Ember és mesterséges intelligencia együttélése – ezek a filmek megmutatják, mi várhat ránk

film Az Alkotó magazin ai mesterséges intelligencia
A ChatGTP már önálló szövegeket alkot, a legmenőbb autók saját magukat vezetik, és a szakemberek szerint küszöbön áll a mesterséges intelligencia (AI) igazi öntudatra ébredése is. De mi jön utána? A filmekben már jó néhányszor eljátszottak ezzel a gondolattal, Az Alkotó című sci-fi friss premierje kapcsán pedig listára gyűjtöttük a legemlékezetesebb eseteket.

2001: Űrodüsszeia (1968)

Stanley Kubrick korszakos sci-fijének készítése idején még az űrutazás is elképesztő újdonságnak számított, de a legendás rendező már sokkal messzebbre mutató kérdésekkel foglalkozott. Például azzal, hogy miként lehet egy űrbeli küldetés legénységének életét a mesterséges intelligenciára bízni, és mi történik akkor, ha a HAL 9000 névre hallgató útitárs másképp kezd el gondolkozni arról, mi is volna üdvös a világ számára.

Szárnyas fejvadász (1982)

Ridley Scott cyberpunk látomásában a jövőbeli, neonfény áztatta Los Angeles lakói között már önálló tudattal rendelkező, hús-vér testtel rendelkező humanoid robotok is járkálnak, akiket itt replikánsoknak hívnak. A létezésüket és mozgásukat viszont még ellenőrizni próbálják a hatóságok, és a problémás egyedek nyomába Harrison Ford (a nemrégiben készült folytatásban pedig Ryan Gosling) ered – hogy a végén a saját létezésük kapcsán is megdöbbentő titkokra leljenek.

Terminátor 2. – Az ítélet napja (1991)

Az egész Terminátor-franchise a gépek és emberek közötti apokaliptikus jövőbeli háború víziójára épül, aminek hatásai a jelenben időutazó (gyilkos és/vagy védelmező) robotok révén jelennek meg. Az összes Terminátor-film közül pedig messze kimagaslik a második, és itt mutatják meg nekünk egy látomásban azt is, hogyan is zajlott ennek a háborúnak a kitörése, az a bizonyos ítélet napja.

Mátrix (1999)

Ez a bizonyos jövőbeli összecsapás a Mátrixban már eldőlt: győztek az öntudatra ébredt mesterséges intelligenciák és az általuk irányított gépek, az emberiséget pedig rabszolgasorban tartják, miközben az elméjüket virtuális valósággal kábítják el. Kevesen vállalják az átlépést a való világba, és a lázadók maroknyi csoportja a megjövendölt Egyre vár. Milyen szerencse, hogy az angol One és a Neo szavak ugyanazokból a betűkből állnak!

A.I. – Mesterséges értelem (2001)

Természetesen nem maradhat le a listánkról az a film, aminek már a címe is ugyanaz, mint cikkünk témája, pláne hogy egy kimondottan színvonalas szuperprodukcióról, az ezredforduló környékének kiemelkedő sci-fijéről van szó. Az alkotóit látva nem csoda: Stanley Kubrick tervéből Steven Spielberg készített filmet, amely ahhoz a pillanathoz visz el minket, amikor a mesterséges intelligencia először kap érzelmeket is.

WALL-E (2008)

Nem csak borús világképű disztópiák, de bájos animációs filmek is készülhetnek az AI és az emberiség közös jövőjéről. Mondjuk a Pixar remekműve pont borús jövőképpel indít, ahol az emberiség már teleszemetelte a bolygót, és csak óriásűrhajókon él tovább. De az öntudatra ébredő kis takarítórobot és az élet nyomait kutató, vele szerelembe eső szupermasina is az embereket próbálják segíteni, egy ponton pedig még a nagy előd 2001: Űrodüsszeia híres jelenete is megidéződik.

A nő (2013)

A mindennapokban használt okoseszközeink már most is rendelkeznek beépített digitális asszisztenssel, akivel akár párbeszédeket is folytathatunk. De mi történik akkor, ha ezek az asszisztensek már tudattal rendelkező AI-ok lesznek? Akkor lehet rájuk társként tekinteni, sőt beléjük is lehet szeretni akár, mint azt Joaquin Phoenix teszi ebben a különleges hangulatú romantikus moziban.

Free Guy (2021)

A cikkünk témáját tárgyaló filmek szinte csak és kizárólag az emberek szemszögéből mesélnek a jelenségről, érthető okokból. Annál izgalmasabb kísérlet viszont az, ha egy film azzal próbálkozik, hogy megértse: mi történik egy videojáték önálló akarattal nem rendelkező, csak programkódként létező figurájával akkor, ha ráeszmél a saját létezésére? Ryan Reynolds játékos humorral teli akciómenetet kanyarított a helyzetből, de nem kerülte meg a mélyebb kérdéseket sem.

A Mitchellék a gépek ellen (2021)

Igen, mára már szinte sci-fi toposz, rosszabb esetekben klisé lett a gépek és emberek közötti jövőbeli háború. A toposzok-klisék sorsa pedig az, hogy miután túl ismerőssé váltak, elkezdenek rajtuk csavarni egyet-kettőt az alkotók, vagy egyenesen kifigurázzák őket. Így történik ez az utóbb évek egyik legszenzációsabb családi vígjátékában is, ahol a rajzolt Mitchell családnak kell megmentenie az emberiséget.

Az Alkotó (2023)

Szeptember 28-tól vetítik a hazai mozik Gareth Edwards (Godzilla, Zsivány Egyes) nagyszabású sci-fijét, ami egészen egyedi látványvilággal és különleges hangulatú dél-ázsiai helyszínek kulisszái között mesél az emberek és az AI jövőbeli konfliktusáról. A címbeli Alkotó egy olyan mesterséges intelligencia, aki (ami) tömegpusztító fegyverekkel tör az emberek ellen, és a film főhősének őt kell megtalálnia. Arra viszont nem számít, hogy egy kislány formájában lel rá, az „aki" és „ami" közötti dilemma pedig nagyon nehézzé válik.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.