Egy fárasztó munkanap után nincs is jobb, mint hazaérni a nyugalom és a kényelem szigetébe, az otthonunkba. Jelenleg pedig talán az eddigieknél is fontosabb, hogy nyugodt és kellemes környezet vegyen minket körül, hiszen a koronavírus miatt nagyon sokan otthonról dolgoznak, így az idejük nagy részét a négy fal között töltik.

A legtöbben nem is gondolnak bele, hogy mennyire fontos otthon a kényelem és az, hogy békés, nyugodt, zajmentes légkör vegyen minket körül. Az egészségünket is befolyásolják a különböző zajok és szagok, amelyek akár fejfájást, fülkárosodást, hangulatingadozást is okozhatnak, valamint az alvásunk minőségét is rombolhatják. Van azonban néhány dolog, amelyre, ha odafigyelünk, valóban a nyugalom szigetévé változtathatjuk az otthonunkat.

Hőmérséklet

A megfelelő hőmérséklet kialakítása elengedhetetlen a lakásokban, házakban. Ha valakinek nem a megfelelő hőmérsékletben telnek otthon a mindennapjai, az nagyon sok mindenre rá tudja nyomni a bélyegét. Fontos, hogy otthon a hőmérséklet se túl meleg, se túl hideg ne legyen. Természetesen ezt befolyásolhatja az is, hogy szigetelve van-e ház, milyen elhelyezkedésű, mennyire világos, mennyi nap szűrődik be napközben, illetve, hogy mi, hogyan érezzük magunkat komfortosabban: ha pulcsiban vagy ha rövid ujjúban tevékenykedünk a lakásban. Nézzük át a fenti tényezőket, illetve beszéljük át a családtagokkal, kinek mi az igénye és ezen szempontokat együttesen figyelembe véve alakítsuk ki a megfelelő hőmérsékletet.

Fontos, hogy otthon a hőmérséklet se túl meleg, se túl hideg ne legyenForrás: Shutterstock

Zajok megszüntetése

A nyugalmat leginkább a nem kívánt zajok tudják megzavarni. Ez akkor a legvalószínűbb, ha forgalmas útszakasz mellett lakunk vagy társasházban és nem különálló családi házban élünk és a szomszédok legapróbb rezdüléseit is meghalljuk. Azonban a külső zajok mellett a szervezetnek ugyannyira megterhelőek a belső zajforrások is. Gondolunk itt a különféle háztartási gépekre vagy a háttérben állandóan bekapcsolt TV-re, rádióra. Ha zajos környéken élünk, ügyeljünk arra, hogy a hálószoba a zajforrástól legtávolabb essen, ugyanígy, ha megoldható a konyhától is legyünk távol, amikor alszunk, hogy a családtagok által használt háztartási gépek zaja ne zavarjon meg bennünket. Továbbá arra is figyeljünk, hogy a televíziót csak akkor kapcsoljuk be, ha valóban leülünk elé és nézünk egy filmet vagy sorozatot, pihenés vagy alvás ideje alatt mindenképpen kapcsoljuk ki.

Figyeljünk arra, hogy a televíziót pihenés vagy alvás ideje alatt mindenképpen kapcsoljuk kiForrás: Shutterstock

Színek fontossága

Az otthonunkban található színek is nagyban hozzájárulnak a kényelmünkhöz, a nyugalmunkhoz. Érdemes letisztult, világos színeket választani, amelyek nyugtató hatással vannak az idegrendszerre, ilyen például a fehér, a szürke, a zöld és a pasztell színek. Ajánlott kerülni a nagyon erős színeket, a pirosat, a feketét, ezeket is főként a hálószobában.

Érdemes letisztult, világos színeket választani, amelyek nyugtató hatással vannak az idegrendszerreForrás: Shutterstock

Illatok

A zajok mellett szintén nagyon fontos, hogy kellemes illat fogadjon bennünket, amikor hazaérünk. Ezt azzal tudjuk a leginkább elérni, ha ügyelünk a tisztaságra, rendszeresen takarítunk és kivisszük a szemetet, nem hagyjuk napokig a lakásban bűzölögni. A konyhai illatok ellen a legjobb, ha beszerzünk egy szagelszívót, ami nem hagyja, hogy napokig érezzük a vasárnapi ebéd illatát. Ha pedig valami nyugtató illatra vágyunk, használjunk illóolajat, abból is a levendulás, citromfüves illatokat, amelyek garantáltan segítenek kikapcsolni és ellazulni.

Ha valami nyugtató illatra vágyunk, használjunk illóolajatForrás: Shutterstock