A 35 évnél idősebb magyarok fele megterhelőnek érzi az olyan hétköznapi tevékenységeket, mint a házimunka, a cipekedés, a lépcsőzés, a közlekedés, a kisgyermekek emelgetése vagy a kertészkedés. Ráadásul a többség fájdalmat is tapasztal közben. Ma van az ízületi gyulladásos betegségek világnapja.

Mi fáj a leginkább?

Vezet a térdfájdalom (36%), ezt követik a derék- (26%), illetve a vállpanaszok (20%). A fájdalom leggyakoribb oka lehet a porckopás, amely már a 35 és 50 év közöttiek egynegyedét érinti – derült ki a Magyar Gyógytornász-Fizioterapeuták Társaságának friss hazai felméréséből. 

IllusztrációForrás: Thinkstock

„Az ízületi problémák már a harmincas éveink második felében elkezdődnek: a 35-50 éves városi magyarok felének időnként fájdalmat okoz a mindennapi tevékenységek valamelyike. Ennek leggyakoribb oka a porckopás lehet, ami egyáltalán nem csak az idősek problémája" – magyarázza az eredményeket Egyed Márta, a Magyar Gyógytornász-Fizioterapeuták Társaságának elnöke.

A 35 évnél idősebb magyar emberek 40 százaléka szedett már fájdalomcsillapítót ízületekkel kapcsolatos problémájára, főleg kenőcsöt alkalmaztak. A szakértők szerint a fájdalomcsillapítás nem elég: a porckopás egy idő után vissza ugyan nem fordítható, de lassítható, késleltethető folyamat. A fájdalomcsillapítók ebben viszont nem segítenek.

A porckopás megelőzéséről a Life.hu sztárszerzője, Kropkó Péter triatlonista adott remek tippeket – ITT elolvashatod őket!

Indul az Ízületőr program

A Magyar Gyógytornász-Fizioterapeuták Társasága a budapesti Madách téren vasárnap ingyenes állapotfelméréssel és tanácsadással igyekszik felhívni a figyelmet a porckopásra és az október 12-i ízületi gyulladásos betegségek világnapjára (World Arthritis Day).

A Társaság felvilágosító programjának részeként elstartolt az Ízületőr elnevezésű honlap, ahol tippeket kaphatsz például azzal kapcsolatban, milyen mozgásformát válassz, mit egyél, vagy éppen hogyan oldd meg a házimunkát ízületkímélő módon.

Tippek a kíméletes házimunkáért!
Hajlongás
Vannak olyan házimunkák, mint például a teregetés vagy a mosogatógép kiürítése, amelyhez akár tetszik, akár nem, le kell hajolnunk. Ilyenkor figyelj arra, hogy ne derékból hajolj, ez ugyanis felesleges megerőltetést jelent ízületeink számára. Hajlítsd be inkább a térded, a hátad pedig tartsd egyenesen. 
 
Térdelés
Sose térdelj mindkét térdeddel egyszerre kemény felületre. Sokkal egészségesebb és kényelmesebb egyszerre egy térdre, térdeidet váltogatva támaszkodni. Jól teszed, ha egy párnát, vagy valamilyen puha anyagot teszel a térded alá.

Időbeosztás
Nem kell a házimunkát egy nap alatt elvégezni. Oszd be a feladatokat úgy, hogy ne erőltesd túl magad.
(Forrás: ízületőr)