Az Adieu a hülyéknek című vígjáték tarolt a César-díjátadón

francia César-díj vígjáték
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Tarolt Albert Dupontel legújabb társadalomkritikus vígjátéka, a francia Oscar-díjnak számító César-díj kiosztóján: az Adieu les cons (Adieu a hülyéknek) című alkotást hét kategóriában díjazta péntek este a francia filmakadémia.

A komédia elnyerte a legjobb filmnek, rendezőnek, forgatókönyvnek, valamint a legjobb férfi mellékszereplőnek (Nicolas Marié), a legjobb díszletnek (Carlos Conti) és a legjobb fényképezésnek (Alexis Kavyrchine) járó elismerést, és a gimnazistáknak az idén először odaítélt César-díját is megkapta.


A filmet alig egy hétig vetítették a mozikban a koronavírus-járvány miatti őszi általános karantén előtt, de néhány nap alatt 700 ezren nézték meg. Az előző filmjéért, a Viszontlátásra odafönt című vígjátékáért öt Césart elnyert rendező ezúttal sem jelent meg a díjátadón, amelyet évtizedek óta bojkottál.
"A César olyan mintha azért menne be az ember a Louvre-ba, hogy megállapítsa, hogy az egyik festő jobb, mint a másik. Tanácstalanul állok az ilyen intellektuális ítélkezés előtt. Inkább finoman kivonom magam belőle, de azért örülök, hogy létezik (a César)" - mondta a film tavalyi bemutatójakor egy televíziós interjúban a rendező, akit távolmaradása ellenére rendszeresen díjaz a filmakadémia.

A másfélórás abszurd humorú kortárs szatíra főhősei egy, a társadalom szemében lúzernek tekintett trió: az Albert Dupontel által alakított JB nevű hivatalnok, akinek még az öngyilkossági kísérlete is kudarcot vall, egy végstádiumban lévő beteg nő (Virginie Efira), aki halála előtt szeretné megtalálni a születésekor állami gondozásba adott és azóta felnőtt fiát, valamint egy rendőri gumilövedék által az egyik szemére megvakult levéltáros (Nicolas Marié).

A 46. César-díjátadót szigorú egészségbiztonsági körülmények között rendezték meg a párizsi Olympia koncertteremben, ahova kizárólag a díjra jelölt alkotók kaptak meghívást, s minden művészt leteszteltek a gála előtt. Miután a mozik több mint négy hónapja zárva tartanak, és 2020-ban is csak néhány hónapig fogadhattak nézőket, a megszokott 250-300 helyett csak 133 bemutatott francia alkotás között dőlt el a díjak sorsa, amelyek közül többet is elsőfilmek alkotói kapták.

Az elsőfilmes César-díjat az olasz Filippo Meneghetti vehette át, a Ketten című, két nő szerelméről szóló alkotásért, amely a legjobb nemzetközi játékfilmnek járó Oscar-díjnak is az egyik nagy esélyese.
A legjobb külföldi filmnek járó Césart a dán Thomas Vinterberg Még egy kört mindenkinek című vígjátéka nyerte el Mads Mikkelsennel a főszerepben.

A legjobb női alakítás díját Laure Calamy vehette át Caroline Vignal rendezőnő Antoinette dans les Cévennes (Antoinette a Cévennes-hegységben) című vígjátékban nyújtott alakításáért.

A legjobb férfi alakítás díját Sami Bouajila kapta Mehdi M. Barsaoui tunéziai rendező Un fils (Egy fiú) című elsőfilmjében nyújtott játékáért.

A legjobb női mellékszereplő díját Emilie Dequenne-nek ítélte a francia filmakadémia Emmanuel Mouret Les choses qu'on dit, les choses qu'on fait (A dolgok, amiket mondunk, a dolgok, amiket teszünk) című filmjében nyújtott alakításáért.

A legígéretesebb színész Jean-Pascal Zadi színész-rapper lett, aki az általa rendezett Tout simplement noir (Tök egyszerűen fekete) című, a fekete bőrűekkel kapcsolatos kliséken ironizáló vígjáték főszerepéért érdemelte ki az elismerést.

A legígéretesebb színésznőnek járó Césart az alig 14 éves Fathia Youssouf vehette át, a francia-szenegáli Maimouna Doucouré Cukorfalatok című elsőfilmjének főszerepéért.

A legjobb filmzenéért járó Césart Rone érdemelte ki Frédéric Farrucci elsőfilmje, a La nuit venue (Eljött az éjszaka) című thrillerének zenéjéért.

A legjobb hangtechnikai munkáért járó Césart Sébastien Lifshitz Adolescentes (Kamaszlányok) című dokumentumfilmjének hangmérnökei, Yolande Decarsin, Jeanne Deplancq, Fanny Martin és Olivier Goinard vehették át. A dokumentumfilm nyerte el a legjobb vágás (Tina Baz) díját is.

A legjobb jelmeztervező Madeline Fontaine lett, aki Martin Provost Hogyan legyél jó feleség? című vígjátéknak jelmezeit tervezte. A legjobb adaptációért járó szobrot a Fille au bracelet (Karpereces lány) című film rendezője, Stéphane Demoustier vihette haza. Az alkotás a 2018-ban, Gonzalo Tobal rendezésében készült Acusada című argentin dráma alapján készült.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.