A napirend hallatán sokaknak feláll a szőr a hátán. Pedig főleg most, a karantén alatt, amikor a hétköznapok konkrétan káoszba fulladnak, szükség van a tervezésre. A tétlenség és az unalom öl meg lassan? Vagy éppen ellenkezőleg, a rengeteg feladattól vagy egyre ingerültebb és frusztráltabb? Mindkettőre megoldás lehet egy jól átgondolt, az élethelyzetedhez igazodó napirend.

Korábban már írtunk arról, hogy a karantén kezdete óta - nemtől, kortól és családi állapottól függetlenül - mindenki élete hatalmas fordulatot vett. Az is tény, hogy mindegy milyen életszakaszban vagy valami rendszert vinni kell ezekbe a parttalan napokba is, különben képtelenség ép elmével átvészelni az egészet.

Ha munka nélkül maradtál tűzz ki életcélokat! Ne azon keseregj, hogy miért mondtak fel neked vagy hogyan mehettél tönkre. Nézz a jövőbe és jelöld ki az irányt! Frissítsd az önéletrajzodat, fejleszd a nyelvtudásodat vagy tanulj valami új dolgot, ami majd segít abban, hogy ha vége a járványnak, akkor gyorsabban találj állást. 

Ha home office-ban dolgozol, tartsd a tempót!  

Ne hagyd, hogy a házimunka vagy a szabadság csalóka érzete eluralkodjon rajtad. Pontosan határozd meg, hogy egy nap mennyi munkát kell elvégezned. Ütemezd a feladatokat és próbálj egyensúlyt tartani a főzés/mosás/takarítás valamint a home office között.

Pontosan határozd meg, hogy egy nap mennyi munkát kell elvégeznedForrás: Shutterstock

A gyerekkel nehezített home office a legnehezebb!  

Itt igazán szükség van a tervezésre és a napirend betartására. Osszátok be a pároddal, hogy ki van délelőtt és ki délután a gyerekekkel, ez segíthet, hogy mindketten a munkára tudjatok koncentrálni néhány órán át. Ha például reggeli után te vitted ki a gyereket a kertbe, akkor délután a másik szülő vállalja a gyermek szórakoztatását. Használjátok ki az alvásidőt is vagy nagyobbaknál vezessétek be a "csendespihenőt", amikor tilos anyát és apát zavarni. Végszükség esetén pedig bevethető ebéd és vacsora előtt 30-30 perc mesenézés/netes játékidő is.

 

Milyen lehet tehát a napirended...?     


Ébresztő!
Határozd meg, hogy meddig alhatsz, mert nincs annál rombolóbb, mint mikor a fél napod lustálkodással töltöd. Ha kell, állítsd be a telefonodat is. Nem kell hajnalban kelned, de mondjuk, ha 9-kor kikelsz az ágyból, az biztos nem fog fájni. Végezd el a reggeli teendőidet, majd reggelizz. Ha mondjuk ez 10-re mind kész van, akkor lesz nagyjából 1.5 órád arra, hogy valami hasznosat csinálj.

Nem kell hajnalban kelned, de mondjuk, ha 9-kor kikelsz az ágybólForrás: Shutterstock

Célok és feladatokHa kitűzted a céljaidat, akkor a délelőtt a legjobb időszak arra, hogy elkezd a megvalósításukat. Akár a CV-d frissítéséről, akár nyelvtanulásról, akár munkáról van szó, kezdj bele. 1-1.5 órád biztosan lesz rá, kivéve, ha szülő vagy és tied a délelőtti gyermekmegőrzés. Utóbbinál ne stresszelj, nincs értelme! Engedd el ezt az időt, s gondolj arra, hogy alvásidőben/csendespihenőnél dolgozhatsz, sőt a délután is a tied, mert akkor meg a párod felügyel majd a gyerekre.


Ebéd

A kollégákkal töltött menüzős, éttermes ebédeknek most egy ideig búcsút kell intened. Amennyiben rendeled az ételedet, könnyű dolgod van, ám ha te magad készíted, akkor kissé összetettebb a feladat. Főzhetsz minden nap, de azt is megteheted, hogy egyszerre nagyobb adagot készítesz és kissé átalakítod másnapra a fogást. Például a maradék pörköltből gulyáslevest csinálsz a következő ebédre.


Produktív délutánMindegy milyen élethelyzetben vagy, legyél délután is hatékony. Ha nem kell dolgoznod, akkor végezd el a házimunkát vagy csinálj meg olyan feladatokat, amiket már régóta halogatsz (ablakpucolás, szekrényrendezés, iratok átnézése stb.) Amennyiben a délután is a home offece-é, határozd meg, hogy meddig dolgozol. Utána legyen még kis időd magadra vagy a ház körüli teendőkre. A délutáni gyerekmegőrzés sem tart örökké, de próbálj meg arra az időre kikapcsolni és nem a feladataidon rágódni. Érdemes a héten kitűzni 1-2 napot, amikor időt szántsz valamilyen testmozgásra is. Rengeteg otthon edzős videó található az interneten, biztos akad közte olyan, amit szívesen csinálnál.

Csinálj meg olyan feladatokat, amiket már régóta halogatsz, például az ablakok megtisztításaForrás: Shutterstock

Édes pihenésA vacsora után jöhet a jól megérdemelt pihenés. Ha tevékenyen töltötted a napodat sokkal jobban fogod élvezni az esti lazítást, mintha egész nap a kanapé egyik feléről a másikra dőltél volna. Kellő tervezéssel pedig az sem fordulhat elő, hogy a napi munkádat nem végezted el – mert helyette mindenféle mást csináltál -, így este kell dolgoznod. A családban is érdemes felosztani a feladatokat és tartani a napirendet, hogy miután a gyerekek lefeküdtek a szülők is kapjanak egy kis szabadidőt, amit akár együtt is eltölthetnek.

Legyen szó egy jó filmről, egy könyvről vagy csak némi beszélgetésről – akár telefonon vagy skype-on -, neked is jár a nap végén némi pihenés, hogy másnap újult erővel vághass neki a következő karantén-napnak.