A sok szénhidrát ugyanolyan káros, mint a túlzásba vitt zsírbevitel

2016.06.17. 18:27

Kanadai kutatók szerint nem jó ötlet a telített zsírsavakat szénhidrátokra cserélni az étrendben, ez ugyanis a korábbi vélekedésekkel ellentétben nem tesz olyan jót a koleszterinszintnek.

A kutatók a szénhidrát- és zsírbevitel a vérzsírszintre gyakorolt hatását vizsgálták több mint százezer ember vizsgálatával, akik a világ 19 különböző jövedelemszintű országában élnek. A felmérés során kiderült: félrevezetőek lehetnek az eddigi ajánlások, amelyek szerint a telített zsírok mennyiségének visszafogása az étrendben csökkenti a koleszterinszintet, és ezzel együtt a szív- és érrendszeri betegségek veszélyét.

Forrás: Dreamstime

A problémát az okozza, ha a telített zsírok helyét szénhidrátok veszik át az étrendben – állítja a vizsgálat, amelynek eredményeit a kutatócsoport vezetője, Dr. Mahshid Dehghan, a kanadai McMaster University munkatársa mutatta be a 2016-os kardiológiai világkongresszuson.

A  kutató szerint a szénhidrátban gazdag étrend csökkenti az összkoleszterinszintet és a „rossz” LDL koleszterin szintjét a szervezetben. Ugyanakkor a „jó,” HDL koleszterin szintjét is csökkenti, és emeli az összkoleszterinszint és a HDL koleszterinszint arányát, valamint az alipoprotein-B és az alipoprotein-A arányát (az apoB/apoA arányt) – ez utóbbi mérőszámok a szív- és érrendszeri betegségek sokkal jobb mutatói, mint önmagában az összkoleszterinszint. Ezenkívül a trigliceridszintet is növeli, vagyis egyáltalán nem egészséges a szervezet számára.

Forrás: Dreamstime

Dr. Dehghan szerint amikor az orvos azt javasolja a betegének, hogy csökkentse a zsírbevitelt, a betegek többsége emelni kezdi a szénhidrátok fogyasztását – hiszen valamit mégis ennie kell. Ez pedig egyáltalán nem fogja vissza a szív- és érrendszeri kockázatot.

Véleménye szerint jobb volna a gyümölcsben, zöldségben és hüvelyesekben gazdag étrend követésére buzdítani az embereket, mint hogy egyszerűen a telített zsírsavak mennyiségének csökkentését javasolnánk. A kutatás egyébként az olívaolajban és diófélékben gazdag mediterrán diéta jó hatásáról szóló elméleteket is igazolta.

A kutatás további meglepő adataiért kattints a Szívderítő.hu cikkére!

Mediterrán diéta - tényleg beválik?
A szakértők szerint a mediterrán étrend lehet a megoldás az elhízás elleni harcban. A Postgraduate Medical Journal szakfolyóirat nemrég publikált tanulmányában az orvosok azt írják, hogy a mediterrán étrend csökkenti a szívroham és az agyvérzés kockázatát, ráadásul a zsírszegény diétáknál hatékonyabban segít az alacsonyabb testsúly megőrzésében is. A Life.hu korábban itt írt bővebben a mediterrán diéta előnyeiről, itt pedig az olasz nők titkát kutatta újságírónk.

 

 

szívbetegségétkezésétrendszénhidrátvérzsírszintzsírbevitelszívderítő