Egy bevásárlás során több tucat apró döntést hozunk. Elsőre talán fel sem tűnik, de ezek az elhatározások összeadódva komolyabb hatással is lehetnek bolygónk állapotára. A fenntarthatóbb vásárlás rajtunk is múlik– a saját bevásárlókosarunk tartalma is számít. Ehhez a Lidl olyan egyszerűen alkalmazható megoldásokat is kínál, amelyek segítenek abban, hogy vásárlásaink során olyan választásokat tehessünk, amivel tehetünk a kevesebb hulladék keletkezéséért háztartásunkban vagy az erőforrások védelméért.
Az élelmiszerpazarlás a hazai háztartásokban jelen van. Évente 62 kilogramnyi élelmiszert dob ki egy átlagos magyar – derül ki a Nébih legfrissebb kutatásából, ez a pazarlás pedig nemcsak gazdasági, hanem környezeti terhet is jelent. A megelőzés érdekében érdemes jól átgondolni vásárlás előtt, hogy mire van szükség a konyhánkban, s a bevásárlólistával elkerülhetjük, hogy felesleges kiadások ne terheljék a pénztárcánkat, s hulladékként se végezze az el nem fogyasztott élelmiszer. Már azzal sokat tehetünk a környezetért, ha tudatosan megtervezzük a heti menüt, és csak azt vesszük meg, amire valóban szükségünk van.
A pékáruk, zöldségek és gyümölcsök esetében különösen fontos, hogy elkerüljük az egyszer használatos műanyagok használatát, amelyek egy használat után a szemetesben végzik. Vagy vásároljunk csomagolás nélkül, vagy tartósabb, többször használható újrazsákban. Például a Lidlben kapható újrahasználható zsák, ami nemcsak mosható és strapabíró, hanem a zsák része újrahasznosított műanyagból készült. 5 kg termék szállítására használható és otthoni tárolóeszközként is jó szolgálatot tehet.
Az átgondolt vásárlás nem mindig jár együtt az alapos pakolással. Az üzletekben kapható, újrahasznosítható ökotextilből készült táskákkal könnyen helyettesíthetjük az egyszer használatos műanyag szatyrokat. Ráadásul ezeket hosszabb ideig használhatjuk, így hosszú távon nemcsak gazdaságosabbak lehetnek, de ellentétben az egyszer használatos alternatívákkal, hosszú távú használatuk által kevesebb műanyaghulladék is keletkezik otthonunkban.
Sokszor nem is tudjuk, milyen út áll egy-egy termék mögött, mire a polcra kerül. A Lidl beszerzése során külön figyelmet fordít arra, hogy a kritikus nyersanyagok – például a kakaó, tea, kávé vagy hal – minél nagyobb arányban tanúsítottan fenntartható forrásból származzanak. Például a bio, Faritrade, Rainforest Alliance vagy MSC tanúsítással rendelkező termékek nemcsak fenntarthatóbb forrásból származnak, de a tanúsítás által az ellátási lánc átláthatóságához is hozzájárulnak.
A Lidl kiemelten nagy hangsúlyt fektet a frissességre, így a zöldségek és gyümölcsök többsége legfeljebb 48 órát tölt a logisztikai láncban, vagyis ezek egy-két nappal korábban még a gyümölcsösökben, termőhelyeken voltak. A frissesség mellett a hazai termékek előnye, hogy rövidebb szállítási útvonalon juthatnak el a vásárlókhoz, így kisebb ökológiai lábnyommal is járnak az importált alternatívákkal szemben. A Lidl kínálatában megtalálható hazai idényzöldségek és -gyümölcsök kiváló minőségűek és ár-érték aránnyal rendelkeznek, ráadásul a magyar termékek vásárlásával a hazai termelőket, a magyar gazdaságot is támogathatjuk.
2019-ben az EAT Lancet Bizottság 37 vezető tudósa kidolgozta az ún. Planetary Health Diet bolygóbarát egészség étrendjét, melynek célja, hogy úgy alakuljon át a táplálkozási kultúra, hogy 2050-ben a világnépesség, mintegy 10 milliárd ember egészségesen és fenntarthatóbban tudjon táplálkozni anélkül, hogy bolygónkat túlterhelnénk. A Lidl erősíti a tudatos táplálkozás iránti elkötelezettségét oly módon, hogy termékválasztékát 2050-ig az ún. Planetary Health Diet (PHD) bolygóbarát egészséges étrendhez igazítja. A Lidl célja, hogy 2030-ig a termékválasztékában 20%-kal növelje az értékesített növényi alapú élelmiszerek, például a növényi fehérjeforrások, teljes kiőrlésű gabonafélék, gyümölcsök és zöldségek arányát a 2023-as évhez képest.
A fenntartható életmódhoz nem kell lemondani a kényelemről, csak új szokásokat kell kialakítani. Egy újrazsák, a környékbeli termelőtől származó alma, egy növényi ital – ennyi is elég lehet ahhoz, hogy bevásárlások kevesebb környezeti terheléssel járjanak. És ha mindezt együtt tesszük, talán nem is tűnik olyan távolinak az élhetőbb jövő.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.