4 jel, hogy gyermeked kiközösítés áldozata lett az iskolában – mit tehetsz, hogy segíts neki

Shutterstock - Hryshchyshen Serhii
gyereknevelés szülő bántalmazás
Az iskolai beilleszkedés jóval többről szól annál, mint hogy ki mellé kerül a gyerek a padban, vagy hogy kialakul-e kölcsönös szimpátia a tanítóval. Ha gyermeked nem érzi magát elfogadottnak, vagy akár kiközösítés áldozatává válik, az komoly nyomot hagyhat az önértékelésében és az iskolai teljesítményében is. Sok szülő nem is gondolná, mennyi apró jel utalhat arra, hogy a gyerek nem érzi jól magát az iskolában. A jó hír azonban az, hogy te is sokat tehetsz azért, hogy ez megváltozzon – sőt, a változás gyakran éppen a szülőn múlik.

Ha egy gyerek a nap végén csendben leteszi a táskáját, elvonul a szobájába, és nem akar beszélni semmiről, az nem feltétlenül a fáradtság jele. Lehet, hogy valami bántja, amiről nem tud vagy nem mer beszélni – csak hallgat, mert azt érzi, úgysem értenék meg. Az ilyen csend sokszor többet mond, mint bármilyen panasz. A legtöbb szülő ilyenkor azt gondolja: biztos csak fáradt. Aztán telnek a napok, és valahogy mégsem múlik el ez az állapot. A háttérben gyakran az áll, hogy a gyermek nem érzi magát otthon az iskolai közösségben. Nem találja a hangját, kívülállónak érzi magát, nem talál barátokat – vagy épp a kiközösítés célpontjává vált. És ez az érzés egyre mélyebbre fúrja magát.

Ha gyermek nem érzi magát elfogadottnak, vagy akár kiközösítés áldozatává válik, az komoly nyomot hagyhat az önértékelésében és az iskolai teljesítményében is
Ha gyermek nem érzi magát elfogadottnak, vagy akár kiközösítés áldozatává válik, az komoly nyomot hagyhat az önértékelésében és az iskolai teljesítményében is
Forrás: Shutterstock

A kiközösítés fájdalma – Így alakul ki a kívülállóság érzése

A kívülállóság érzése nemcsak kellemetlen – hosszabb távon szorongáshoz, iskolai teljesítményromláshoz és akár depresszióhoz is vezethet. 

Ha a gyerek máshogy beszél, máshogy öltözködik, más értékeket hoz otthonról, könnyen kialakulhatnak olyan helyzetek, amelyekben különcnek érzi magát. És bár a gyerekek gyorsan barátkoznak, ugyanilyen gyorsan képesek kizárni is azt, aki „nem olyan, mint ők”. 

A tanár-diák kapcsolat is kulcsfontosságú: ha a gyermek nem érzi, hogy érti, látja vagy elfogadja őt a pedagógus, az tovább erősíti a távolságtartást. És végül: egy személytelen, túlzsúfolt vagy versengő iskolai légkör még annak a gyereknek is próbára teheti a lelkiállapotát, aki alapvetően nyitott és magabiztos.

Figyelmeztető jelek, amelyek arról árulkodnak, hogy gyermeked kívülállónak érzi magát

A gyerekek ritkán mondják ki nyíltan, hogy nem érzik jól magukat az iskolában – helyette a viselkedésük, a testük és a hangulatuk jelzi, hogy valami nincs rendben. Ezekre a jelekre érdemes odafigyelni:

1. Érdektelenség az iskola iránt

Ha a reggeli készülődés egyre hosszabb, a gyerek húzza az időt, panaszkodik, vagy már hétvégén is azon aggódik, hogy hétfőn vissza kell mennie, akkor valószínűleg nem egyszerűen csak unatkozik, hanem valami feszíti belülről. Ha korábban örömmel ment iskolába, most viszont látványosan nem akar – az egy komoly jelzés lehet.

2. Bezárkózás, elzárkózás a beszélgetéstől

A gyerek nap végén nem szívesen mesél, vagy teljesen elzárkózik a kommunikációtól? Ez nem feltétlenül dac. Lehet, hogy valami fájdalmasat él át, amit nem tud vagy nem mer megosztani. Előfordul, hogy inkább magára veszi a kudarc érzését, és úgy érzi, vele van a baj – ezért nem is akar erről beszélni.

