7000 méter magasan zuhant ki a kapitány a repülőgépből: hihetetlen, ami ezután történt

Forrás: NurPhoto via AFP/Nicolas Economou/NurPhoto/Nicolas Economou -
pilóta túlélő légiutas-kísérő szélvédő életmentés Vészhelyzet repülőgépbaleset másodpilóta pilótafülke
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Katasztrófafilmekbe illő jelenetnek volt tanúja annak a repülőgépnek a személyzete, melynek piótáját 23 ezer láb, azaz kb. 7000 méteres magasságban, a betört szélvédőn keresztül kiszippantotta a gépből légnyomás.

Bár a jelenet bármelyik katasztrófafilmben megállná a helyét, nem fikció, hanem maga a valóság: 1990-ben megtörtént.

Az esetnél csak az tűnhet valószínűtlenebbnek, hogy a British Airways pilótája, Tim Lancaster kapitány túlélte a megpróbáltatást, bár több törést és fagyási sérülést szenvedett, miután az ablakon lógva ki volt téve az időjárás viszontagságainak.

A British Airways Boeing 787-es Dreamlinere Forrás: NurPhoto via AFP/Nicolas Economou/NurPhoto/Nicolas Economou

A sokkoló incidens több mint három évtizeddel ezelőtt, 1990 júniusában történt, amikor Lancaster egy kereskedelmi járatot irányított az angliai Birminghamből a spanyolországi Malagába.

Ami meglehetősen rutinszerű napnak indult a járat személyzete számára, gyorsan katasztrófába torkollott: körülbelül fél órával a repülés után, amikor a gép hat pilótafülke-ablaka közül kettő betört Oxfordshire feletti utazás közben.

Lancastert a légnyomás kitépte az ülésből és kiszppantotta az ablakon, miközben a pilótafülke ajtaja is kiszakadt a helyéről, és majdnem a földre lökte Nigel Ogden légiutas-kísérőt.

Szerencsére Ogden be tudott rohanni a pilótafülkébe, hogy megragadja Lancaster lábát, éppen akkor, amikor kirepült az ablakon. Ogden is elkezdett kicsúszni a nyíláson, de a légiutas-kísérő személyzet egy másik tagja, John Heward berohant a pilótafülkébe, és az övénél fogva megragadta őt: egy harmadik légiutas-kísérő pedig bekötötte magát a pilótaülésbe, és segített lenntartani az emberek láncát.

Eközben Lancaster 7000 méter magasan, a gép külső oldalának tapadva ki volt téve az elemeknek, miközben Alistair Atchison másodpilóta vette át az irányítást, és azt kiáltozta a rdióba: „Mayday! Vészhelyzet!'

Ogden így nyilatkozott a Sydney Morning Heraldnak : „Körbenéztem, és láttam, hogy az első szélvédő eltűnt, Tim, a pilóta pedig kiszállt rajta – kiszippantódott a biztonsági övéből, és csak a lábait láttam. Átugrottam a vezérlőoszlopon és megragadtam a dereka körül, nehogy teljesen kirepüljön. Lábai beszorultak, lekapcsolták az robotpilótát, a fedélzeti ajtó a kezelőszerveken feküdt, így a gép közel 650 km/h-val zuhant le a világ legzsúfoltabb egén."

Így folytatta beszámolóját: „Azt hittem, hogy elveszítem őt, de végül U-alakban hajlott az ablakok köré. Az arca nekiütközött az ablaknak, az orrából és a feje oldaláról vér folyt ki, a karjai csapkodtak, és körülbelül 6 méter hosszúnak tűnt. A legfélelmetesebb, hogy a szemei tágra nyíltak. Soha nem fogom elfelejteni ezt a látványt, amíg élek" - mondta el az életmentő légiutas-kísérő.

Csodálatos módon Atchison másodpilótának sikerült irányítása alá vonnia a gépet, és a gép végül a Southampton repülőtéren landolt, ahol a személyzetet a mentőszolgálat fogadta. Még ennél is hihetetlenebb, hogy Lancaster túlélte a megpróbáltatást, bár több törést és fagyási sérülést szenvedett.

A megdöbbentő történetről dokumnetumfilm is készült, Air Crash Investigation - Blow Out címmel - írja a LAD Bible.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.