Szívgyilkos szokások - így teszed tönkre a szíved!

2014.05.17. 11:14

7 merénylet, amit te követhetsz el a keringésed és a szíved ellen!

Egészen addig a pillanatig, amíg a szervezet fel nem lázad, a legtöbb ember gondatlanul bánik a testével, pedig az egészség megőrzésének fontossága több üres szólamnál. Mindenki életében eljön az a pont, amikor ráébred, hogy másként kellene, másként is lehetett volna élni.

A Life.hu szakértője, Benke Rita természetgyógyász segítségével listába szedtük a hét leggyakoribb merényletet, amit a saját szívünk ellen követhetünk el.

Forrás: Thinkstock

1. Táplálkozás - örömevés

Az egészségügy komfortevésnek is nevezi az olyan jellegű táplálkozást, amely tudattalanul, magáért az evés nyújtotta örömért zajlik. Örömevéskor nem mérlegelünk, nem számlálgatunk kalóriákat, jellemzően magas cukor- és zsírtartalmú, valamint erőteljesen fűszerezett ételeket fogyasztunk. A legtöbb esetben nincs is éhségérzet a fogyasztás mögött, illetve jóval több táplálékot veszünk magunkhoz, mint amennyit életmódunk, testalkatunk indokolná. Aztán a meghízott embernél gyakori az olyan gondolat, hogy nekem már mindegy, akkor legalább jókat eszem - és bezárul egy ördögi kör.

2. Dohányzás

A keringési problémák mögött az esetek nagy részében, mintegy egyharmadában kimutatható a dohányzás, amely az érelmeszesedés kialakulásában közrejátszó 4 kockázati tényező között szerepel, a magas vérnyomás, a cukorbetegség és a magas vérzsírszinttel járó kórképek között. Az ötven év alatti, koszorúér-elzáródással küzdő betegek jelentős része dohányos. A legtöbb dohányos pontosan tudja, hogy mekkora rizikót vállal, mégsem képes lemondani a szenvedélyéről, pedig ma már természetgyógyász addiktológusok is tudnak segíteni a sóvárgás legyőzésében.

3. Szélsőséges alvási szokások

A nem megfelelő alvás, a kevés alvás, a nem alvás, valamint a „rossz alvás” olyan jellegű stresszfaktor az életünkben, amely kifejezetten rossz hatással van a keringésre és a szívre. Az akadémiai orvoslás szerint ha a szervezet nem jut megfelelő idejű és minőségű alváshoz, akkor azok a hormonális folyamatok, amelyek befolyásolják az idegrendszert, nem képesek a megfelelő mederben folyni, túl magas lesz a stresszhormon szintje a szervezetben és ez hosszú távon káros a szívműködésre. Ám meg kell említeni a rendszeresen éjszaka dolgozókat is. A hagyományos kínai orvoslás szerint minden létfontosságú szervünknek van egy nap 2 órája a 24-ből, amikor csúcsra jár. Ha ez éjszakára esik, amikor az ember nem, vagy rosszul alszik, akkor eleinte energetikailag, később fizikai tüneteket is okozva romlik a szervezet teljesítménye, és végső soron betegség is kialakulhat. 

Forrás: Thinkstock

4. Fokozott alkoholfogyasztás

Egy-két pohár alkohol nem okoz maradandó károsodást a szervezetben - így a szívünk se látja kárát a csekély mértékű italfogyasztásnak. Ám a rendszeres alkoholfogyasztás – és ehhez nem kell az alkoholista címke sem - károsítja a májat, kikészíti a hasnyálmirigyet, valamint negatív módon hat a vérkeringésre (magas vérnyomást okozhat), így a szív is megsínyli a poharazgatást.

5. Túlzott sófogyasztás

A túl sok só fogyasztása a vérnyomásnál fejti ki negatív hatását. Sót azonban nemcsak akkor fogyasztunk, amikor konkrétan megsózzuk az ételt, a legtöbb ételízesítő, valamint a készételek is jóval több sót tartalmaznak, mint amennyire szüksége van a szervezetünknek.

Forrás: Thinkstock

6. Mozgáshiány

Minél kevesebbet mozgunk, annál magasabb a szívbetegségek kockázata. A kevés mozgás ugyanis jellemzően túlsúlyhoz vezet, valamint pangó keringéshez. A nem megfelelő keringés mellett egyrészt a salakanyagok nem tudnak időben a megfelelő mértékben távozni a szervezetből, valamint az erek oxigénszállító képessége is csökken, hosszú távon szövetkárosodások illetve lerakódások jöhetnek létre életfontosságú területeken, például a szívben is. A mozgás az öt alapvető életjelenség egyike. Ami él, mozog, ami nem mozog, nem él. A szervezet minden sejtje megszenvedi a városi világ mozgásszegény életmódját, amely egy ponton túl akár visszafordíthatatlan is lehet.

7. Figyelmen kívül hagyott stressz

A tartós, de figyelmen kívül hagyott stressz az egyik leghatékonyabb szívgyilkos. Stressz esetén olyan (egyébként természetes) folyamatok játszódnak le a szervezetben, amelyek alapvetően a túlélést segítenék elő - a menekülést vagy a harchoz szükséges lendületet. Ám ezek a folyamatok a szervezet vésztartalékait mozgósítják, miközben megemelkedik a vérnyomás, szaporává válik a pulzus, a szív dübörögni kezd. Ha ez naponta vagy hetente többször is előfordul és mindehhez tartós szorongás is társul, akkor egyenes az út a szívbetegségek kialakulásához. Gondoljunk csak bele, hogy a genetikánk sok ezer éve nem változott. Ugyanez a test képes volt arra, hogy elmeneküljön a kardfogú tigris elől, vagy elejtsen egy nagy és erős vadat, mert ehhez olyan hormonok termelődtek a szervezetben, amelyek képessé tették az embert extra erő és gyorsaság kifejtésére, és a megszokottól eltérő  mozgás során felhasználódott az extra adrenalin. Ma pedig csak kering a szervezetünkben és tartós magas vérnyomást, magas vércukorszintet, nyugtalanságot, rossz alvást okoz.

 

magas vérnyomáskeringési zavarokegészségbetegségszív- és érrendszerszív