Izgul a gyereked az érettségi miatt? A szakértő elárulta, hogyan nyugtathatod meg

Az érettségi előtt álló fiatalok sokféleképpen reagálnak a stresszre: van, aki szárnyra kap tőle, és van, akit megbénít az elvárások súlya. A szülő ilyenkor hajlamos lenne az utolsó pillanatban csodát tenni, azonban a legnagyobb segítség ilyenkor a nyugalom és a biztonságot sugárzó jelenlét. Ha a gyerek tudja, hogy nem a jegyen múlik a szerethetősége, az érettségi már nem élet-halál kérdésként jelenik meg a fejében, hanem csak egy fontos állomásként az úton.
Ahogy közeledik az érettségi, egyre több szülő tapasztalja meg gyermekén a feszültség jeleit. De vajon hogyan lehet különbséget tenni a természetes stressz és a bénító szorongás között?
„A legelső és legfontosabb, amit érdemes tisztázni: a stressz nem feltétlenül rossz. Sőt, egy bizonyos mértékű stressz kifejezetten segíti a teljesítményt, mozgósítja a belső erőforrásokat, és élesíti a fókuszt. Segít, hogy az optimális legjobb teljesítményt tudjuk adni. A probléma ott kezdődik, amikor a stressz átcsap szorongásba.” – mondta Dr. Makai Gábor klinikai szakpszichológus.
Ilyenkor a gyerek már nem csak attól fél, hogy rossz jegyet kap, hanem attól is, hogy ezzel csalódást okoz, megszégyenül, és akár a szerethetősége is megkérdőjeleződik. Ez már nem a valóságról szól, hanem belső, gyakran tudattalan félelmekről. Ha a fiatal úgy érzi, hogy ennek az egész helyzetnek nemcsak óriási a tétje, hanem – tudattalanul – a szerethetősége is ezen múlik, akkor ez az időszak rendkívül stresszessé válhat. A fokozódó stressz pedig könnyen szorongásba csaphat át, ami már nem reális félelem, hanem annak egy szélsőséges formája. Fontos tudnod: ha most, az utolsó hetekben úgy tűnik, hogy a gyereked túlterhelt, leblokkol vagy túlizgul, azt már nehéz akutan „megoldani”. Ilyenkor már nem működnek a nagy beszélgetések.
- A biztonságérzet erősítése: ha a gyerek látja, hogy te nyugodt vagy, ő is könnyebben megnyugszik.
Dr. Makai Gábor szerint a legfontosabb segítség, amit a szülő nyújthat, az a biztonságérzet erősítése, amit úgy érhetünk el, ha őszintén beszélünk a gyerekkel, és igyekszünk megérteni, mi zajlik benne.
Ezen keresztül tud a szülő ráhangolódni, és igazi támaszt adni.
- Őszinte, de laza kommunikáció: néha elég egy mondat, egy vicc vagy egy ölelés, ami azt sugallja: bármi történik, te mellette állsz. „Azt gondolom, hogy a félelem leginkább úgy csökkenthető, ha a gyerek nem marad magára sem fizikailag, sem lelkileg...Érdemes egyszerűen csak úgy megközelíteni a gyerekünket, hogy próbáljuk elkerülni a teátrális beszélgetéseket és a tankönyvi tanácsokat.” – mondta Dr. Makai Gábor.
Egy kis humor, egy laza, de önazonos beszélgetés segíthet abban, hogy a gyerek ne érezze magát annyira leterhelve, és könnyebben megélje ezt a nehéz időszakot.
- Relaxációs technikák: léteznek olyan technikák is, amelyeket a gyerek megtanulhat, például a relaxációs technikák, amelyek segíthetnek kilépni a beszűkült félelmi állapotból. Ezek a technikák különösen hasznosak lehetnek, hogy a gyerek újra fókuszálni tudjon a feladatra. Egy-egy egyszerű légzőgyakorlat, zenehallgatás vagy mozgás segíthet abban, hogy a gyerek kiszakadjon a beszűkült, félelemközpontú állapotból.
- Rugalmasság: Ne ragaszkodj merev napirendhez, például ne keltsd fel korán. Hagyd, hogy úgy készüljön, ahogy neki a legjobb. Ha megadjuk neki a szabadságot, hogy saját módszereit alakítsa ki, segíthetünk abban, hogy ne érezze magát túlzottan nyomás alatt.
És talán a legfontosabb: emlékeztesd rá – és magadat is –, hogy az érettségi egy fontos állomás, de nem a világ vége. Az itt született számok nem az ő értékességét mutatják, csak az adott pillanat teljesítményét. Az élet nem egyetlen vizsgán múlik.
Nem arról van szó, hogy valaki jól vagy rosszul teljesít, hanem arról, hogy a legtöbbet hozza ki a helyzetből. Ezt kell erősíteni benne: lehet, hogy nem úgy sikerül, ahogy szeretné, de lehet, hogy sokkal jobban fog menni, mint várta. A lényeg, hogy mindig van lehetőség a teljesítmény javítására, és ha nem sikerül például bekerülni az egyetemre vagy főiskolára, akkor is új stratégiát kialakítva képes lehet megbirkózni a helyzettel. Bár az érettségin a teljesítményt számokban és százalékokban mérik, fontos megérteni, hogy ez a bizonyos eredmény csupán egy adott helyzetben lévő teljesítményt tükröz, és nem ez határozza meg a gyerek értékét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.