni lesz, és remekül hűsít!

Tudtad?

A borsmenta az emésztési problémákon is segít, megszünteti a felfúvódást, megfázás esetén pedig segít az orrdugulás és a köhögés elhárításában is. Sőt, nagy segítség a fogyókúrában is: a benne található mentol serkenti az anyagcserét, a vérkeringést, javít az emésztési folyamatokon, ráadásul a kisebb gyulladásokat is megszünteti a szervezetedben, amelyek hátráltatnának a fogyásban.

A citromfű is remekül ellensúlyozza a hőséget: a benne található illóolajban ugyanis megtalálható az úgynevezett citronellál és citrál, amik hűsítik a szervezetet. Persze nemcsak emiatt érdemes citromfűteát inni: a citromfű riasztja a szúnyogokat, az ajakherpeszre gyógyír, de hasi görcsök, emésztőrendszeri problémák esetén is használhatod. Hogyan készítsd el? ITT megmutattuk!

A levendula a nyár slágere, nemcsak különleges íze miatt: hűsít, nyugtatja a testet, de remek tisztító és regeneráló hatása is van. Csak a levendulaolajat ismered? Próbálj ki új dolgokat, a levendulát ugyanis használhatod limonádékba, levesekbe, lekvárokba is - ITT írtunk is róla, hogyan!

Italok, amiket kerülj el a hőségben!

Nyáron érdemes hanyagolni azokat a hozzávalókat, amik felmelegítik a testet. A fahéj serkenti az emésztést, de az egyik legintenzívebb hatású fűszer, így ez nem a legkellemesebb kánikula idején. De hasonló hatásokkal rendelkezik még például a gyömbér, a kakukkfű és a csipkebogyó is - a belőlük készült teákat hagyd meg inkább télire.

Töltődj fel zöldségekkel, gyümölcsökkel!

Nemrég az Origo.hu gasztrorovata, a Táfelspicc összeszedte, melyek azok az ételek, amiktől könnyen rosszul leszünk a hőségben. A zöldség és a gyümölcs azonban mindig jó választás: a görög és a sárgadinnye is hűsítik a szervezetet, ráadásul a kalóriatartalmuk is alacsony. Tisztító hatásuk kiváló, emellett fejfájás ellen is kitűnőek. ITT írtunk is korábban a dinnye rengeteg pozitív tulajdonságáról.

Forrás: Thinkstock

A fanyar ízű bogyós gyümölcsök is nagyszerűen hűsítenek, ráadásul egészségesek is:tele vannak C-vitaminnal, antioxidánssal, szebbé teszik a bőrt, és a kalóriatartalmuk sem magas. Nagy kedvencünk például az áfonya, ami amellett, hogy olvasztja a kilókat, számtalan jótékony hatással is bír. 

A zöldségek közül a zöld színűeket érdemes előnyben részesíteni nyáron: a cukkini egy igazi szuperzöldség, ITT írtunk is róla korábban; grillezve isteni, frissen is teheted salátába, sőt, spagettiként is elkészítheted. A saláta friss, kalóriaszegény, és számtalan vitamint tartalmaz, az uborka pedig vitalizálja a testet, magas nedvességtartalma miatt nyáron különösen hasznos, ráadásul pótolja a napi vitaminmennyiséget. 

Jó, ha tudod

A zöldségek és a gyümölcsök mellett hűtő hatással van a szervezetre a fehér és a barna rizs, az árpa, a bab, a tofu, a joghurt, a tehéntej, a tárkony és a kömény. A csípős fűszerek azonban épp ellenkezőleg hatnak; felforrósítják a testet, így az erőspaprikát, a gyömbért, a borsot hanyagold, csak úgy, mint a majorannát és az oregánót. A paradicsom, a fokhagyma és a torma szintén fűtő hatással rendelkeznek, csakúgy, mint a déligyümölcsök. Csokoládé, méz és a kávé után is csak melegebbet érzel, így ezek sem túl jó választások a hőségben. 

Ihász Katalin dietetikus

Nagyon fontos, hogy ebben a hőségben lédús, könnyen emészthető ételeket válasszunk. A hőtermelő ételeket hagyjuk meg a hűvösebb napokra. A jeges italoktól pedig egyrészt szomjasabbak leszünk, és a torkunk is megfájdulhat tőlük, másrészt a bélrendszernek sem tesznek jót. Ha ilyet iszunk, utána még sokkal melegebbnek érezzük a kinti hőséget, ezért én is a szobahőmérsékletű italokat ajánlanám a következő napokban.