A Black Friday az év legnagyobb vásárlási eseménye, amely lehetővé teszi a kedvezményes áron kínált gyakran karácsonyi ajándékok beszerzését világszerte. Megannyi online és offline bolt kínálja termékeit alacsonyabb áron, és ilyenkor a vásárlónak nincs is más dolga, mint kiválasztan a legmegfelelőbbeket a legkedvezőbb összegért. Vannak, akik ilyenkorra szabadságot is vesznek ki, hogy mindenképpen be tudják szerezni a kinézett portékákat. A Black Friday az idén november 29-ére esik. Nem árt azonban vigyázni, ugyanis a kampányszerű vásárlás sok buktatót rejthet magában. 

Sokan vannak, akik szinte már az egész ősz folyamán nem vásárolnak komolyabb dolgot a háztartásukba, mondván, majd a Black Fridayen, mások pedig a karácsonyi ajándékokat szerzik be azon a napon.

A Black Friday kínálta kedvezmények és akciók kiválóan alkalmasak a csökkentett költségvetésű vásárlások számára, hiszen ilyenkor lényegesen olcsóbban lehet hozzájutni a kiszemelt termékhez. Az azonban fontos, hogy ne költekezzünk ilyenkor se felelőtlenül, vásárlás előtt jól gondoljuk meg, tényleg szükségünk van-e az adott dologra, vagy örömet szerzünk-e vele. 

Írj listát!

Mielőtt vásárlásba fogsz, írj listát azokról, amikre mindenképpen szert szeretnél tenni. Jó, ha pontosan tudod a termék márkáját is, és az is szerencsés, ha van B terved is, hiszen egyáltalán nem biztos, hogy megkapod azt, amit kinéztél. 

Kelj fel időben! 

A Black Friday Global felmérései alapján reggel 8 és 10 között vásároltak a legtöbben tavaly Magyarországon. Ha a lehető legkevesebb kiszemelt dologról akarsz lemaradni, érdemes már hajnalban a gép elé ülnöd és vadásznod. Ha nem online vásárolsz, jól gondold meg, kit viszel magaddal: aki nem bírja a tömeget, hisztis, azt ezúttal ne hívd el magaddal, és a legjobb, ha a gyerekfelügyeletet is megoldod: mindenki jobban jár. 

Az online vásárlással megúszod a sorban állást, viszont érdemes minél előbb a gép elé ülniForrás: Shutterstock

Hiába olcsó, ha nincs rá szükség, ne vedd meg! 

Vonzó, hogy nagyon sok termékhez olcsóbban juthatunk hozzá, mint egyébként, de ha nem rég vágyott dologról van szó vagy olyasmiről, amire tényleg szükségünk van ne engedjünk a csábításnak. Mielőtt a (virtuális) kosarunkba teszünk bármit csekkoljuk mégegyszer a listát és csak aztán fizessünk. Ami a vásárlás hevében jó ötletnek tűnhet, később lehet, csak egy következő felesleges vacak lesz. 

Tényleg olcsó, vagy csak annak tűnik? 

Mielőtt megvásárolunk valamit, csekkoljuk az interneten a terméket: érdemes árösszehasonlító oldalakon is böngészni. Előfordulhat, hogy még jobb ajánlatot is találunk annál, mint amit a Black Friday-en kínálnak. 

Ne tolongj! 

A felmérések szerint az emberek 80 százaléka interneten vásárol a Black Friday-en, de ennek ellenére az üzletekben is hatalmas a tömegnyomor. A legtöbb esetben egyáltalán nem éri meg 

Maximalizálj: előre döntsd el, hogy mennyit költesz

Hiába jutsz egy csomó vágyott dologhoz olcsóbban, ha túlköltekezel. Az biztos, hogy nem fog boldoggá tenni a hatodik kabátod és a nyolcvanadik szemfestéked, ha ennek az az ára, hogy semmi egyébre nem lesz pénzed a következő fizetésig. Amikor számolsz, ne hagyd figyelmen kívül a szállítási költséget sem: ezen viszont sporolhatsz, ha egy helyről többet rendelsz vagy átvételi pontra kéred a csomagodat. 

Hiába jutsz egy csomó vágyott dologhoz olcsóbban, ha túlköltekezelForrás: Shutterstock
A legnépszerűbb termékcsoportok Black Fridayen
Ruha, játék, szépségápolási termék, könyv, háztartási berendezés, szórakoztató elektronikai cikk.

Nézzük, milyen buktatói lehetnek az akciós vásárlásnak!

Árpolitika

Előfordul, hogy üzletek hihetetlen akciónak állítanak be egy-egy korábban túlárazott terméket. Ilyenkor a leértékelés után is drágább a termék, mint amennyi annak a reális értéke lenne. Ha képben vagyunk a termék valódi árával, ilyesmivel nem tudnak becsapni bennünket. 

Kifogy az akciós készlet

Hiába írja ki a hirdető, hogy az ajánlat a készlet erejéig tart, ha az akciót egy adott teljes napra – például a Black Friday-re – hirdette meg. Ilyen esetekben a nap során várható teljes igényt ki kell tudnia elégíteni.

Fiktív akció
Az úgynevezett sosem létezett akcióval gyakran megtévesztik az üzletek a nem kellően óvatos fogyasztókat. Az üzlet ilyenkor olyan eredeti árat jelenít meg áthúzva, amit sosem alkalmazott, vagy csupán a látszat kedvéért drágította meg a terméket az akció előtti napokban. Azt azonban tudni kell, hogy tízmilliós bírságot kockáztat az a kereskedő, akinek az eredeti (áthúzott) ára nem igazolhatóan valós, legalább több hétre visszamenőleg.

Vásárlásához kapcsolatos kiadásaihoz kérheti a Provident Relax Kölcsönét. Kérjen visszahívást, vagy hívja ingyen a 06 80 40 60 60-as telefonszámot!

 A cikket támogatta a Provident.