„A zene mindenkié” - Magyar zeneszerzők és előadóművészek a világ élvonalában

Kodály Zoltán
MTI - -
magyar zene magyar hét világhírnév klasszikus zene népzene
A magyar zene történetét olyan zeneszerzők és zenészek írták és írják, akik nemcsak Magyarországon, de a határainkon túl, a nemzetközi zenei életben is meghatározó szerepet játszottak és játszanak.

„Zene nélkül mit érek én?” — énekelte egykor Máté Péter, ahogy azóta sok más magyar előadó is. Jogosan. A zene a lelkünkre hat. Az elme kikapcsol, racionalitásnak nyoma sincs. A zene érzelmeket vált ki az emberből, ha kell felvidít, ha kell, megnyugtat, de akár lázba is hozhat. Mikor mire van szükség. A következő magyar zeneszerzők és előadók, akik világszínvonalon alkottak és elismertségük minden vitán felül áll, kétség kívül a lelkünket célozták meg, és többnyire el is találták. Így volt ez a reneszánsz korában, és így van a mai napig is.

A reneszánsz, a verbunkos és a 19. századi magyar zene is nemzetközi hírű volt

A magyar zene már a középkorban is a Nyugat-Európai zenei vérkeringés része volt, udvari zenészeink, vándormuzsikusaink vitték nemzetünk hírét. A török elleni küzdelem idején Tinódi Lantos Sebestyén könnyen megjegyezhető dallamvilága adott reményt a végvári vitézeknek, krónikáinak köszönhetően tudták meg a végeken, hogy mi történik az ország többi részén. Kortársa, a világhírű lantművész, Bakfark Bálint korának legismertebb zeneszerzőivel azonos színvonalú műveket írt. Nem véletlenül létezik a lengyel mondás: „Bakfark után nyúlni lanthoz”, azaz olyasmibe fogni, ami nagy eséllyel kudarchoz vezet. 

Bihari János hegedűművész, cigányprímás a verbunkos stílus egyik legnagyobb alakja volt, két kortársával, Lavotta Jánossal és Csermák Antallal alkották az úgynevezett magyar romantikus virtuóz tirászt.  Bihari nevéhez kötik a Rákóczi-nótát és a Rákóczi-indulót is. A legvalószínűbb eredettörténet szerint Nikolaus Scholl, a 32. számú császári és királyi gyalogezred Esterházy-szolgálatban álló karmestere alakíthatta ki a dallam ma ismert formáját, amiben a neves prímás, Bihari János Rákóczi-nóta előadása ihlette meg. A kuruc verbunkos nóták népszerűségét mutatja, hogy a Rákóczi-indulót több zeneszerző is feldolgozta. 

A Rákóczi-indulóra először Erkel Ferenc írt variációkat. Kora egyik legnagyobb zongoraművészének számító zeneszerzőnk több változatot is készített, a nyomtatásban is megjelent verziónak az Emlékül Liszt Ferenczre címet adta. Nem véletlenül. Amikor Liszt sok év után hazatért Magyarországra, 1840-ben adott koncertjén a Rákóczi-indulót is eljátszotta. Ő is több átiratot készített, ám a legismertebb Liszt-változat a hat évvel később elkészült 15. magyar rapszódia lett. A Rákóczi-induló nemzetközileg legnépszerűbb feldolgozását azonban nem magyar zeneszerzőnek köszönhetjük, hanem egy franciának: Hector Berlioz Faust elkárhozása című művét a világ legnagyobb koncerttermeiben játszák a mai napig is.

 

Liszt Ferenc nemcsak zeneszerzőként lett világhírűvé, zongoravirtuózként, a modern zongoratechnika megteremtőjeként és a modern zeneművészet egyik úttörőjekén ismeri az egész világ. Szimfonikus költeményeivel és zenekari műveivel, amelyeket a mai napig a világ legnagyobbjai adnak elő, új stílust teremtett. Legismertebb művei között szerepel a Koronázási mise, a Szent Erzsébet legendája és a Faust-szimfónia.

