fashion week divattervező a nap cikke Oscar 2013 sztárok vörös szőnyeg estélyi ruha stylist
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
A stílus és a sztárok legszédítőbb találkozása kétségkívül az Oscar-gála. Egy ikonikus ruha maradandó, a magazinok címlapján szerepel és végtelen számban próbálják másolni a olcsóbb divatmárkák tervezői. De milyen utat jár be egy ruha, ameddig a vörös szőnyegre kerül?

És mekkora a nyomás, hogy fantasztikusan nézzen ki valaki? Gondoljunk csak a tökéletes menyasszonyi ruha utáni vadászatra - és szorozzuk meg tízzel.

"Az a legnagyobb kihívás, hogy valami újat és érdekeset kell viselni, amit még senki ezelőtt, amit nem láttak már korábban. Meg kell találni a hozzáférhetőség és az előrelátó divat kombinációját. És természetesen - hiszen ez az Oscar - elbűvölőnek is kell lenni" - mondja Rachel Zoe, a hírességekkel dolgozó stylist, akinek állandó ügyfelei Anne Hathaway, Jennifer Garner és Cameron Diaz, de öltöztette már Kate Hudsont, Demi Moore-t, Liv Tylert és Keira Knightley-t is.

Forrás: AFP
Forrás: AFP

Halle Berry az Oscar-díj-átadás történetének egyik
legikonikusabb ruhájában (Elie Saab) 2002-ben

"Nagyon fontos, hogy a kliens boldog legyen és gyönyörűnek érezze magát. Olyan sok ember nézi vizsgáló szemmel a vörös szőnyeget, ezért nagyon fontos, hogy a sztárok valami eredetivel játszanak, legyenek érdekesek, és mindezek mellett a ruha nekik is adja meg, amire vágynak: egy fényűző hollywoodi pillanatot."

A ruhatervezők fizetsége

Természetes, hogy az A-listás celebeknek (mint például Angelina Jolie) arról szól az egész, hogy a legjobban nézzenek ki, és karrierjük egyik legfontosabb estéjének érezzék a gálát. Azoknak azonban, akik az egész mögött állnak, akik öltöztetik őket, ez egy nagy, alaposan átgondolt, megtervezett üzlet. Amikor egy nagynevű személy egy tervező dizájnját viseli egy olyan rangos eseményen, mint az Oscar-gála, az hamar kifizetődik. Hiszen valahányszor a hírességet egy új ruhában, cipőben, táskával látják, az megjelenik a magazinokban, a divatblogokon, ez pedig "reklám", méghozzá megfizethetetlen. És ha ez nem lenne elég, a dizájnerek PR cégeket bérelnek fel, hogy percenként bombázzák a médiát azzal, hogy ki mit visel a díjátadón, ezzel biztosítva, hogy minél több ember hallja a márka vagy a tervező nevét.

Minden nagyon titkos

Egy tervező általában tudja, ha egy darabja befutó lehet egy sztárnál és annak stylistjánál. De amíg meg nem látja a ruhát a vörös szőnyegen, addig semmiben sem lehet biztos. Érdekes, hogy a legtöbb színésznő elzárkózik mindenféle egyeztetéstől a ruháját illetően, ameddig a jelöltek névsorát nem hozzák nyilvánosságra. "Nem akarják a rossz szerencsét magukra hozni" - mondja Leslie Fremar, aki Charlize Theron, Reese Witherspoon és Julianne Moore stylistja. "Ez pedig azt jelenti, hogy nem lehet felkészülni előre. Amint a jelöléseket kimondják, a stylist azonnal felhívja a kliensét, hogy megvitassák a koncepciót, és elmondja, mire gondolt, majd kezdődhet a divattervezők felkeresése."

Forrás: AFP
Forrás: AFP

Leslie Fremar és Rachel Zoe

És ők rögtön válaszolnak is. Rachel Zoe azt mondja, hogy ez egy együttműködésen alapuló folyamat. "Sokszor a divatház jelentkezik először, hogy szeretnék az ügyfelemet öltöztetni, de legtöbbször én adom meg az irányt a színekben és anyagokban."
Van, hogy 15 ruhapróba kell egy estélyihez, néha elég csak egy, de egy olyan jelentős esemény előtt, mint az Oscar, a sztárok általában több ruhapróbán esnek át a nagy nap előtt.

Az egyedi tervezés választása

Természetesen minél ismertebb a híresség, annál több a lehetőség. Az igazi A-listás nőknek - akik általában mindig a legjobban öltözöttek listáján végzik - megadatik az is, hogy egy top dizájner - mint például Gucci, Versace vagy Dior - egyedi ruhát készítsen számukra külön erre az alkalomra. Amikor 2011-ben Anne Hathaway volt az Oscar házigazdája, nyolc estélyijének legtöbbje egyedi darab volt, ahogyan Maggie Gyllenhaal többszínű Dries Van Notenje 2010-ben, Jennifer Garner Valentinója 2004-ben és Gwyneth Paltrow Ralph Lauren kreációja 1999-ben.