3. Testi panaszok – Ok nélkül

A rendszeres hasfájás, fejfájás, hányinger vagy hirtelen fáradtság nem mindig testi eredetű. A lelki stressz gyakran testi tünetekben jelenik meg, főleg kisiskolásoknál. Az is beszédes jel lehet, ha a gyerek gyakran megy az iskolai orvoshoz, de sosem találnak semmit.

4. Hangulatváltozások, szorongás

Egy hirtelen bekövetkező visszahúzódás, fokozott ingerlékenység, vagy épp túlzott érzékenység mind utalhat arra, hogy a gyerek nem érzi magát biztonságban az iskolában. Fontos megfigyelni, hogy ezek az érzelmi kilengések csak otthon jelentkeznek-e, vagy más környezetben is. Ha az iskolával összefüggően jelentkeznek, érdemes elkezdeni kibogozni a szálakat.

kamaszkor, szülő, bizalom
A figyelem, a kérdések, az empátia, a történetek és a szakmai segítség együttesen olyan eszközök, amelyek valódi kapaszkodót adhatnak egy nehéz időszakon áteső gyermeknek
Forrás: Shutterstock

Mit tehetsz szülőként?

1. Kérdezz okosan, ne erőszakosan

A nyitott, nem irányított kérdések sokkal többet érnek, mint a „Mi volt ma?” vagy „Minden rendben?” típusú próbálkozások. Próbálkozz így: „Volt ma valaki, akivel jó volt beszélgetni?”, „Mi volt a legjobb és a legrosszabb dolog ma?”, vagy akár: „Volt valami, amin nevettél?”. Az ilyen kérdések játékosabbak, őszintébb válaszokat hozhatnak elő.

2. Használj könyveket, történeteket

A történetek hidat építenek az érzések és a valóság között. Válassz olyan könyveket, amelyek a másságról, a barátságról, az újrakezdésről szólnak. Ezek segítenek a gyereknek abban, hogy felismerje saját helyzetét, és lássa, hogy mások is küzdenek hasonló érzésekkel – és hogy ezek legyőzhetők.

3. Mesélj a saját gyerekkorodról

Egy-egy személyes történet – amikor te voltál az „új gyerek”, vagy amikor úgy érezted, nem ért meg senki – nagyon erősen hathat. Ez nemcsak példát mutat, hanem azt is erősíti a gyerekben, hogy amit átél, az nem ciki. Te is voltál így, és túljutottál rajta – ez reményt adhat neki.

4. Tarts kapcsolatot az iskolával

A pedagógusokkal való nyitott kommunikáció kulcsfontosságú. Ne csak a problémákkal keresd őket – érdeklődj, kérdezz rá a gyermek közérzetére, társas helyzetére, iskolai élményeire. Nézd meg, milyen közösségi programok, szakkörök, klubok léteznek, és biztasd a gyermeked, hogy próbálja ki őket. Egy közös érdeklődés alapján könnyebben épülnek barátságok.

5. Kérj segítséget, ha kell

Ha úgy látod, hogy a helyzet nem javul, és a gyermeked érzelmi állapota romlik, bátran kérj szakmai segítséget. Egy gyermekpszichológus támogatása nem gyengeség, hanem tudatos, felelős döntés. Néha már néhány alkalom is elég lehet ahhoz, hogy a gyerek elinduljon egy pozitívabb irányba.

Egy gyereknek nem kell mindenkivel jóban lennie, de szüksége van legalább egy olyan helyre, ahol érzi: itt számítok, itt elfogadnak. Ez a hely lehet otthon, és lehet az iskola is – ha mi, felnőttek, teszünk érte. 

A figyelem, a kérdések, az empátia, a történetek és a szakmai segítség együttesen olyan eszközök, amelyek valódi kapaszkodót adhatnak egy nehéz időszakon áteső gyermeknek. És ez sokszor épp elég ahhoz, hogy újra megérezze: ő is tartozik valahová.

„Nem nagy ügy” — Mondatok, amelyekkel leromboljuk a legkisebb gyerek önbizalmátEzt kell tenned ahhoz, hogy növeld a gyereked önbizalmát – Nagyon nem mindegy, hogy csinálodA terapeuta figyelmeztet: ezzel a 3 mondattal tönkreteszed az idősebb gyereket

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.