Szinte ok nélkül vagy ingerült, feszült, és egész nap azt érzed, hogy érzékenységed elérte a 110 százalékot, mégsem vagy képes lenyugodni? A legbosszantóbb talán nem is a magad számára is kibírhatatlan lelkiállapotod, hanem az, hogy csak pár nappal később eszmélsz rá az okára.

A havi vérzés előtti pár nap sok nő életét keseríti meg: például hangulatingadozások, görcsök jelentkezhetnek ilyenkor. Ám vannak, akiknél ezek a panaszok fokozottabban vannak jelen. A PMS-nek, azaz a premenstruációs szindrómának már több mint 150 féle tünete ismert. A következőkben az érzelmi hullámzással fogunk mélyebben foglalkozni.

A PMS tüneteinek okára a mai napig nem találtak konkrét választ az orvosok, de annyit már tudunk, hogy a kialakulásukban a hormonokon kívül genetikai tényezők épp úgy szerepet játszanak, mint a táplálkozási szokások vagy az életvitel. A leggyakoribbak a hangulati zavarok: ingerlékenység, harag, düh, hangulatingadozás, szorongás, depresszió

Ezek rendkívül megterhelőek, és nem csupán a tüneteket produkáló nő számára, elvégre mindez a környezetét is érinti és megviseli.

PMS tünetei közé tartozik a feszültség és a hiperérzékenységForrás: Shutterstock

Mi válthatja ki a PMS érzelmi tüneteit?

  • a „női" hormonokként is emlegetett progeszteron és ösztrogén szintjének csökkenése
  • az alacsony szerotoninszint
  • az endorfinok nem megfelelő termelődése

Ezek mind depressziót, szorongást, ingerültséget és egyéb negatív érzelmi reakciót eredményezhetnek. Nem kell azonban beletörődnöd, mert a PMS tüneteit lehet csökkenteni, vagy akár meg is lehet szüntetni.

Miként kezelhető?

Irányított táplálkozás – Bár semmiféle orvosi kutatás sem támasztja alá, de a tapasztalat azt mutatja, hogy azok a nők, akik a menstruáció közeledtével több szénhidrátot fogyasztottak, kevésbé intenzíven vagy egyáltalán nem élték meg a korábbi negatív érzelmeket. Ennek oka a szerotonin-termelésben keresendő – aminek csökkenése depresszív állapotot idézhet elő –, melyet a megnövekedett szénhidrát-bevitel megtámogat.

Testmozgás – Rendszeres, legalább heti 3x30 perc mozgással nem csupán endorfint termelünk, de pozitív hormonális változásokat is elérhetünk. Ezek pedig együttesen segítenek a PMS tüneteinek elkerülésében.

Gyógyszerek – Amennyiben a mindennapos stressz csökkentése és az életmódbeli változás nem hoz sikert, úgy orvosi konzultációt követően különböző szorongásoldó, antidepresszáns-hatású gyógyszerek alkalmazására is van lehetőség.