Előzd meg a téli C-vitamin-hiányt!

2013.12.18. 23:00

A vitaminok és ásványi anyagok hiánya nem sokáig tartható állapot: szervezetünk hamar jelzi, ha valamelyikből többre lenne szüksége. Az egyik legalapvetőbb vitaminunk hiányával mégsem foglalkozunk eleget, ez pedig a C-vitamin.

Százezrek haltak bele

Ha a C-vitamin-hiány következményeiről beszélünk, szinte mindenkinek azonnal a skorbut ugrik be, s tegyük hozzá, nem véletlenül. Ez a hiánybetegség már az ókorban is ismert volt a téli időszakban, de főként a nagy földrajzi felfedezőutakon részt vett tengerészeket tizedelte meg. A tengeri pestisnek nevezett betegség olyan híres felfedezők legénységét vitte a halálba, mint Vasco da Gama vagy Magellán, s a becslések szerint összesen körülbelül kétmillió tengerész halt bele abba, hogy nem ismerték fel a C-vitamin hiányának fontosságát. Maga a betegség kezdeti tüneteiben vérző ínyt és foghullást okoz, de jellemző volt az általános gyengeségérzet, a bőr alatti és ízületi vérzés, a fokozatosan leépülő szervezet, a végén iszonyatos fájdalmakkal.

Forrás: Thinkstock

A C-vitamin nélkülözhetetlen ereink védelmében

Persze ahhoz, hogy skorbutot kapjon bárki is, hosszú hetekig vagy hónapokig nélkülöznie kell a C-vitamint: napi tíz milligrammnyi bevitt mennyiség alatt jelentkeznek a tünetek, de ahhoz, hogy a szívbetegség vagy a szürkehályog kialakulása ne fenyegessen, már napi ötven milligrammnyira van szükség belőle. C-vitamin hiányában ugyanis nem termelődik elég kollagén, mely rugalmasan tartaná az erek falát akár a szemben, a bőrben, akár a szív körül, így fordulhatnak elő bevérzések, ínyproblémák, nehezen gyógyuló sebek.

C-vitamin-hiány a vérszegénység hátterében?

A C-vitamin nemcsak a bőr és az erek rugalmasságában játszik nagy szerepet, de különböző jótékony anyagok felszívódását is segíti. Az egyik ilyen a vas, így a vérszegénységben szenvedőknek nemcsak a nyomelem pótlásáról kell gondoskodniuk, de megfelelő mennyiségű C-vitamin-bevitelről is. A vashiány mellett maga a C-vitamin hiánya is fogékonyabbá tehet a betegségekre, hiszen hasonlóan például az E-vitaminhoz, nagyon fontos antioxidáns, mely nap mint nap védi sejtjeinket a szabad gyökök által okozott károsodásoktól.

Mégis mennyi az ideális?

Arról a mai napig folyik a vita, hogy pontosan milyen mennyiségben kéne pótolnunk ezt a vitamint. Korábban a felnőttek napi szükségletét 60 mg-ban határozták meg, ám ez manapság meglehetősen elavult nézet, hiszen a C-vitamin felszívódásán még ronthatnak is különböző betegségek, gyógyszerek vagy a dohányzás. Az újabb vélemények Szent-Györgyi Albert, a C-vitamin felfedezőjének példájával mutatják meg, hogy akár napi több ezer milligrammnyi C-vitamin sem ártalmas, sőt, akár a tudós hosszú életkorában is szerepet játszhatott. Ugyanakkor azt is tudnunk kell, hogy egyszerre 200 mg-nyi mennyiségnél többet nem hasznosít jól a szervezet, tehát az egyszeri nagy dózisú C-vitaminpótlásnál akadnak jobb megoldások is - ráadásul a nagy dózisú C-vitamin más vitaminok felszívódásába is belezavarhat, nem beszélve a túl nagy adagoknál jelentkező hasmenésről.

Forrás: Thinkstock

A legjobb a természetes

A legjobban akkor járunk, ha a sima aszkorbinsavat tartalmazó készítmények helyett természetes módon pótoljuk a hiányzó C-vitamint. Ez átlagos táplálkozás mellett olyan készítmények fogyasztását jelenti, melyekben a természetes C-vitamin minden összetevője jelen van, ezek általában acerola- vagy csipkebogyó-kivonatok. Emellett a hidegen áztatott csipkebogyótea is igen gazdag C-vitaminban, ahogy a narancs, a kivi, a paprika vagy a savanyú káposzta is. A napi kétszáz milligrammos C-vitamin-adagunkat egyébként már 3-4 narancs vagy 4-5 kivi elfogyasztása is fedezi.

 

egészségvitaminvitaminhiányvitamindózisC vitamin