13-14 évesen szexeltek először honfoglaló őseink - intimitás történelmünk hajnalán

Forrás: László Gyula, 50 rajz a honfoglalókról. Móra, Budapest, 1982 -
Honfoglalás házasság szex történelem
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Sok-sok századdal, évezreddel ezelőtt élt felmenőink a szexualitást a maga természetességében élték meg. A férfiak és a nők között egészséges egyenlőség uralkodott, a testiség mindkét fél örömét egyaránt szolgálta.

A honfoglaló magyarok jurtáiban vagy földbe ásott házaiban méretes ágy kapott helyet, ezen aludt a férj, a feleség, illetve a gyerekek 6-8 éves korukig. Amikor leszállt az éj, a házaspár függönnyel választotta el a fekhelyet a jurta többi részétől, ahol a többi családtag és a szolgák tértek nyugovóra.

A vékony textília azonban nyilván nem szűrt ki túl sok mindent, tehát a nemi érintkezés hangjait a gyerekek már egészen kicsi koruktól kezdve hallhatták, sőt, olykor látták is szüleiket együttlét közben. Nem meglepő, hogy ezek után felvilágosításra sem volt szükség.

A fiatalasszony bemutatása: László Gyula, 50 rajz a honfoglalókról. Forrás: László Gyula, 50 rajz a honfoglalókról. Móra, Budapest, 1982

Ahogy a szex, úgy a meztelenség is teljesen természetes látványnak számított a törzsek tagjai körében: honfoglaló őseink rendszeresen fürödtek, feltehetőleg bőrből készült, összecsukható mobilkádjukban.

A gyermekek 11-12 éves korukban váltak teljes értékű emberekké a közösség szemében,

13-14 évesen, azaz a pubertáskor kezdetén pedig a szexuális kalandozásokba is belevetették magukat.

A házasságkötésre 16-18 éves korukban került sor, addig viszont szabadon váltogathatták a partnereiket.

A magyarok között sem a többnejűség, sem a feleségekre vigyázó eunuchok tartása nem vált szokássá. A korabeli arab utazók leírásából kiderül, hogy őseink nem rejtegették asszonyaikat az idegenek elől, nem fátyolozták le az arcukat sem.

Ősi hitvesi harmónia

A magyar embernek már a honfoglalás idején is igaz társa volt a felesége, akivel gondjait, örömeit egyaránt megosztotta. A férfi ura volt nejének, ez azonban nem jelentett olyan szintű kiszolgáltatottságot, mint a muzulmánoknál, sőt!

Ha például egy férfi a hadjáratok során félrekacsintgatott, az otthon hagyott feleséget sem szólták meg, ha nem élt önmegtartóztató életet.

A férjnek arra is megvolt a lehetősége, hogy a felesége mellett szabad és rabszolga ágyasokat tartson, akik anyagilag jobban függtek a férfitól. Az asszonyok ezt többnyire elfogadták, mivel nem számított hűtlenségnek. Szent István törvényei között nem is szerepeltek a házasságtörésre vonatkozó bekezdések, talán akkoriban nem is tartották azt számon.

Tiltották azonban a szabad ember és a más háztartásának szolgálatában álló lányok közötti szexuális viszonyt, de nem az erkölcs, hanem a tulajdonjog miatt. Saját szolgálójával bárki létesíthetett szexuális kapcsolatot, de máséval nem. Hasonlóképpen a szolgának is tilos volt más házhoz tartozó szolgálóval viszonyt kialakítania. Ezúttal is arról volt szó, hogy a törvény a tulajdonost védte a következményektől.

Szent István törvényei között nem is szerepeltek a házasságtörésre vonatkozó bekezdések Forrás: László Gyula, 50 rajz a honfoglalókról. Móra, Budapest, 1982

Asszonyt vegyenek!

Az asszonyszerzés módját jól ismerjük Hunor és Magor történetéből, akik nőt raboltak maguknak. A nőrablás gyakorlata később megszelídült, a lányok beleegyeztek a kalandba, s gyakran kikérték a szülők jóváhagyását is. Egy idő után a színlelt leányrablás már csak a hagyományőrzést szolgálta. A nőrablás a honfoglalás korában tehát társadalmilag teljesen elfogadott szokásnak számított, csak Szent István 11. századi törvényei kötötték ki, hogy ez nem kifejezetten helyénvaló módja a feleségszerzésnek.

„Ha a vitézek közül valaki arra a szemérmetlenségre vetemednék, hogy egy leányt szüleinek engedelme nélkül feleségnek rabol magának... adja vissza a leányt, ha mindjárt erőszakot is követett volna el rajta!"

A törvény a leányrablást ellenezte, nem azt, hogy közben nemi kapcsolat létesült a felek között.

Az asszonyon senki nem követelte a szüzességet, vagyis, ha a lány visszakerült a szüleihez, a korábbi közösülés miatt nem csökkent az értéke, nem romlottak a házassági esélyei.

A rendelkezés másik célja az volt, hogy a feleségszerzés inkább vétellel történjen. Anyanyelvünk őrzi a feleség vásárlásának emlékét: eladó lány, vőlegény (vevő legény).

A házasság ebben az időben nem volt jogi vagy vallási aktus, nem készült házasságlevél, illetve táltos és keresztény pap sem adta áldását a frigyre. A család, nemzetség egyszerűen tudomásul vette a két fiatal szándékát, döntését. Ha az együttélés nem sikerült, akkor egyszerűen különváltak, szétköltöztek.

Forrás: Töri másképp

Nyitókép: Shutterstock

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.