Lángoló pokoli toronytól a Földbe csapódó égitestig: ezek minden idők legütősebb katasztrófafilmjei

Ne nézz fel! film akció magazin katasztrófafilm Pokoli torony
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Február elején kerül a mozikba a Moonfall című új katasztrófafilm, amiben a műfaj elkötelezett alkotója, Roland Emmerich ezúttal a Holdat készül a Földdel ütköztetni. Hogy mire számíthatunk tőle, és melyek ennek a filmtípusnak a legnevesebb darabjai, az kiderül a cikkünkből!

Pokoli torony (1974)

A katasztrófafilmek első nagy korszakát az 1970-es évek hozták el, amikor a mozinézők a levegőben (Airport és társai), vízben (A Poszeidón-katasztrófa és társai) és persze földön is izgulhattak óriási szerencsétlenségbe kerülő nagy sztárokért. Utóbbi kategória leghíresebb és leginkább emblematikus darabja a Pokoli torony, benne két szópárbajozó színésznagyság, Paul Newman és Steve McQueen hősies közreműködésével, és egy lángoló óriásépület emlékezetes képeivel.

Apollo 13 (1995)

„Houston, baj van!" A második virágkort az 1990-es évek hozta el a katasztrófafilmek számára, immár a digitális trükkök adta lehetőségekkel a látványvilág tekintetében. Az Apollo 13 pedig megmutatta, hogy a világűrben is lehetségesek természeti katasztrófák, vagy legalábbis azzal fenyegető vészhelyzetek, és ilyen esetekben mindig jó, ha kéznél van Tom Hanks, hogy a maga józan, becsületes módján megoldja a helyzetet.

Titanic (1997)

A minden idők egyik leghíresebb tengeri katasztrófájáról szóló mozi persze sokkal inkább szerelmes-, mint katasztrófafilm, de azért azt nem mondhatjuk, hogy a legendás hajó elsüllyedésének története csak a hátteret biztosítaná Kate és Leo romantikus sztorijához. A hajó itt a harmadik főszereplő a filmben, a tragédiája pedig örökre bevonult a filmtörténelembe.

Holnapután (2004)

Ha van rendező, akinek a neve összeforrt a katasztrófafilm zsánerével, az Roland Emmerich: az ígéretes német tehetségből Hollywood megbízható iparosává lett direktor imádja a filmjeiben minél nagyobb léptékben lerombolni a városokat, valamilyen világvégével fenyegető eseménysor keretében. Így tett A függetlenség napja két részében, a 2012-ben és a Holnaputánban is, tán utóbbiban a legemlékezetesebb módon és legmagasabb színvonalon, ráadásul már 2004-ben felhívva a figyelmet a klímakatasztrófára.

A lehetetlen (2012)

Az utóbbi évtizedek egyik legsúlyosabb természeti csapása volt a 2004-es dél-ázsiai cunami, amiben emberek százezrei vesztek oka. A lehetetlen című film ezt a sokkoló eseménysort formálta sokkolóan átélhető moziélménnyé, méghozzá egy túlélő, de egymástól elszakadó, egymásról semmit sem tudó turistacsalád szemszögéből mutatva. Ők a valóságban spanyolok voltak, de Naomi Watts, Ewan McGregor és az ebben a filmben debütáló Tom Holland alakításában nem a külsejük volt a lényeg.

Ne nézz fel! (2021)

Néhány héttel ezelőttről is tudunk korszakos katasztrófafilmet válogatni a listánkra, hiszen a Ne nézz fel! nemcsak pazarul sikerült és sztárokkal telepakolt alkotás, de sikerült a figyelem középpontjába kerülve a közbeszéd felkapott támájává is válnia. Nem csoda: a történetében a Leonardo DiCaprio és Jennifer Lawrence alakította két tudós felfedezi, hogy egy óriási üstökös tart a Föld felé – épp csak a világ nem akar hinni nekik, a tényszerű bizonyítékok ellenére sem. A klímakatasztrófa nem titkolt metaforájaként íródott sztori a világjárvánnyal még kényelmetlenebbül ismerőssé vált, mindezt pedig igazi remek fekete humorral tálalja a film.

Moonfall (2022)

A Hold igazi Halálcsillag ebben a február elején mozikba kerülő új katasztrófafilmben, amit ismét csak Roland Emmerich követett el Halle Berry, Patrick Wilson, és a Trónok harcából ismert John Bradley közreműködésével. A Föld körül keringő égitestről ugyanis nem elég, hogy kiderül: egyáltalán nem az, aminek látszik, de még be is készül csapódni a bolygónkba, ezzel persze gigantikus rombolást és némi világvégét előidézve.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.