Tavasszal még a szokásosnál is többen vágnak bele valamilyen diétába, hiszen vészesen közeledik a fürdőruhaszezon, a vízparton pedig mindenki szeretné a legjobb formáját hozni. Sokan azonban tanácstalanok, hogy a számtalan fogyókúrás módszer közül melyiket is válasszák, ezért segítségképpen azokat a diétákat gyűjtöttük össze, melyeket érdemes messziről elkerülnöd.

Egészen biztosan nem érdemes belevágnod olyan fogyókúrába, amely egy bizonyos ételcsoportot – például a gabonaféléket vagy a gyümölcsöket - teljes mértékben kizár, mivel a szervezetnek változatos étrendre van szüksége ahhoz, hogy kellő tápanyaghoz jusson. Természetesen ez nem vonatkozik azokra, akik valamilyen ételintoleranciával küzdenek, ám nekik is oda kell figyelniük, milyen egyéb módon jutnak hozzá a szükséges tápanyagokhoz.

Forrás: Thinkstock

Azok a fogyókúrák sem üdvözítőek, melyek mögött az a filozófia áll, hogy amíg le nem fogysz, nem vagy elég jó. A diétába csak úgy szabad belevágni, ha már előtte is szeretted és elfogadtad magad, és tudod, hogy az, mennyire vagy értékes, nem a kilóid számától függ.

Az is intő jel lehet, ha a diétád miatt állandóan stresszben vagy, és úgy érzed, teljesen elszigetelődsz a többi embertől, mivel már egy italra sem mersz senkivel beülni valahova, nehogy felesleges kalóriát vegyél magadhoz. Természetesen minden fogyókúra során kell némi áldozatot hozni, de a végleteket itt is kerülni kell. Érdemes olyan diétát keresned, ahol alternatívát kapsz arra is, mit ehetsz, ha étterembe mész, mert így nem kényszerülsz a fogyókúra során végig a négy fal közé.

A gyors fogyókúrák hatásosak lehetnek rövidtávon, ám ha hosszú távon szeretnéd megőrizni egészséges testsúlyodat, akkor olyan diétát érdemes választanod, amely legalább harminc napig tart, és így az új étrendnek van ideje beépülni a mindennapjaidba és szokássá tud válni.

Azokban a diétákban sem érdemes bíznod, melyek drága étrend-kiegészítők megvásárlására buzdítanak, a kiegyensúlyozott táplálkozás mellett ugyanis ilyenekre nincsen szükség. Emellett az sem igaz, hogy egy bizonyos étel vagy ital fogyasztása következtében fogyhatsz. Súlycsökkenés csak akkor érhető el, ha csökkented a kalóriabevitelt, ezért nem szabad hinni azoknak a híreszteléseknek, miszerint létezik olyan élelmiszer, melyből minél többet fogyasztasz, annál gyorsabban fogysz.

Forrás: Thinkstock

 A jó fogyókúra közérzetjavító hatással is bír, ezért ha állandóan letörtnek érzed magad, és folyton ingadozik a hangulatod, nem a megfelelő diétába vágtál bele. Az egészséges étkezés ugyanis elegendő energiát biztosít a napi teendőkhöz. Utolsó tanácsként pedig érdemes megfogadni, hogy soha ne dőlj be olyan fogyókúrának, melyben azt ígérik, hogy hetente több mint egy kilót fogyhatsz. Ha ugyanis ennél nagyobb mértékű a fogyásod, akkor már a zsír mellett izmot és vizet is veszít a szervezet, ennek a súlya pedig a diéta után nagyon hamar visszaszaladhat.

A Kezdj új életet a Life.hu-val mozgalom fogyni vágyó menyasszonya, Daniella két hónapja kezdett életmódváltásba, és már nyolc kilót fogyott. "Velem is előfordult, hogy egy szűztea-kapszulától vártam a csodát, de önmagában nem hatott. Volt olyan is, hogy délután 3 óra után nem ettem semmit, ekkor szépen lefogytam 15 kilót, de amint elkezdtem este újra enni, minden visszajött. Hasonlóképp jártam a 90 napos fogyókúrával is, amivel fogytam ugyan 6 kilót, de aztán a következő télen azt is visszahíztam. Végül arra jutottam, amit a háziorvosom már évekkel korábban megmondott: életmódváltás kell. Amiket olvastam a témával kapcsolatban, megvalósíthatatlannak tűntek, mivel azt általában az ilyen témájú cikkek nem írják le, hogy kell olyan köret is, ami energiát ad, vagy hogy okosan is lehet nassolni... A mindennapi mozgást is úgy képzeltem, hogy nap mint nap ugyanolyan kemény intenzitással kell végezni, ezért nem volt túl sok kedvem hozzá. A futást például nem nagyon szeretem, ellenben a zumbát imádom, de azért nem minden nap lenne időm elmenni a meghirdetett órákra. Nagyon örülök, hogy most végre szakemberek segítenek megmutatni, hogy mi az, amit hosszú távon valóban fogok tudni csinálni, mert nem egy sémát húznak rám, hanem a korábbi étkezési és mozgási szokásaimból és a szervezetem reagálásából alakítjuk ki közösen azt az életmódot, ami a jövőben is tartható számomra, és nem csak hat hónapig."

A szerző véleménye:

"Abszolút az életmódváltásra esküszöm - szerintem hosszú távon csakis ez a járható út. Persze néhány havonta nem árt egy kis tisztítókúrát tartani, nyers zöldségekkel és gyümölcsökkel felturbózni a szervezetet, de alapvetően szerintem nem érdemes drasztikus dolgokkal kínozni magunkat. Vitamindús, rostban gazdag ételek, sok-sok hal, kevesebb hús, napi 2-3 liter tiszta víz és heti 5 edzés - nekem ez az, ami mindig beválik!"

Ihász Katalin, dietetikus

,,Sosem szabad elfelejteni, hogy a felesleges kilók sem egyik napról a másikra szaladnak fel ránk, ezért megszabadulni tőlük sem érdemes túl gyors ütemben. A hatékony és tartós fogyás csak életmódváltással érhető el: ha több kalóriát égetünk el, mint amennyit magunkhoz veszünk, garantált a siker. Érdemes egy olyan ritmust kialakítani, ami hosszú távon tartható - ebben sokat segít a napi ötszöri étkezés, 2 liter folyadék elfogyasztása és a minimum 30 perc mozgás."