Aki igazán hatékonyan akar fellépni a koronavírussal szemben, az nem csak a kézmosásra figyel, hanem a táplálkozásra is. 

Rengetegen vannak, akik újévkor megfogadják, hogy leszoknak a dohányzásról, a kávéról és a mérhetetlen cukorbevitelről - ezek helyébe pedig egészséges ételeket, kevesebb édességet és több testmozgást iktatnak be a hétköznapokba.

Aztán jön egy ilyen világjárvány, és azon kapjuk magunkat, 

hogy a legnagyobb boldogságot a fiókban rejtőző dugi csoki és a nagy alvások okozzák.  

Ez nem is meglepő, hiszen nem vagyunk ahhoz hozzászokva, hogy a négy fal közé zárva tengessük a napjainkat. De mi ezzel a baj?

Ahogy azt már - remélhetőleg - mindannyian jól tudjuk, a koronavírussal szemben úgy tudunk a leghatékonyabban fellépni, ha rendszeresen kezet mosunk, minél kevesebb emberrel érintkezünk és felturbózzuk az immunrendszerünket. És itt jön képbe a cukor, amiből ha túl sokat fogyasztunk, pont az immunrendszerünk áldásos munkáját hátráltatjuk.

Ha sok cukrot fogyasztasz, hátráltatod az immunrendszeredForrás: Shutterstock

Instant szénhidrát kalauz

A szénhidrátokat két csoportba sorolhatjuk: egyszerű és összetett. Utóbbira az a jellemző, hogy a szervezet lassú lebontási folyamat útján dolgozza fel, ami kifejezetten hasznos a testünknek. Ilyen szénhidrát található például a gyümölcsökben, illetve a teljes kiőrlésű gabonában. Az egyszerű szénhidrátok pedig azok a cukrok, amiket mindenki mumusaként is szokás emlegetni. Még hozzá azért, mert a lebontásuk iszonyatos tempóval történik, így nagy mennyiségű, "káros" szénhidráttal terheljük a szervezetünket. Sajnos azonban az egyszerűsített szénhidrátok majdnem mindenhol fellelhetőek -  például az átlagos péksüteményekben és a tésztafélékben is -, ezért csak tudatos munkával kerülhetjük el.

Több kutatás is kimutatta már, hogy ezek a cukrok nagyban gátolják az immunrendszer működését. És nem csak azért, mert jó időre leterhelik, hanem azért is, mert például csökkentik a fehérvérsejtek hatékonyságát a fertőzésekkel szemben. Emellett megemelik a vércukorszintet, valamint a vérnyomást is.

Utóbbiról sokan nem is tudnak, ugyanis a közhiedelemben az terjedt el, hogy a túlzott só bevitel okoz magas vérnyomást. Ez igaz is, de sajnos a túlzott cukorfogyasztás is hasonló következményekkel jár. Ennek oka az, hogy a cukor csökkenti a nitrogén-oxid mennyiségét a vérben, ami a vérerek tágulását szabályozza.

Ha pedig egy ér túlságosan szűk, akkor megnő benne a nyomás.  

Gondoljunk akár csak a kerti locsolócsőre, amit ha két ujjal összenyomnánk, megnőne benne a víz áramlási sebessége.

A cukrok nagyban gátolják az immunrendszer működését, csökkentik a fehérvérsejtek hatékonyságát a fertőzésekkel szembenForrás: Shutterstock

Arról még nem is beszéltünk, hogy a mértéktelen cukorfogyasztás májkárosodást is okozhat - főleg, ha emellé még mozgásban szegény életmód is társul. És persze még hosszasan lehetne folytatni a sort, de talán már ezekből a példákból is kiderül, hogy az egyszerű szénhidrátok nem segítenek nekünk a koronavírus elleni küzdelemben sem. Tehát nem csak az alakunk megőrzése érdekében kell ezekre odafigyelni, hanem az egészségünk megőrzése miatt is.

Íme néhány élelmiszer, amire érdemes nagyobb hangsúlyt fektetned

  • narancs
  • mangó
  • alma
  • gombák
  • lencse
  • bab
  • rozskenyér
  • barnarizs
  • hántolatlan gabonamüzli
  • dió
  • földimogyoró
  • szójatej
  • hajdina
  • natúr joghurt

A karantén talán arra is jó lehet, hogy feltérképezd azokat az élelmiszereket, amelyek kevés szénhidrátot tartalmaznak. Kísérletezz izgalmas receptekkel, és tapasztald meg, milyen ízek állnak hozzád a legközelebb. És ne feledd, ezt nem csak a lapos hasadért teszed, hanem önmagad és mások egészségéért is.