Az alfa generáció már öregedésgátló kozmetikumokat használ - Hogyan hat ez a bőrükre?

Teenager, bőr krém
ABO PHOTOGRAPHY/Shutterstock - ABO PHOTOGRAPHY
bőrápolás tudatos bőrápolás bőröregedés alfa generáció
Egyre több tizenéves használ csúcskategóriás kozmetikumokat, azok közül is az anti-aging termékeket. Bőrgyógyászok azonban arra figyelmeztetnek, nem biztos, hogy jót tesznek ezzel.

A kiskorúak bőrének ápolása korábban kimerült annyiban, hogy tartottak otthon egy üveg Dalacin-T-t, és imádkoztak, hogy ne lepjék el az arcukat a pattanások. Ez ma már teljesen másképp van: a gyerekek elkezdték ugyanazokat a csúcskategóriás arckrémet, szérumokat használni, mint  a szüleik. 

A divatos, drága, márkás termékekért való rajonás a kamaszkor sajátossága, ám amíg a cipők és táskák viselése nem korhoz kötött, addig a felsőkategóriás kozmetikai termékek az idősebb vásárlókat - speciális bőroblémákkal - célozzák meg. Vezető brit gyógyszerészek szerint már a 10 éves kislányok is nyomást gyakorolnak a szüleikre, hogy megvásárolják azokat a drága termékeket, amelyek olyan erős összetevőket tartalmaznak, mint a retinol, a különböző savak vagy a C-vitamin. Ezek a kémiai anyagok tüntetik el - elvileg - a ráncokat, feszesítik a bőrt, és minimalizálják az UV-sugárzás okozta károkat. A tinik bőrének egyik hatóanyagra sem lenne szüksége, de akkor miért rajonganak ezekért a termékekért, miért menő az, aki ilyeneket használ, és mit tesznek ezek az összetevők a fiatal, hamvas bőrrel?

A szarkalábak és a TikTok

Dr. Anjali Mahto bőrgyógyász szakorvos arról beszélt az Independentnek, hogy sok tini azért keresi fel, mert szarkalábakat vélt felfedezni a szeme sarkában, komoly problémáik egyébként nincsenek. Az orvos úgy gondolja, a ráncokkal kapcsolatos korai megszállottság egyértelműen a közösségi média, különösen a TikTok miatt alakult ki. A tizenévesek ezen a felületen olyan influencereket látnak, akik nagyon részletesen mutatják be a sokszor eltúlzott bőrápolási rutinjukat és sminkelési szokásaikat.

fiatal kislány, smink, bőrápolás
A tizenévesek olyan influencereket látnak, akik részletesen mutatják be a sokszor eltúlzott bőrápolási rutinjukat és sminkelési szokásaikat.
Forrás:  Ermolaev Alexander/Shutterstock

A 2010-ben és az utána következő években született alfa generáció a digitális kultúrában elmerülve nőtt fel. Mindenféle tartalomhoz hozzáférnek, őrült mennyiségben fogyasztják a rövid, pörgős videókat, amelyekben fotogén influencerek különböző szérumokat kenegetnek a már amúgy is ragyogó arcukra, miköben erősebbnél erősebb hatóanyagokat emlegetnek. A videók hatása olyan nagy, hogy a Wunderman Thompson marketing ügynökség 2023-as, az alfa generációról szóló jelentése szerint a 6 és 16 év közötti korosztály 55 százaléka szeretne megvásárolni egy terméket, ha azt a kedvenc YouTube- vagy Instagram-sztárja használja, viseli vagy ajánlja. Ugyanebben az évben nagy port kavart egy 14 éves lány videója is, amiben részletesen bemutatta, milyen termékeket használ annak érdekében, hogy megelőzze bőre öregedését: napi kétszer tett fel arcmaszkot és kente be magát retinollal. A fiatalok rendszeresen hallják a varázserővel bíró szalicilsav, AHA vagy szérum szavakat, és azt gondolják, ezek bizony nekik is kellenek.

90 másodpercbe nem fér minden bele

Az influencerek - akár fiatalok akár idősebbek - nem térnek ki a videókban arra, hogy az egyes hatóanyagoknak mi a konkrét szerepük, milyen a hatásuk. Hogy is férne ez bele 90 másodpercbe? A gyerekek hosszabb anyagokon már elunják magukat. Azt sem mondják el, hogy a kozmetikumok túl gyakori használata durva irritációkhoz vezethet, és minden termékhez apró lépésekben kell hozzászoktatni a bőrt. A tinédzsereknek nincs szükségük retinolra, hacsak nem írja fel nekik a bőrgyógyász extrém pattanásosságra. A tizenéveseknél a dermisz vagy másnéven irha is fejlődésben van, így elegendő kollagént termel, tehát felesleges ezt fokozni. Az is előfordulhat, hogy túlságosan felpörgetik a kollagéntermelést, ezzel pedig megzavarják a bőr természetes ciklusát, ami még több irritációhoz és idő előtti károsodáshoz vezet. 

Teenager, krém bőrápolás
A tizenéveseknél az irha fejlődésben van, így elegendő kollagént termel, tehát felesleges ezt fokozni 
Forrás: Luis Molinero/Shutterstock

A fiatalok bőrgátja, divatos szóval élve barrierje (a sejtek külső védőrétege, amely megtartja a nedvességet, és megakadályozza a külső stresszhatások és toxinok bejutását) általában vékonyabb, mint a felnőtteké, az intenzív hatású összetevők ezért jobban irritálják. A C-vitamin, a hámlasztó savak, mint az AHA vagy a BHA és a niacinamid mind népszerűek a megszállott tinik körében, de a gyakori használat esetükben bőrgyulladáshoz vezethet. A helyzetet tovább rontja, hogy az influencerek gyors egymásutánban egyszerre több dolgot is felvisznek, nem jelzik, hol kell eltelnie bizonyos várakozási időnek. A tinik utánozzák őket, és kész a baj.

A szakértők azonban nem csak emiatt aggódnak, a pszichológiai hatás sokkal jelentősebb. Az alfa generáció tagjai teljesen torz módon gondolnak az öregedésre, nem alakul ki egészséges viszony a testükhöz, a bőrükhöz. Csak csendben tesszük fel a kérdést: hogyan teremthettünk olyan világot, ahol a gyerekek, akik még alig kezdtek el élni máris a ráncok miatt aggódnak? 

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.