Fenntarthatóság a divatiparban: hol tartunk most?

2019.07.13. 08:00

Azt már tudjuk, hogy a fenntarthatóság napjaink legfontosabb problémaköre, és azt is, hogy a divat a második legszennyezőbb iparág az olajipar után. Ha szeretnél még jobban elmerülni a divat és fenntarthatóság témakörében, az alábbi szervezeteket és friss kutatásaikat ajánljuk.

Pulse of The Fashion IndustryA Pulse of The Fashion Industry nevű kutatást a Global Fashion Agenda, a Boston Consulting Group és a Sustainable Apparel Coalition nevű szervezetek publikálták. A 2018-as adatokból, továbbá a 2019-es frissítésekből az látszik, hogy a szakembereknek megalapozott az a meggyőződése, miszerint az ipar által a mai napig felmerülő környezeti, társadalmi és etikai kihívások nem pusztán fenyegetések, hanem hatalmas, kihasználatlan értékteremtési lehetőségek is. 

A kutatás alapján elmondható, hogy a divatipar javított a környezetre és társadalomra gyakorolt negatív hatásán, de lassabb ütemben, mint tavaly, továbbá még mindig messze van attól, hogy fenntartható legyen. Az eredmények azt is mutatják, hogy a divatcégek nem hajtanak végre fenntartható megoldásokat elég gyorsan ahhoz, hogy ellensúlyozzák a gyorsan növekvő divatipar negatív környezeti és társadalmi hatásait.

A divatcégek nem hajtanak végre fenntartható megoldásokat elég gyorsan ahhoz, hogy ellensúlyozzák a gyorsan növekvő divatipar negatív környezeti és társadalmi hatásaitForrás: Shutterstock

Ennek eredményeként, ha az iparág nem hajt végre gyorsabb változásokat, akkor nem lesz képes elérni az ENSZ fenntartható fejlődési céljait és nem teljesíti a párizsi megállapodást. A kutatás készítői felhívják az iparág vezetőinek figyelmét arra, hogy mélyebb és szisztematikusabb változásra van szükség. A vállalatoknak fokozottabban, koncentráltabb és összehangoltabb erőfeszítésekkel kell fellépniük a technológiai és gazdasági korlátok leküzdésére, amelyek akadályozzák a fenntarthatóság irányába való haladást.
CFDAA CFDA fontos kutatásokat közöl a fenntarthatóságról – az egyik nagyívű, átfogó jelentés épp az év elején érkezett meg, a divathét szezon előtt, nem véletlenül. A kutatás egy sokrétű és égető kérdést tesz fel: „mi a fenntarthatóság?” A válasz viszont változó. Néhányunk számára a fenntartható divat a márkák tevékenységének környezeti hatására vonatkozik, mások szerint a társadalmi igazságosság ennél fontosabb probléma, megint mások a kézműves mesterségek megőrzésére és a fejlődő gazdaságok támogatására összpontosítanak, vagy az állatvédelmet részesítik előnyben.

A fenntarthatóság egy átfogó kifejezés, amely magában foglalja a fenti problémaköröket is, de nem csupán azokat. A CFDA kutatása arra figyelmeztet, hogy a fenntarthatóság összetett, sokrétű kérdés, amelynek megértése komoly kutatást és energiát igényel, de még több munka kell ahhoz, hogy mindezt a gyakorlatban is alkalmazni tudják az iparági szereplők. Sok designernek egyszerűen nincs ideje, pénze vagy humánerőforrása arra, hogy fenntartható módon tervezzen és gyártson – a CFDA útmutatója összefoglalja a szükséges komponenseket, stratégiákat és kapcsolatokat ahhoz, hogy előirányozható legyen a fenntartható működési modell a designerek és márkák számára. Ezenkívül felhívja a figyelmet a felhasznált anyagok minőségére és környezetkímélő jellegének fontosságára, továbbá a vállalati kultúra optimalizálására és a márkák közötti összefogás szükségességére.

Sok designernek egyszerűen nincs ideje, pénze vagy humánerőforrása arra, hogy fenntartható módon tervezzen és gyártsonForrás: Shutterstock
Fenntartható fejlődés a divatiparban: avagy legyél te is tudatos és etikus vásárló


Újrahasznosítás, fenntarthatóság, biológiai lábnyom, fair trade – mind olyan fogalmak, amelyek a társadalmi felelősségvállalást és az ökotudatot hivatottak erősíteni a 21. század emberében. Ezúttal három olyan magyar tervezőt kérdeztünk, akik valóban komolyan veszik ezeket a hívószavakat. Vallják: a természet jogait tiszteletben tartva akarnak alkotni. Olvasd el korábbi anyagunkat!