De ne feledkezzünk el a könnyed kikapcsolódst nyújtó magyar operettirodalomról se, hiszen legnagyobb szerzőink művei a 21. században is az európai operettszínpadok kedvencei. Kálmán Imre Csárdáskirálynője, vagy Lehár Ferenctől A víg özvegy sosem megy ki a divatból. 

Bartók Bélát és Kodály Zoltánt is mi adtuk a világnak

Bartók Béla az első zongoraleckéit édesanyjától vette. 11 éves volt, amikor először színpadra lépett, és amikor igazán elkezdte a zenetanulást. A Zeneakadémián zongoraművész és zeneszerző szakon végzett. Eleinte zongoraművészként aratott óriási sikereket, Európa összes valamirevaló koncerttermében játszott. Nagy hatással volt rá Richard Strauss, és Liszt Ferenc követője volt, az ő hatására komponlta meg a Kossuth-szimfóniát. 1904-ben ismerkedett meg az úgynevezett parasztzenével, előtte azt hitte, hogy a népies műdalok, azaz a nóták a népdalok. 1905-től fonográffal járta a magyar vidéket és Kodály Zoltán segítségével gyűjtötte a népdalokat. Zenetudósi munkáját a Magyar népdalok – énekhangra és zongorára címmel, Kodály Zoltánnal közösen megírt műve indította el, 1918-ig 3500 román és 3200 szlovák dallamot jegyzett le. Számos világhírű, a mai napig játszott művet írt, s noha a közönségízlés miatt elkészültekor nem mutatták be A kékszakállú herceg vára című operáját, 7 évvel később műsorra tűzte a Magyar Állami Operaház, és a mai napig ott van a világ legnagyobb dalszínházainak repertoárján is. Cantata Profana, Mikrokozmosz, A fából faragott királyfi, Magyar és román táncok....felsorolni is lehetetlen a sok csodát, amelyet a világnak adott Bartók Béla, aki 1940-ben a politikia helyzet miatt döntött a kivándorlás mellett, és 1945. szeptember 26-án, New York-ban hunyt el. 

Kodály Zoltán világhírű zenepedagógus, zeneszerző, népzenekutató tudós, Bartók kortársa és barátja szintén 1905-ben kezdett népdalgyűjtésbe, munkájának ezt a részét közel 50 évig folytatta is. Bartókot is ő segítette a népdalgyűjtés útján, s ahogy feljebb olvasható, közös munkájuk is született. Zenepedagógusi munkája olyannyira világhírű, hogy az úgynevezett Kodály-módszert a világ számos pontján ismerik és alkalmazzák. 

 „A zene mindenkié”

Kijelentésével köznevelési reformokat, a zenei képzés bevezetését követelte az óvodai, iskola nevelésbe, oktatásba.

„Meg vagyunk győződve arról, hogy az emberiség boldogabb lenne, ha megtanul zenélni, és aki hozzájárul ennek fejlesztéséért, az nem élt hiába” - vallotta. 

„A megújulásnak alulról kell kezdődnie. Mit használnak a legszebb tantervek, a legbölcsebb irányelvek, ha senki sincs, aki szívvel és meggyőződéssel megvalósítsa. A lelket nem lehet adminisztratív úton formálni. Sokkal könnyebb a szépség és a tudás által formált lelket adminisztrálni. Igen, ez azonban a közgondolkodás előzetes megváltozását igényli”— érvelt az ének-zene oktatás bevezetése mellett.

Színpadi műveit, a Háry Jánost, a Székelyfonót vagy a Czinka Panka balladáit a legtöbben ismerik, de mindenképpen felismerik, ha hallják, zenekari művei közül talán a Galántai táncok a legismertebb, de nagyjából 147 a capella kórusműve mellett a zenekari kíséretes énekkari darabjai közül a Psalmus Hungaricust és a Kállay kettőst még a nem feltétlenül zeneértő közönség is szereti és dúdolja. 

 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.