A túl sok alvás megrövidítheti az életünket

2018.10.04. 17:00

Felnőttként napi 7-8 órát ajánlott aludni, ha tartósa 6 óránál kevesebbet alszunk, az károsan hathat egészségünkre. De nemcsak a túl kevés, hanem a túl sok alvás sem tesz jót. 

"Ha valaki kilenc óránál többet alszik, akkor az rosszabb, mintha csak a minimális 6 órát pihenne"mondta a Borsnak dr. Hermánné Fogarassy Éva alvásterapeuta. Felnőttként a napi ajánlott alvásmennyiség a 7-8 óra, de minimum 6 órát kellene alvással töltenünk. 

Sokan próbálnak taktikázni ezzel. Ha például hétköznap kevesebbet alszanak, próbálnak hétvégén többet, ám ez sem célravezető. "Ha túl sokat alszunk, jó pár órán keresztül csak álmodni fogunk, az álom pedig a legaktívabb tudati állapot. Ezért van, hogy reggel fáradtan kelünk fel" - hangsúlyozta a szakértő. Ha 6 óránál kevesebbet alszunk, kimarad a REM-fázis. Így bár a biológiai pihenés létrejön, az agyunk nem tud kikapcsolni. Onnan tudjuk, hogy eleget pihentünk, ha minden nap álomból ébredünk. 

A túl sok és a túl kevés alvás is káros az egészségreForrás: BELGA/AFP/Leyla Vidal

Ha valaki 2 napon keresztül alszik 6 óránál kevesebbet, az már árt a szervezetnek, de itt még kipihenhetjük. Ha azonban ez tartósan fennáll, nem lehet visszahozni a kiesett időt. A szakértő szerint sokat segíthet a délutáni rövid pihenés, vagy ha munkahelyen ebéd után 5-10 percet csukott szemmel relaxálunk. 

A túlalvás pedig szinte károsabb az egészségre, mint ha nem pihenünk eleget. Akik 10 órát alszanak 34 százalékkal nagyobb az esélyük arra, hogy szívbetegek legyenek, és előbb haljanak meg. Aki ugyanis többet alszik, kevesebbet mozog, így az elhízás és a magas vércukorszint esélye is megnő.

egészségélettartaméletalváspihenéstúlalvás