GLAMI Fashion ResearchA magyar online divatpiac működését vizsgálta a cseh bázisú divatböngésző, a GLAMI. A Fashion (Re)search projekt a vállalat azon törekvését szolgálja, hogy friss és releváns információt szolgáltasson a médiának és a kereskedelem szereplőinek az online divatpiac trendjeiről, folyamatairól.

A GLAMI második kutatásának eredményei alapján megállapítható, hogy a magyarok érdeklődnek a divatipar világa és annak környezetre gyakorolt hatása vagy a munkakörülmények iránt, de nincsen elegendő vagy biztos információjuk mindezekről. Ennek tükrében elmondható, hogy minél több aktuális és érdemleges információra, adatra, valamint megfelelő tájékoztatásra van szükség ahhoz, hogy a divatipar folyamatainak ismerete befolyással legyen a döntési mechanizmusukra a vásárlást illetően.

A magyarok 71%-a hajlandó lenne többet fizetni egy-egy ruhadarabért, ha tudná, hogy az fenntartható körülmények közt készült, és 67%-uk ignorálná azokat a márkákat, amelyek tisztességtelen munkakörülményeket, gyártási folyamatokat alkalmaznak, vagy szennyezik a környezetet – amennyiben erről pontos információjuk van. Ugyanakkor a válaszadók 47%-a egy fenntartható márkát sem ismer. A kutatás szerint a válaszadók 90%-a nyitott lenne a hazai és fenntartható divatmárkákra, hiszen 86%-uk jobb minőségűnek tartja a magyar termékeket, mint az Ázsiából importált divatcikkeket. A GLAMI célja, hogy fenntartható és hazai divatmárkákat is képviseljen a közeljövőben, mely pozitív hatású lehet mind a vásárlók, mind a márkák, mind a környezetvédelem szempontjából.

A magyarok 71%-a hajlandó lenne többet fizetni egy-egy ruhadarabért, ha tudná, hogy az fenntartható körülmények közt készültForrás: Shutterstock

EntSight: Sustainable Fashion ReportAz EntSight fenntartható divatról szóló kutatása a globális kommunikáció-formáló közösségeket, márkákat, hírességeket, influenszereket mutatja be, és meghatározza a divatmárkák számára fennálló lehetőségeket.

A kutatásból megtudhatjuk, hogy mely piaci szegmensek a leginkább fogékonyak a fenntartható vásárlásra, és melyek azok, amelyekben a fogyasztók szkeptikusak maradnak a fenntarthatósággal kapcsolatban. Érdekes tény például, hogy csupán az európai high street vásárlói szegmens kíván többet költeni fenntartható divattermékekre 2017 óta. Az észak-amerikaiak körében erős az apátia, csupán 50%-uk fizetne többet környezetbarát vagy etikus ruhadarabokért. Az okokat a kutatás nem a költségekben látja, hanem a tudatosság hiányában – a fiatalok, akik általánosságban kevesebbet keresnek a középkorúaknál, sokkal tudatosabbak a vásárlás során.

Ha a női és férfi fogyasztókat tekintjük, nincs szignifikáns különbség (az EntSight is inkább a földrajzi, társadalmi helyzet alapján látta indokoltnak a felmérést), bár a globális piacon a férfi luxusvásárlók fenntarthatóság iránti igénye jelentősen nőtt. A fenntartható módon előállított termékek preferenciája tehát világszerte eltérő.

A fiatalok, akik általánosságban kevesebbet keresnek a középkorúaknál, sokkal tudatosabbak a vásárlás soránForrás: Shutterstock

A kutatás második része arról számol be, hogy mely márkák dominálnak a globális eszmecserében a fenntarthatóság kapcsán – természetesen a Stella McCartney ebben a mezőnyben is az élen jár. A legbefolyásosabb hírességek közt – akik népszerűségüket a fenntarthatóság szélesebb körben való megismertetéséhez is felhasználják – ott van Emma Watson, Livia Firth, Pharell Williams, Gisele Bündchen, Gwyneth Paltrow, Will.i.am, Lauren Conrad, Jessica Alba, Natalia Vodianova és Olivia Wilde is.

fenntarthatóságdivatipar