5 gabona, amit ne hagyj ki az étrendedből

2017.03.02. 22:17

Ha unod a megszokott köreteket, vagy éppen új, egészségesebb alapanyagokat keresel a sütés-főzéshez, akkor nézz körül a gabonák között. Mutatjuk is a kedvenceinket!

  • zab

A rostdús táplálkozás az egészséges emésztés, a megfelelő anyagcsere alapja. Ha sok rostos ételt fogyasztasz, elejét veheted többek között az elhízásnak, a székrekedésnek, és csökkentheted a szívbetegségek kockázatát is. Egy reggeli zabkásával pedig tökéletesen megalapozod az egészséges életmódot, ráadásul a zab lassú felszívódású, így ebédig nem is leszel éhes. A zab igazi vitamin- és ásványianyag-bomba: tamin (B1-vitamin), szelén, E-vitamin, magnézium, foszfor, cink, mangán és vas is található benne. 

Indítsd zabkásával a reggeltForrás: Thinkstock
Variációk zabkására
Csodálkozva nézel a zabmániás barátnődre, aki mindennap zabkását reggelizik? Nem érted, hogy lehet minden reggel ugyanazt enni? A titok abban rejlik, hogy ezerféle variációban készíthető el, így tényleg mindennap élvezheted a jótékony hatásait!
  • köles

A köles az egyik legősibb termesztésű gabona. Rendkívül magas a rosttartalma, tisztítja a bélrendszert, gyorsítja a mérgek kijutását a szervezetből, könnyen emészthető, és szabályozza a vércukorszintet. Glutént nem tartalmaz, így fogyaszthatják gluténérzékenyek is. Emellett kiváló E-, B-vitamin-, fehérje- és magnézium- és káliumforrás. Nemcsak a diétázóknak, de a kismamáknak, stresszes életet élőknek, betegeknek is érdemes beiktatniuk az étrendjükbe immunerősítő hatása miatt.

A kölesnek rendkívül magas a rosttartalmaForrás: Thinkstock
  • árpa

Elődeink sok árpát fogyasztottak, aztán valahogy kiment a divatból. Pedig rengeteg jótékony hatása van. Kevesen tudják, hogy az árpa a búza, kukorica és rizs után a negyedik legnagyobb mennyiségben termelt gabona, aminek legnagyobb részéből takarmány és a sörgyártás alapanyaga lesz. Pedig konyhai felhasználásra is érdemes venni, hiszen az árpa rostokban, vitaminokban, ásványi anyagokban is gazdag. Különösen magas a B- és E-vitamin-, kálium- és magnéziumtartalma. Így jó hatással van a szellemi és fizikai teljesítőképességre, erősíti az idegrendszert és bőrmegújító hatása is van. Vízhajtó hatása révén csökkenti a koleszterin szintet.

Az árpa jó hatással van a szellemi és fizikai teljesítőképességreForrás: Thinkstock
Így fogyaszd!
Az árpa pirítás után jobban emészthető, ráadásul az íze is jobb lesz, és a tápértéke is megnő. Ezután érdemes néhány órára beáztatni, majd ugyanebben a bő vízben megfőzni. Rakhatod tavaszi salátába, de köretként is fogyaszthatod. A csírát szintén salátába ajánljuk, vagy szendvicsre is teheted.
  • bulgur

A durumbúza szintén egy ősi termesztésű gabona, 8000 évvel ezelőtt már biztosan ismerték, de a belőle nyert töretet, a bulgurt manapság kevesen ismerik és fogyasztják. Többféle méretben is árulják, de érdemes a rizsnagyságút venni, mert ez a teljes búzaszemet tartalmazza: a rostban gazdag korpát és a tápláló, antioxidáns hatású csírát. Az árpához hasonlóan főleg B- és E-vitamint tartalmaz, és nagyon alacsony a glikémiás indexe, így diétázók is bátran fogyaszthatják.

A bulgurnak magas a B- és E-vitamin-tartalmaForrás: Thinkstock
  • kuszkusz

Sokan azért szeretik, mert elkészítéséhez nincsen szükség főzési időre. Valójában ez is a durumbúza egyfajta törete, amit krémesebb állagú köretnek lehet elkészíteni, ha például egy kis parmezánt is reszelünk bele. Egyszerűen le kell önteni forró vízzel, majd megsózni, és hozzátenni egy kanál olívaolajat, és már kész is. Egyszerűsége ellenére igencsak tápláló étel, és A-, illetve B-vitamin-tartalma miatt különösen ajánlott a fogyasztása.  

A kuszkuszt nem kell főzni,  percek alatt elkészíthető ez a tápláló gabonaForrás: Thinkstock
életmódváltáséve2017egészséges életmódgabonaárpaétrendköleskuszkuszbulgurzab