Kutatók azonosították a Parkinson-kór egyik fő okát: komoly áttörést hozhat

Forrás: Shutterstock -
betegség parkinson-kór kutatók
A degeneratív idegrendszeri betegségek, köztük a Parkinson-kór egyik fő okát sikerült azonosítaniuk az izraeli Ben Gurion Egyetem (BGU) kutatóinak.

Az életkor előrehaladtával a szervezetben lévő fehérjék megfelelő struktúrája felbomlik és olyan fehérjeaggregátumok alakulnak ki, amelyek neurodegeneratív betegségeket okoznak. A szakemberek megállapították, hogy a szervezet proteinjeinek minőségellenőrző-rendszerei újraszerveződnek az évek során.

Az agyi fehérjék specifikus minőségellenőrző-rendszere megváltozik az életkor előrehaladtával és elveszíti azon képességét, hogy fenntartsa a proteinek struktúráját, így nem képes többé védelmet nyújtani a betegségekkel szemben.

A fotó illusztráció. Forrás: Shutterstock

A Nature Communications című folyóiratban publikált tanulmány szerint az alapvető fehérjeellenőrzési-rendszer nem azonos módon működik minden sejtben, hanem minden egyes szövetben alkalmazkodik a proteinek mennyiségéhez és interakciójához.

A minőségellenőrző-rendszer időskori megváltozásával megszűnik a szövettel való "összehangoltság" és ezáltal az ártalmas folyamatok elleni védelem is.

"Az eredményeink olyan gyógyszerek kifejlesztéséhez vezethetnek, amelyek lehetővé teszik a fehérjeminőség-ellenőrzés képességének fenntartását időskorban is, ezáltal lassítva a neurodegeneratív betegségek kialakulását" - írták a szakemberek.

Forrás: MTI

Tünetkereső

Nézd meg, milyen betegségre utalhatnak a tüneteid! Az alkalmazás segítségével megtudhatod, hogy milyen egészségügyi problémára utalhatnak a panaszaid. A tünetkereső eléréséhez kattints IDE!