Fáj a fejed, feszül a hasad, rossz a közérzeted? A PMS állhat a háttérben!

2019.05.06. 12:00

Fáj a fejed, görcsöl a hasad, rossz a közérzeted, és mindemellett a melled is feszül? Ha mindezt 7–10 nappal a menstruációd előtt érzed, szinte biztos, hogy téged is a PMS gyötör. De mi is ez pontosan, és hogyan lehet véget vetni a szenvedésednek?

A PMS, azaz a premenstruációs szindróma, ahogy fentebb is írtuk, nagyjából 7–10 nappal a menzesz előtt, vagyis a tüszőrepedés és a menzesz közötti időben jelentkezik. Megjelenéséért a szervezet két, női ciklust szabályozó hormonja, az ösztrogén és a progeszteron egyensúlyának felborulása okolható.
A korábban említett tünetek mellett jelentkezhetnek még bőrproblémák, puffadás, pszichés zavarok, farkasétvágy, a szexuális vágy megváltozása, és számos további panasz is. A PMS sok nő életét megkeseríti. Többnyire a 30-as éveiben járó nőkre jellemző, de természetesen korábban, illetve akár a későbbi években is előfordulhat. A fiatalabb nők gyakrabban szenvednek alhasi panaszoktól, bőrproblémáktól és fejfájástól, míg az érettebb korosztály inkább fáradtságról és súlygyarapodásról számol be.

A PMS, azaz a premenstruációs szindróma tünetei lehet fejfájás, hasgörcs és rossz közérzetForrás: Shutterstock

De mit lehet tenni?

A férfiak által (tévesen!) csak női hisztinek nevezett szindróma tünetei szerencsére enyhíthetők. Bizonyos esetekben az orvos hormonkezelést is javasolhat a hormonális egyensúly helyreállítása céljából, de a PMS enyhébb formájánál – a tünetek megjelenéséhez igazodva – vény nélkül is kapható gyógyszerek alkalmazhatók. Alhasi fájdalmakra görcsoldó tabletták, fejfájásra fájdalomcsillapító gyógyszerek szedése javasolt. A természetes gyógymódok hívei barátcserje-kivonatot tartalmazó készítményeket hívhatnak segítségül. Ennek a gyógynövénynek a hatóanyagai ugyanis jótékonyak lehetnek az ilyenkor jelentkező panaszok csillapítására.

Hogyan előzhetjük meg jó eséllyel?

Fontos, hogy a hormonháztartásunk minden időszakban stabil maradjon. Ebben nagy segítségünkre lehet a helyes táplálkozás és a mozgás. Csökkentsük a sóbevitelt, kiváltképpen akkor, ha hajlamosak vagyunk a vízvisszatartásra. Bizonyos ételek, például a vörösbor, a cukor, a koffein vagy a különböző sajtok felerősíthetik a fejfájást, így ezeket az alapanyagokat, ételeket érdemes kiiktatnunk az étrendünkből – vagy legalábbis mérsékeljük a bevitelüket. A megfelelő mennyiségű folyadékbevitel és a rendszeres testmozgás – például az AVIVA torna – természetesen ez esetben is sokat segíthet. A PMS okozta tünetek enyhíthetők, illetve megelőzhetők relaxációs, lazító gyakorlatokkal, például autogén tréninggel, izomlazítással.

 

egészségfejfájásPMSciklusmenzeszpremens2019