Reformételek a menzán, de mi lesz azután?

2015.09.02. 21:13

Szeptembertől egészségesebb és a korábbinál változatosabb reggelit, ebédet és uzsonnát kapnak a gyerekek a bölcsődékben, óvodákban, iskolai menzákon. Az csak pár hét múlva derül ki, hogy első körben hogy fogadták az iskolások a változásokat, de addig is megkérdeztük a Life.hu dietetikus szakértőjét a reformételekről és a lehetséges problémákról. 

A te lurkód is túlsúlyos? Ezek az ételek kerüljenek tiltólistára!

Sokszor még magunknak sem könnyű összeállítani a megfelelő étrendet, de talán még nehezebb helyzetbe kerülünk, ha a gyerekek menüjét álmodjuk meg. ITT dietetikust kérdeztünk arról, mik azok, amiket érdemes figyelembe venni az ételek és italok kiválasztásánál.

Forrás: Thinkstock

Fontos, hogy a fiatalok már az iskolában hozzászokjanak az egészséges táplálkozáshoz, és ennek köszönhetően felnőttként elkerülnék őket például a szív- és érrendszeri betegségek - vallotta korábban Novák Katalin, a család- és ifjúságügyért felelős államtitkár. Novák Katalin emellett azt kérte, a pedagógusok biztassák a gyerekeket arra, hogy kóstolják meg az új ízeket. A változásokkal semmi jót nem akarnak ugyanis kiűzni az iskolai konyhák kínálatából, de szeretnék, ha az étrendben több zöldség és gyümölcs lenne, továbbá kevesebb sót és cukrot használnának az ételek elkészítésénél. Meg akarják mutatni, hogy az egészséges ételek is lehetnek finomak. Az államtitkár úgy fogalmazott, hadat üzennek a káros mesterséges alapanyagoknak, így például mostantól nem lehet porból krumplipürét készíteni, nem lehet egészségtelen adalékanyagokat hozzátenni az ételekhez - áll az MTI egy korábbi közleményében.

Forrás: Origo

Íme, a 2015 szeptemberétől érvénybe lépő változtatások:

  • Tilos egyebek mellett a szénsavas vagy cukrozott üdítő, valamint a magas zsírtartalmú húskészítmény felhasználása.
  • A közétkeztetésben nem tehetnek az asztalra só- és cukortartót, és előírták, hogy fokozatosan csökkenteni kell a napi bevitt só mennyiségét.
  • A jogszabály rögzíti az étrendtervezés szabályait is, például azt, hogy az egymást követő kétszer tíz élelmezési nap főétkezéseiben egy ételsor csak egy alkalommal fordulhat elő.
  • Állati eredetű fehérjeforrást minden főétkezésnek, bölcsődei étkeztetés esetén az egyik kisétkezésnek is tartalmaznia kell.
  • A felhasználási előírások, korlátozások és tilalmak szerint az italként kínált tejhez nem adható cukor, és a tea is csak meghatározott mértékben tartalmazhat hozzáadott cukrot. A szükséges folyadék az étkezések között ivóvíz, illetve ásványvíz lehet.

Az új előírások azért készültek, hogy már gyermekkorban a helyes étkezésre tanítsák a kicsiket, illetve hogy csökkentsék a már gyermekkorban is előforduló elhízás, szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát. De vajon azzal, hogy a sófogyasztást drasztikusan korlátozzák, és mostantól a kicsik naponta több deci tejet kapnak, biztosan elérik, amit szeretnének?

Ihász Katalin szakértő
Ihász Katalin, dietetikus

Minden kezdet nehéz; természetesen eleinte idegennek fogják érezni a gyerekek az új, nem olyan intenzív ízeket. Hosszú átfutási időre számíthatunk, nem elegendő a közétkeztetést megváltoztatni, a szülőkre is figyelmet kell fordítani. A megfelelő prevenciós tevékenység idővel meghozhatja a várt eredményt. Az emberekkel egy új ízvilágot kellene megismertetni - a sóhasználat mennyiségét például jelentősen csökkenthetjük, ha gazdagabban használjuk a többi fűszert (pl.: zöld fűszerek: borsikafű, bazsalikom, majoránna, rozmaring vagy különböző keleti fűszerek, például a szegfűszeg, szegfűbors, curry).

Ezt nem lehet elég korán elkezdeni! A gyerekekkel játékos formában lehet megismertetni az újdonságokat, vonjuk be őket a konyhai tevékenységekbe! A közös főzés remek program, a kicsiknek sikerélményt ad, és sokkal szívesebben megkóstolják azokat az ételeket, amelyek elkészítésében ők is részt vettek.

Változtatni, kreatívan

Stőhr Gréta vegán szakácsnő, a Life.hu sztárszerzője jó pár éve vegán, és így étkezik a kisfia is. Nekik nem okoz nehézséget az egészséges, mégis változatos étrend betartása, ezért megkérdeztük, ő hogyan csinálja. "Szerintem az egész családnak példát kellene mutatnia. Friss zöldséget, gyümölcsöt enni, elérni, hogy ne büntetés legyen, ne valami kötelező, új dolog, hanem természetes az egészséges életmód.A szülői példa a legfontosabb útmutató a gyermek számára.Esténként vonjuk be a gyerekeket a színes saláták elkészítésébe, ismertessük meg velük a szezonális finomságokat, nassolnivalónak pedig segítsenek felkockázni az idénygyümölcsöket.

A kisfiam számára teljesen természetes volt, hogy mindennap van saláta, friss gyümölcs, turmixok reggelire, hiszen születése óta ezt tapasztalja. Kifejezetten hiányzik neki, ha egy nap nem eszik mondjuk almát, vagy nem kaphatna a ropogós zöldsalátából a vacsorához.Ha a család is egészségesen táplálkozik, nincs szükség trükkökre.

Mi imádunk például grillezni, és ehhez nem feltétlenül kell kimennünk a szabadba; egy otthoni kontaktgrillen minden szezonális finomság elkészíthető. Kedvencünk a grillezett kukorica zöldfűszeres vajjal. A csicseriborsóból, gombából, cukkiniből vagy padlizsánból pedig ízletes szendvicskrémeket, mártogatósokat készíthetünk, amelybe színes zöldséghasábokat mártogathatunk. A kölesből isteni "túró" rudit vagy gombócokat kreálhatunk. Sóra azért mégis szükség van; kevesebb só helyett elég lett volna a káliumos konyhasót tiszta sóra cserélni. Nagyon fontos, hogy legyen íze az ételnek, remélem, ezt a menzai étkezésnél a friss zöldfűszerek, vagy egyáltalán a változatosabb fűszerek használatával kompenzálják."

 

egészséges életmódiskolaiskolai menzákmenzaebéd