Allergiásan a szabadban – Így élvezheted a kellemetlen tünetek nélkül

2016.08.18. 20:07

Aki allergiában szenved, valószínűleg jól ismeri a problémát, milyen nehéz a szabadban eltöltött időt és tevékenységet élveznie. Az első és legfontosabb természetesen a kivizsgálás, hogy kiderüljön, pontosan milyen allergia érint téged, majd meg kell tanulni, hogyan lehet együtt élni vele. Íme, néhány tipp arra, hogy teljes értékű legyen a kint eltöltött program allergiásan is.

Úszás, kertészkedés, kempingezés és kirándulás – nyáron teljesen természetes, hogy mindenki igyekszik minél több időt eltölteni a szabadban, és kiélvezni a jó időt. 

Forrás: Dreamstime

Ám azok, akik allergiában, például szénanáthában szenvednek, ismerik az érzést, mennyire meg tudja keseríteni mindezt a betegségük, hiszen a meleg időjárás hatására a levegő pollenterheltsége is megnő.  De mit lehet tenni a tünetek csökkentéséért?

Értsd meg az allergiádat!

Az allergia mindenkinél más és más formában jelenik meg. Az első és legfontosabb, hogy kivizsgáltasd, hogy pontosan mire vagy allergiás, hogy ezután tisztában legyél azzal, melyek azok az allergének, amelyeket el kell kerülnöd, illetve milyen kezeléssel csökkentheted a legjobban a tüneteket. 

Figyeld az időjárást!

A kültéri allergiát általában a levegő pollenszintje és a benne előforduló gombaspórák okozzák. 

Forrás: Dreamstime

Már több oldalon is nyomon tudod követni az adott nap pollenszintjét,  amelyet érdemes ellenőrizned, mielőtt szabadtéri programra adod a fejed. Mint korábban írtuk, a levegő pollenkoncentrációja az időjárástól is nagyban függ, így ezt is jó, ha szem előtt tartod: a forró, száraz, szeles idő felerősítheti az allergiás tüneteket. 

Tudtad?

A pollenszezon általában februárban kezdődik, és egészen októberig tart. Három fázisát különböztetjük meg: a tavaszi szénanáthát, ami februártól áprilisig, a nyári szénanáthát, ami májustól júliusig, illetve az őszi szénanáthát, ami augusztustól októberig tart. 

Nem mindegy, mikor

Az allergiások számára a legrosszabb napszak valamilyen szabadidős tevékenységre a kora reggeli óráktól kezdődik, egészen a késő délelőttig.  A legjobb, ha ebéd utánra időzíted a kinti programodat. Ugyanez igaz a kinti edzésre is: a kimerítő futásodat inkább a kora esti órákra tartogasd, így kevesebb allergén anyag kerül a tüdődbe. 

Mi van a kertedben?

A kertes házban élőknek érdemes szem előtt tartaniuk, hogy az allergiájuk szempontjából kevésbé problémás növényekkel ültessék be az udvarukat. 

Forrás: Dreamstime

Jó választás lehet az alma- és cseresznyefa, a puszpáng, az orgona és a rézvirág, amit pedig mindenképp kerüljenek, az a nyárfa, a szilfa, a tűlevelűek és a juhar. 

Ne félj a gyógyszerektől! 

Számos készítmény áll rendelkezésedre ahhoz, hogy csillapíthasd az allergia kellemetlen tüneteit. Különösen hasznosak lehetnek a tüsszögés, a könnyezés és az orrviszketés ellen az antihisztaminok. Enyhülést nyújthat továbbá minden olyan szer, amely tartalmaz fexofenadint, difenhidramint, loratadint vagy cetirizint. Bármelyik szedését is tervezed, előtte mindenképp konzultálj az orvosoddal, illetve ügyelj arra, hogy már az allergiaszezon előtt elkezdd, hogy valóban hatékony legyen a kezelés. 

kertészkedésallergiaszabadtéri programokallergiaszezon