Katus Attila, aki immáron két hónapja dolgozik együtt a BikiniBody győztesével, Teodórával, ezúttal arról ír, miért is olyan hatékony a személyi edzővel végzett testmozgás. Hozd ki magadból a maximumot, végezz hatékony, testreszabott edzésprogramot, és élvezd a motiváció erejét!

Személyi edzés – már nem kiváltság 

Napjainkban már nem kell hivatásos sportolónak vagy hollywoodi sztárnak lenni ahhoz, hogy az embernek személyi edzője legyen. A régi hiedelem, miszerint a személyi edző és a személyi edzés kiváltság és státusszimbólum, immár a múlté. Teljesen elfogadottá és bárki számára elérhetővé vált a lehetőség, hogy egy jól képzett, szakvégzettséggel rendelkező trénert alkalmazzon. Ahogy természetes az is, hogy emberek kozmetikushoz, fodrászhoz, masszázsra stb. járnak. A személyi edzés nem feltétlenül azt jelenti, hogy napi szinten személyi edzővel sportolunk együtt! Akár az időszakonkénti egy-két alkalmas, konzultációs jellegű személyi edzés is sokat segíthet életcéljaink megvalósításában.

Forrás: Dreamstime

Mire jó a személyi edző? 

A személyi edző olyan sportszakember, aki egyénre szabott edzésprogramot alakít ki a kliense számára, szem előtt tartva az adottságait, egészségi állapotát és céljait. A személyi edző elsődleges feladata, hogy az előzetesen és közösen meghatározott célok alapján megtervezze a legmegfelelőbb edzésprogramot, majd az edzések során megtanítsa a gyakorlatokat, és ellenőrizze, hogy a kliens minden mozdulatot helyesen hajt-e végre. 

Inspirál és motivál 

A személyi edző megtanít a helyes levegővételre, testtartásra, az ismétlések, mozdulatok negatív és pozitív szakaszban történő ellenőrzésére, az optimális pihenőidő meghatározására. Ösztönöz arra, hogy az edzések ideje alatt kihozzuk magunkból a maximumot. A valódi szakember nem pusztán tervez és végrehajt, hanem inspirál és motivál is, hogy folyamatosan fejlődhessünk. 

Miért jó a személyi edzés? 

A kérdésben ott rejtőzik a válasz: mert képes személyre szabottá tenni az edzést! A tréning alatt a szakember olyan, speciálisan nekünk összeállított gyakorlatokat végeztet velünk, amelyek valóban a fejlődésünket szolgálják. Emellett jelenlétével nagyobb teljesítményre sarkall, és a vele elért eredmény garantáltan tartós lesz. Ha egy személyi tréner állandó felügyelete mellett, a tanácsait követve végezzük a gyakorlatokat, akkor jelentősen csökken a sérülésveszély is. Az ilyen edzés ugyanakkor rendszerességre szoktat, hiszen ha megbeszéltünk egy időpontot – ráadásul fizetünk érte –, akkor valószínűbb, hogy elmegyünk edzeni, és nem keresünk kifogásokat, nem szervezünk helyette más programot.  

Forrás: Youtube

Kiknek ajánlott? 

A személyi edzés elsősorban azoknak javasolt, akik változtatni szeretnének az életükön, például fogyni vagy izmosodni kívánnak, de nem tudják, hogyan is fogjanak hozzá. Egy elkötelezett szakember sokat segíthet azoknak is, akiknél hiányzik az ösztönzés, a kitartás a sportoláshoz, vagy akik egyszerűen csak szeretnék rendszeresebbé, hatékonyabbá, érdekesebbé tenni az edzésprogramjukat. A jól felkészült személyi edző nemcsak az egészséges embereknek tud segítséget nyújtani, hanem képes megfelelő programot ajánlani akkor is, ha valaki komolyabb betegségben szenved, vagy más okból kevésbé terhelhető. Ilyenek például a gyermekek, az időskorúak, a kismamák vagy a segítséggel élők. 

Hogyan válasszunk személyi edzőt? 

A választásnál természetesen a legfontosabb szempont az, hogy a szakember rendelkezzen megfelelő végzettséggel. Minél több diplomája, szakképesítése van valakinek, annál inkább bízhatunk a szakértelmében, és annál kevésbé valószínű, hogy szakszerűtlen vagy nem elég hatékony módszerekkel oktat. Mindenképpen jó jel, ha a tréner aktívan, versenyszerűen sportol, rendelkezik némi szakmai múlttal, saját tapasztalattal. A klubok többségében ezek az információk minden edzőről elérhetők. A választásnál vegyük figyelembe azt is, hogy milyen időbeosztásban dolgozik az illető, és tudunk-e majd időpontot egyeztetni vele. 

Előzetes „interjú” 

A kiszemelt személyi edzőket érdemes „meginterjúvolni”. Telefonon vagy személyesen beszélgessünk el velük, kérdezzük ki őket a szakképesítésükről, az eredményeikről, a vendégkörükről, az áraikról.
Ha módunkban áll, próbáljuk is ki őket: menjünk el egy-két edzésre, és válasszuk azt a trénert, akihez harmadszor is szívesen visszamennénk. Amennyiben van rá lehetőségünk, nyugodtan kérjük ki más vendégek véleményét. Ne feledjük: a személyi edző legfontosabb feladata, hogy tartsa bennünk a lelket, és ösztönözzön! 

Forrás: Dreamstime
Fontos a szimpátia
Rendkívül lényeges, hogy a személyi edző megfelelő gondolkodásmóddal, stabil értékrenddel bírjon, példát mutasson, és végül, de nem utolsósorban, hogy barátságos, szimpatikus legyen. Mivel sok időt fogunk vele tölteni, nem elég az, hogy pozitív irányba befolyásol minket a sport terén, mert ha nem érezzük jól magunkat a társaságában, bizony nehezebben fogjuk elérni a céljainkat.

Hogyan zajlik a személyi edzés? 

Ha rászántuk magunkat, hogy személyi edzővel dolgozzunk, először is egy beszélgetés során meg kell határoznunk a céljainkat: mit szeretnénk elérni az edzésprogrammal, a diétával. Ezután a személyi edző felméri a kondíciónkat. Ez nemcsak az edzésterv elkészítéséhez szükséges, de a későbbiekben összehasonlítási alapként is használhatjuk, azaz megnézhetjük, honnan hová jutottunk el. A megbeszélések után aztán kapunk egy adott időszakra szóló, személyre szabott edzéstervet és táplálkozási útmutatót. Eldönthetjük, hogy a személyi edző felügyeletével vagy esetleg egyedül (otthon, illetve az edzőteremben), de időnként a trénerrel konzultálva akarunk-e sportolni. A többi már csak rajtunk és a kitartásunkon múlik! 

Tornázz mindennap Katus Attilával a LifeNetwork tévében. Várunk egy közös edzésre reggel 7-kor, délután 3-kor és este 7-kor. Nincs kifogás! Bikini body Katus Attilával!