Sok jógázó a pránajáma gyakorlását eleinte légzőgyakorlatnak gondolja, pedig a prána sokkal több, mint lélegzet: életerő! A légzés irányításával viszont megtanulhatod az életerődet is irányítani – megmutatjuk, hogyan!

Láttál már gyakorlott jógázót, aki játszi könnyedséggel hajt végre olyan gyakorlatokat, amelyek másoknak lehetetlennek tűnnek? Vajon hogyan csinálja? Kitaláltad, a prána erejével! 

Ahogy a fizikai testünket erek hálózzák be, az energetikai testünkben energiacsatornák, úgynevezett nádik futnak. Ezeken a kisebb-nagyobb csatornákon áramlik az életerő, a prána, ami sok szempontból hasonlóan viselkedik, mint a víz. Ha a vizet engeded szétfolyni, elveszíti az erejét. De ha mederbe tereled, és egy cél érdekében irányítod, elképesztő ereje van: gondolj csak a vízerőművekre vagy egy egyszerű vízimalomra. A jógagyakorlás során a pránát ugyanúgy irányítjuk, mint amikor a víz erejét befogjuk. 

Amikor feszültek vagyunk, a testünk is megfeszül. Ilyenkor a folyadékok és a prána áramlása is gátolt. Enyhébb esetben csak leszűkül az áramlás útja, súlyosabb esetben teljesen elakad az áramlás valahol – ilyenkor energetikai blokkokról beszélünk. A pránajáma gyakorlása segít tudatosan áramoltatni az életerőt, ezáltal oldani a feszültséget a testből, az elméből és a lélekből, vagy energetikai testből. 

Ha csak a fizikai síkot nézzük, a légzés közvetlen hatással van az idegrendszerre és az agyunk működésére. Amikor elfáradtunk és ásítunk, tulajdonképpen egy hatalmas nagy lélegzetet veszünk, ami friss erővel látja el a fáradt rendszert. Ha valami hirtelen meglepő, ijesztő vagy sokkoló hatás ér bennünket, „elakad a lélegzetünk”. Ha feszültek vagyunk, a légzés felgyorsul, kapkodóvá válik. Ha nyugodtak és békések vagyunk, a légzés is nyugodtan és békésen áramlik. 

Life.hu tipp

Tanulj meg velünk két alapvető pránajámagyakorlatot, és mozgasd át a tested a légzés ritmusára e heti ingyenes JógaKlikk-videónkkal!