Divatbotrányok: Vivienne Westwood, a divatvilág vörös démona

fashion week divatbemutató Vivienne Westwood Szex és New York botrány
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Vivienne Westwood, a vörös démon, aki már közel fél évszázada, hogy az elegancia határait feszegeti. Ádáz küzdelemben áll a kommersz megoldásokkal. Hol áthágja, hol újraértelmezi a divat szabályait, miközben szezonról szezonra provokatív, mégis elképesztően sikkes kollekciókkal rukkol elő. A közönség pedig csak még többet akar.

A hölgy mindössze a húszas évei elején járt, mikor túl egy váláson, "tarsolyában" egy csöppséggel és számos kreáció tervével beleszeretett Malcolm McLarenbe, a Sex Pistols későbbi menedzserébe. A férfi 1970-ben nyitotta meg közös üzletüket a londoni Kingsroad 430. szám alatt, Let It Rock néven. Tombolt a hippiláz, a rock 'n' roll pedig tiltólistán volt. A kis butik tárt karokkal várta mindazokat, akik Vivienne '50-es évek ihlette ruhadarabjaira vágytak. A lelkes közönség egymásnak adta a kilincset, és persze a Let It Rock hírét is. Két évvel később újrakeresztelték boltjukat Too Fast to Live, Too Young To Die-ra. Ezzel is jelezve, hogy a rocker-publikum megkülönböztetett figyelmet élvez. Majd több névváltás is következett. Így mikor a Sex Pistols Vivienne Westwood kreációkban őrjöngött, az üzlet maga is Sex névre hallgatott. 1981-ben kapta meg a World's End-et, melyet a mai napig is visel. 1981 nemcsak emiatt volt sorsfordító. Ekkor tartotta a tervező első divatbemutatóját is, mellyel aztán végleg beírta magát a divattörténelembe.

AFP
AFP

Westwood stílusa és egyénisége páratlan. Hippi és punk-rock életérzés lenyűgöző elegye jellemzi munkáit. Saját bevallása szerint a tradicionális viseletek a gyengéi, így a skótszoknya visszatérő darab kollekcióiban. Évtizedek óta merít ihletet társadalmi jelenségek, illetve rétegek stílusjegyeiből. Így nem is oly meglepő, hogy 2010 őszén a hajléktalanok világa és a kultfilm, a Zoolander ösztönözte alkotásra a punk-rock nagyasszonyát. A homeless "viseletet" művészi magasságokba emelve új értemet adott a hanyag eleganciának. Ezzel Vivienne Westwood új divatirányzatot alkotott, melyet a kritikusok csak "Hajléktalan eleganciának" neveztek. A kartonpapírral burkolt kifutón vécépapírgurigával és hálózsákkal a kezükben masíroztak a modellek. Csapzott loboncok és szakadt ruhák minden mennyiségben, műszőrbunda, kardigán, tréningfelső, narancssárga kezeslábas, fakó öltöny, bolyhos mellény, lyukas jégeralsó. A tervező olyan apró részletekre is figyelt, mint a frizurákban megbújó ezüstös tincsek, amik olyanok, akár a fagykóstolta deres hajszálak. A show végén pedig a lenyűgöző belépő: a tapsok bezsebelésére a művésznő hordágyon érkezett a színpadra. Valljuk be, figyelemfelkeltésből jeles, ami azonban a társadalmi ráhatást illeti, komoly eredménye nem volt az igencsak emlékezetes bemutatónak.

AFP
AFP

Vivienne Westwood visszhang-éhsége azonban korántsem csak a kifutóra korlátozódik. Egyik méltán kedvenc fotósa, Jürgen Teller, pár évvel korábban elképesztő fotósorozatot készített, melyen Westwood leplezetlenül tárta fel bájait barokkos túldíszítettségbe ágyazva, mondanunk sem kell, meglehetősen buja pozitúrákban. A Men and Women névre keresztelt kiállítást egy exkluzív parti keretein belül nyitották meg, ahol a német fotósnak többek közt ezen képei is szerepeltek. A hetvenegy esztendős tervező a legékesebb példája annak, hogy a tehetség nem tanulható. Vivienne Westwood sosem tanulta szakmáját, pusztán utat engedett mindannak, ami "megfogalmazódott" benne. Talán emlékszünk a Szex és New York mozifilm különleges menyasszonyi ruhájára. Pikáns, mégis ultranőies. Ez az, amit ő képvisel.


Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.