Mindfulness a gyerekeknél: nekik is meg kell tanítani a tudatos jelenlétet

gyerek, mindulnes, kislány, tudatos jelenlét, meditáció
Shutterstock - Yuganov Konstantin
stresszkezelés tudatos jelenlét mindfulness meditáció gyerek
Mi, felnőttek is fáradtak vagyunk a hosszúra nyúlt téltől, a hétköznapi problémáktól, és ugyanez igaz a gyerekeinkre is. A tavaszi fáradtság elűzésének egyik fontos eszköze, ha egy kicsit lelassulunk és magunkra, rájuk is odafigyelünk.

Már messze vagyunk a karácsonytól, de hol van még a vakáció! A tavaszi szünet néhány napját is alig vártuk már. Mi, felnőttek is fáradtak vagyunk a hosszúra nyúlt téltől, a korai kelésektől, és úgy egyáltalán a hétköznapok nyűgjeitől. Hogy ne lennének akkor fáradtak a gyerekeink, kicsik és nagyok, kortól és intézménytől függetlenül egyaránt! A tavaszi fáradtság elűzésének egyik fontos eszköze, persze a friss levegő és a vitaminkúrák mellett, ha egy kicsit lelassulunk és magunkra is odafigyelünk. Például megpróbálunk kicsit az itt és mostban létezni és erre ösztönözni a család minden tagját, beleértve a gyerekeket is. Mi is az a mindfulness? Egy olyan pszichológiai állapot és gyakorlat, amelyben figyelemmel kísérjük és elfogadjuk a jelen pillanatot, anélkül, hogy ítéletet alkotnánk vagy beleavatkoznánk.

Az egyik legjobb dolog, amit adhatunk gyerekeinknek, hogy megtanítjuk őket a nehéz érzéseik azonnali észlelésére és kezelésére

 – kezdi Pollák Éva szakpszichológus. –„A gyerekek is stresszt élnek át, nap mint nap, nagyon is szükségük van olyan hatékony eszközökre, amelyekkel szabályozhatják érzelmeiket, levezethetik a feszültséget.”

A gyerekek számára hatékony mindfulness gyakorlatok közé tartoznak a légzéstechnikák, az érzékszervi tapasztalatokra való figyelem összpontosítása, valamint a jelen pillanatban való tudatos jelenlét gyakorlása. Fontos, hogy elfogadják és megfigyeljék az érzéseiket anélkül, hogy megítélnék azokat. Persze kreatív tevékenységek, valamint mesék is segíthetik őket az érzéseik kifejezésében és a pozitív gondolatok megteremtésében.

„Szerencsére már számtalan könyv létezik, ami a szülőket és a gyerekeket segíti a tudatos jelenlét elsajátításában” – folytatja Pollák Éva. – „Az én gyermekeim az Ülj figyelmesen, mint egy béka című könyvet szeretik a leginkább, de érdemes akár többet is kipróbálni, erre a hétköznapok és a tanítási szünetek egyaránt alkalmas időszakok lehetnek. Ne várjunk vele, merjünk belevágni, kísérletezni. Ha a gyerek látszólag oda sem figyel, semmit nem sajátít el a jelenlétünkben az nem azt jelenti, hogy fél füllel nem figyelt, azért, vagy hogy az adott légzéstechnikát, gondolati átkeretezést ne tudná alkalmazni akkor, amikor épp szüksége van rá.”

A mindfulness gyakorlatok széles skálája segítheti a kamaszokat is abban, hogy jelen legyenek és megnyugtassák az elméjüket. Számukra is több könyv íródott, illetve most már több applikációban vagy akár a Netflixen is elérhető tudatos jelenléttel foglalkozó sorozat, ezek nekik is szólnak. A mindennapokban a légzésfigyelés és az érzékszervi megfigyelés például segít elterelni a figyelmet a stresszes gondolatokról, míg a testtudatosság és az érzelmek felismerése és elfogadása segíthet az érzelmi feszültség kezelésében. A sétáló meditáció pedig segíthet nekik kiszakadni a rohanásból és a jelen pillanatban maradni, így hatékonyabban kezelhetik a stresszt és az érzelmeiket.

tini, séta, kirándulás, meditáció, mindfulnes, gyerek, túra
A sétáló meditáció segíthet a tiniknek kiszakadni a rohanásból és a jelen pillanatban maradni.
Forrás: Shutterstock

„Természetesen a felnőttek sem képesek mindig a tudatos jelenlétre, nekik is bele kell helyezkedni az érzésbe” – mondja a szakértő. – „Érdemes együtt csinálni, legyen szó légzőgyakorlatról, vizualizációról, vagy egy mindfulnessel foglalkozó sorozat megnézéséről. Beszélgessünk velük. Kérjük a segítségüket, hogy együtt tanuljunk valami újat, együtt ügyesedjünk ebben. Legyen hely és idő az erről való beszélgetésnek.”

Elengedhetetlen fontosságú, hogy a pedagógusok is tudjanak stresszt oldani. Ez ugyan nem az alapképzésük része, viszont vannak már olyan továbbképzések, amelyek kitérnek a stressz kezelésére és az érzelemszabályozásra is. Több kezdeményezés van, például Bálint Piroska Varázskert kötete, ami a tanórákba is jól beépíthető vezetett relaxációkat alkalmaz, de akár az is szuper lehet, ha a tanár a fáradt gyerekeket átmozgatja, vagy mesét olvas nekik. A nagyobbaknál pedig remekül tudnak működni a vetélkedők, csapatjátékok, kooperációs feladatok melyek a közösséget erősítik.

„Természetesen egyéni és csoportos szinten is tudunk foglalkozni a stresszkezeléssel” – mondja Pollák Éva. – „Az egyéni terápia személyre szabott megközelítést biztosít, lehetővé teszi az őszinte és nyílt kommunikációt, segítve az egyént a saját érzéseinek és gondolatainak mélyebb megértésében és feldolgozásában. A csoportterápia pedig lehetőséget kínál az egyének számára, hogy támogató közegben osszák meg tapasztalataikat és érzéseiket, ami csökkentheti az egyedüllét érzését, támogatást és bátorítást nyújtanak egymásnak a stresszkezelésben.”

 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.