Te is bedőlsz a legravaszabb marketingtrükköknek? Ezekre figyelj a vásárlásnál!

logó webshop vásárlás marketingfogás márka online vásárlás marketing pszichológia magazin brand
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Bár számos jogszabály írja elő, hogy a vállalatok meddig mehetnek el a vásárlók kegyeiért vívott harcban, sokszor még legális praktikáik is megkérdőjelezhetőnek, sőt, pofátlannak tűnhetnek.

Ha az iskolában nem volt lehetőséged elsajátítani a marketing alapjait, jó, ha kiműveled magad ezekkel a fortélyokkal kapcsolatban, melyek ismeretében megfontoltabb, bölcsebb döntéseket hozhatsz vásárlás közben. A teljesség igénye nélkül összeszedtünk néhányat a legszélesebb körben alkalmazott üzleti fogások közül.

A színek ereje

Nem véletlen, hogy a kedvenc márkáid logója, illetve sok más designeleme bizonyos színekre fókuszál. A kutatások alapján ugyanis a különböző árnyalatok befolyásolhatják a potenciális vásárlók, kliensek hangulatát, bizalmi szintjét, illetve a pénzköltésre való hajlandóságukat is. Általában ezeket a tulajdonságokat kötik a brandek által legtöbbször választott színekhez:

Forrás: Shutterstock
  • Piros – merész, növeli az izgatottságot, az étvágyat, sürgető erővel bír és kiemeli a fontos részleteket
  • Narancssárga – barátságos, lelkesítő, vidám, magabiztosságot sugall és energiával tölt fel
  • Citromsárga – fiatalos, boldogságot és optimizmust sugárzó szín, mely serkenti az anyagcserét és vitalitással ajándékoz meg
  • Zöld – az egészséget, a növekedést, a békés, nyugalmas érzéseket és egyes esetekben a pénz erejét is szimbolizálhatja
  • Kék – bizalomkeltő, nyugtató szín, mely előmozdítja az új ötletek születését és a teljesítményt is növeli, viszont csökkenti az étvágyat, ezért önmagában kevés étteremlánc alkalmazza (ha mégis, leginkább azok, amelyek tenger gyümölcseit, esetleg desszertet kínálnak)
  • Lila – a luxust, a bölcsességet és a tekintélyt sugallja, beindítja a fantáziát, halványabb árnyalatai pedig nyugtatják a szemlélődőt
  • Szürke, fekete-fehér – kiegyensúlyozottságot, semlegességet, nyugalmat, illetve kifinomultságot és diplomatikus hozzáállást sugároz

„Csak napi egy kávé áráért a tiéd lehet!"

Ha a potenciális vásárló be tudja kalkulálni a termék vagy a szolgáltatás töredékárát a napi kiadásaiba, nem lesz annyira rémisztő számára kifizetni egy nagyobb összeget, hiszen már lesz viszonyítási alapja.

A FOMO-élmény

A Fear Of Missing Out, azaz a Félsz, Hogy Lemaradsz-jelenségre való alapozás a marketingesek egyik kedvenc taktikája. A józan gondolkodás kikapcsolása a céljuk olyan feliratok megjelenítésével, mint a „Már csak 15 termék maradt!" „5 óra 38 perc van hátra a kiárusítás végéig!" „Épp 327-en nézik ezt a terméket / 500 vásárló már a kosarába tette!", stb.

Forrás: Shutterstock

Trükkös számjegyek

A kutatások alapján a kedvezmény mértékét mindig a lehető legnagyobb számmal kell kifejezni. Például ha 10 dolláros akciót hirdetnek meg egy termékre, és az történetesen a teljes ár 20%-a, akkor egyértelműen az utóbbit érdemes kiírni. Emellett a 99-es végződésű árazás is elég szakállas trükknek számít, mégis, a mai napig beválik. Kimutatták továbbá, hogy ha a csökkentett összeget pirossal jelenítik meg, az meggyőzőbb a vásárlók számára, mint a fekete vagy más árnyalatok, főként férfiak esetében.

A nagyobb jobban megéri – vagy mégsem?

Ha többféle, mondjuk három kiszerelésben lehet megvenni egy bizonyos árucikket, pl. pattogatott kukoricát a moziban, a legnagyobb valószínűleg csak egy kicsivel lesz drágább, mint a közepes, illetve a mennyiséget tekintve sem lesz túl nagy a különbség a kettő között. Ezért természetesen legtöbben az óriás méret mellett döntenek majd, mit sem sejtve arról, hogy a közepes leginkább csak csaliként lett a menübe foglalva.

Drága gyártási folyamat = vonzóbb termék

Azok a termékek, melyek organikus alapanyagokból, fair trade, azaz méltányos kereskedelem útján, kézzel vagy hosszadalmas érleléssel készülnek, kívánatosabbak az átlagos vásárló számára, mint a futószalagon gyártott árucikkek, hiszen nagyobb értéket képviselnek azoknál. Épp ezért jelzik a gyártók jól látható matricákon, feliratokon, címkéken ezeket az információkat, melyek akkor is meggyőzőek, ha egyébként nem felső kategóriás termékről van szó.

A termékelhelyezés művészete

Nem véletlen, hogy a legtöbb üzlet rögtön a bejárat környékére helyezi a legszínesebb, legvonzóbb portékáit, hiszen ezáltal javítja a látogatók hangulatát és vásárlási kedvét is. Szinte mindenhol alkalmazzák továbbá a szemmagasságba való kihelyezést, illetve a pénztár környékére is gyakran költöztetnek bizonyos árucikkeket, melyek rendszerint az unatkozó sorban állók kosarában landolnak.

Forrás: Shutterstock

Egyet fizetsz, kettőt kapsz

Ez legtöbbször túl szép, hogy igaz legyen: ilyenkor általában egyetlen termék árába kalkulálják a másodikét vagy annak bizonyos százalékát, ezért, bár úgy tűnik, nagyon jó üzletet csinált a vevő, anyagilag csak a bolt járt jól.

A közösségbe vetett bizalom

„Imádom ezt a szőrtelenítő krémet, végre napokig sima a lábam!" Hajni

„Nem hittem el, de tényleg működik ez a fogfehérítő! Végre merek mosolyogni a szelfijeimen!" Tomi

Ugye, mennyivel meggyőzőbb így egy üzenet, mint úgy, hogy szimplán a gyártó cég rágja azt a szádba? Erre a módszerre támaszkodik az influenszermarketing is, hiszen egy általad hitelesnek tartott véleményvezér ajánlását sokkal könnyebben fogadod be, mint egy direkt hirdetést.

Nyitókép: Shutterstock

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.