Madame de Pompadour szerető Király szexszimbólum
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Cikksorozatunkban régi korokba teszünk utazásokat, hogy a történelem kezdeteitől egészen a közelmúltig egy-egy ikonikus nőalak figuráján keresztül megvizsgáljuk, mi számított az adott időszakban szépségideálnak és kívánatosnak. A legújabb részben a francia forradalom előtti Párizsba látogatunk.

Miután a cikksorozatunkban kitárgyaltuk már az őskor, az ókor, a középkor és a reneszánsz egy-egy szépségideálját-szexszimbólumát, ezúttal a 18. századba utazunk, azon belül is a korszak kulturális fővárosának számító Párizsba. Ahol épp ekkoriban kezdett el véget érni egy fényűző korszak, a versailles-i kastéllyal, a királyi udvar körüli pompával, fantasztikus ruhakölteményekkel-parókákkal, művészeti alkotásokkal, kertészeti csodákkal és még számos ikonikus, máig közismert jellegzetességgel fémjelzett virágkor - legalábbis az arisztokrácia számára az, és hogy mások számára mennyire nem, azt a század vége felé kitörő forradalom mutatta meg csak igazán.

A fiatal Mozart bemutatkozik Madame Pompadournak Versailles-ban - Vicente Garcia de Paredes festménye Forrás: AFP

Ennek a korszaknak pedig az egyik legemblematikusabb alakja Madame de Pompadour, aki polgári származású lányból lett a francia király szeretője, és az egész állam egyik legbefolyásosabb személyisége. Mindezt pedig ugyebár a szex és a szépsége révén - eleinte legalábbis biztosan.

Így bizton nevezhetjük őt a korszak egyik szexszimbólumának és nőideáljának, akiről ráadásul még hajviseletet is neveztek el (mint a cikksorozatunk egyik korábbi szereplőjéről, Kleopátráról is): ez az úgy nevezetett Pompadour-frizura, amelyet a homlokból hátrafésült, de nem hátrasimított, sőt a fejtetőn feltornyozott, hátul pedig rendszerint huncut csigákba rendezett haj jellemez. (Sőt még férfiváltozata is létezik: ilyet hordott például a korai korszakában Elvis Presley is.)

Madame de Pompadour, XV. Lajos hivatalos, első számú szeretője - Charles Auguste Steuben festménye Forrás: AFP

Madame de Pompadour eredeti neve Jeanne Antoinette Poisson volt, és nagypolgári családba született Párizsban, 1721-ben. Az apja kislánykorában külföldre menekült az igazságszolgáltatás elől, és Jeanne gyámságát az anyja egyik jóakaratú, dúsgazdag pártfogója, Tournehem bankár vállalta át - aki valószínűleg egyébként a vér szerinti édesapja is volt. Ennek megfelelően a kor legelőkelőbb neveltetésében részesült, az anyjának pedig egy jövendőmondó azt jósolta, hogy a kislány egyszer majd meghódítja egy király szívét is. Ebből aztán családi legenda lett, Jeanne-t csak kis királynőnek becézték, később tudatosan is sokat tett a dologért, és így idővel szépen önbeteljesítő jóslattá vált.

A férje vagyona révén Jeanne a párizsi arisztokrácia felső köreiben mozgott, és hamarosan hírnévre is tett szert a szellemessége, éles nyelve és persze a szépsége révén. Királyi bálokba is meghívták, ahol igyekezett felhívni magára XV. Lajos figyelmét, főként a később legendássá váló kedvenc színe, a lila különféle árnyalataiban pompázó ruháival. Eleinte nem járt sikerrel, főleg mert a királyi szerető státusza fogalt volt, és az elődje, Madame de Châteauroux gondosan óvta is pozícióit. Châteauroux márkiné azonban rövidesen meghalt, XV. Lajos pedig nem az a típus volt, aki túl sok időt töltött gyászolással ilyen helyzetekben, így, miután megismerkedtek egy álarcosbálon, nemsokára formálisan is bemutatták Jeanne-t a királyi udvarban, és elfoglalta a „királyi szerető" mondhatni hivatalos pozícióját.

Jeanne Antoinette Poisson hamar hírnévre tett szert a szellemessége, éles nyelve és persze a szépsége révén - Francois Boucher festménye Forrás: AFP

Hogy ezt megtehesse, a férjétől el kellett válnia, továbbá nemessé kellett lennie: utóbbi érdekében megkapta a királytól a Pompadour márkinéje címet. A friss márkiné pedig jó kapcsolatot épített ki a királyi család többi tagjával, még magával a királynével is. Közkedvelt figura lett, aki a helyzetét kihasználva bőkezűen támogatta a művészeteket és a tudományokat is, különösképp a porcelánkészítést és a felvilágosodás filozófusait.

Számos portrét készítettek róla már életében, amelyek egy szépségének tudatában lévő, magabiztos nőt ábrázolnak. A korabeli eszmények szerint sok kozmetikumot, arcfestéket használt, ez hozzátartozott akkoriban a szépség fogalmához. A kipirosított ajkai a legenda szerint olyannyira megihlették a francia királyt, hogy az alakjukat imitáló formára metszetett gyémántokat is. A 18. század nagy ruhakölteményei a nők alakjából nem igazán engedtek sokat sejteni, egyedül az ekkoriban divatba jött dekoltázs mutatott meg valamennyit a kebelből - a szépséget leginkább az arc szépségén mérték, meg persze egy királyi udvarban azon, hogy ezt valaki hogyan tudta el- és előadni.

Kipirosított ajkai megihlették a francia királyt, az alakjukat imitáló formára metszetett gyémántokat - Jean Marc Nattier festménye Forrás: AFP

Madame de Pompadournál pedig senki sem teljesített jobban ezen a téren, és az általános pozitív megítélése is csak akkor változott meg, amikor már túllépte a „királyi szerető" hatáskörét. Idővel ugyanis a király egyik legfőbb tanácsadója lett, akinek a szava sokat számított politikai ügyekben is, akár tárgyalt is helyette, és sok vonatkozásban szinte egy korabeli miniszterelnökhöz hasonlított a pozíciója. Mindezt pedig ügyesen csinálta, de nyilván sokak szemét szúrta vele, így különféle összeesküvések is indultak a megbuktatására, mindhiába.

A király számára olyannyira fontos volt a személye, hogy még akkor is maga mellett tartotta, amikor Madame de Pompadour a sorozatos egészségi problémái miatt már a szeretői funkciót nem volt képes ellátni, és azt mások vették át tőle. Mindössze 42 évesen hunyt el tuberkulózisban, a király végig aggodalommal követte az állapotát, és ápolta - aztán a halála után nagyon gyorsan vigaszt talált a friss utódjánál.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.