Forrás: AFP
Forrás: AFP

Anne Hathaway, Maggie Gyllenhaal, Jennifer Garner, Gwyneth Paltrow

"Jobban szeretem az egyedi tervezéseket" - mondja Leslie Fremar. "Különleges, és senki nem látta még eddig. Ha emellett dönt a kliensem, megkérek pár dizájnert, hogy vázoljon fel ötleteket, majd kiválasztom a legszimpatikusabbat."

Ezért van az, hogy a top stylistoknál az abszolút őszinteség elengedhetetlen. A kliensüket, de a ruhatervezőket sem csaphatják be, hiszen nem kis költséggel jár a skiccen bemutatott ruhdarabok elkészítése. Rachel Zoe azt mondja, sosem készíttetett három ruhánál többet, és mindig tisztességes a dizájnerekkel: "Elmondom nekik, hogy nem garancia, hogy ők terveznek, és azt is, hogy másokat is megkértem. Nem szeretem hitegetni az embereket. Közlöm velük: 'Figyelj, két ruha játszik, az egyik a tiéd'. Hogy végül melyik mellett döntöttünk, azt nem mondom meg senkinek egészen addig, amíg a kreáció nincs az autóban a helyszín felé.

Van lehetőség valamilyen vintage ruha viselésére is, ahogyan azt Julia Roberts tette 2001-ben egy Valentinóban és Beyoncé 2005-ben egy Atelier Versace darabban. Ezek az estélyik általában nagyon eredeti választások, és ezelőtt még senki se látta vagy próbálta fel őket.

Forrás: AFP
Forrás: AFP

Julia Roberts 2001-ben egy vintage Valentino estélyiben;
Beyoncé Atelier Versacéban 2005-ben

Amikor a legrosszabb rémálmok valóra válnak

Sajnos fennáll a veszélye annak is, hogy egy olyan ruhát választ a színésznő, melyet már valaki más is viselt előtte - ez egy nagy botlás. Ez történt Reese Witherspoonnal is, aki a 2006-os Golden Globe-gálán egy Chanel kreációban jelent meg, amit 2003-ban már láthattunk.

Forrás: AFP
Forrás: AFP

Reese Witherspoon

Haute couture

Egy másik opció egy egyedi ruha kölcsönzése - például az egyik luxus kreációé, mely a legutóbbi haute couture divatbemutatón volt látható Párizsban. Ezt átalakítják úgy, hogy tökéletesen álljon a viselőjén. Ebben az esetben a színésznőnek muszáj modellméretekkel rendelkeznie. "Annyi ruhapróbát tarthat a híresség, amennyit csak akar. Készíttethet képeket is, melyek alapján láthatja, melyik áll a legjobban. A legtöbb esetben a gála napján megvan a ruhád és egy tartalék is" - mondja Fremar.

A drága couture darabokért való harc elég vad. Néhány hírességekkel dolgozó stylist begyűjti a ruhákat: "Vannak olyan stylist barátaim, akikkel egymásnak küldünk ruhákat. Azonban sajnos vannak olyanok is, akik maguknál tartják a kollekcióból kiválasztott ruhákat az Oscar-díjátadóig, mert nem akarják, hogy más viselje azokat, annak ellenére, hogy nem is azt választotta a kliense. Ez nem tisztességes a dizájner felé sem" - mondja Zoe.

A divatházak sem teljesen hülyék, tudják, mennyit ér a vörös szőnyegen való jelenlétük. "Ma már nagyon odafigyelnek a kreációikra. Ha egy ruha nem jó, akkor ott kopogtatnak érte másnap reggel az ajtóban, nem várják meg, ameddig a stylistnak kedve van visszaszolgáltatni" - mondja Fremar.

Mi történik az Oscar utáni napon?

"Ha couture, akkor a legtöbb tervező visszakéri a ruhát, mert szeretnék archiválni őket" - mondja Zoe.
Ha olyan nagy tervezőktől van a ruha, mint Vera Wang vagy Marchesa , akkor van esély arra is, hogy a színésznőnél marad: "Ha egy Oscar ruha a kliens számára készül, nyilvánvalóan megtarthatja azt. Általában kitisztítják és becsomagolják, majd egy biztonságos helyre elrakják" - mondja Fremar. Végtére is nem mintha bárki más felvenné azt a darabot, amiről már többezer fotó készült.

Forrás: AFP
Forrás: AFP

Keira Knightley

Akad olyan színésznő is, aki eladományozza ruháját jótékony célra. Így tett Keira Knightley is 2006-ban, amikor is egyedi Vera Wang kreációját az Oxfamnek ajánlotta. Az estélyi végül 7900 dollárért kelt el egy aukción. A bevételt a kelet-afrikai éhezők segítésére fordították.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.