Beköszöntött a hideg idő, Európában már több országban havazik, ha folytatódik a lehűlés, akkor talán hamarosan már nálunk is elő lehet készíteni a szánkót és a korcsolyát. Milyen sportokat lehet űzni a havas, hideg időben, mire érdemes odafigyelni, hogy az önfeledt szórakozás során elkerüljük a balesetveszélyes helyzeteket?

A kérdésekre Köteles Gábor, a Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet népegészségügyi csoportvezetője válaszolt:

„A tél folyamán sem kell lemondani a futásról, túrázásról, de fontos, hogy az időjárási viszonyoknak és a hőmérsékletnek megfelelő réteges öltözetet válasszunk. A legideálisabb a nedvességet elvezető, úgynevezett technikai ruházat. A futók számára különösen fontos a sapka és kesztyű viselése, hiszen a fejünknél és a végtagjainknál igen nagy a test hővesztesége.

Forrás: Thinkstock

Ha megizzadunk, kerüljük az egy helyben állást, maradjunk mozgásban és menjünk minél előbb haza, hogy levehessük az átnedvesedett ruhadarabokat. A tél az egyenletes, lassabb futás, laza kocogás ideje. Bár

a hóban történő gyaloglás több kalóriát éget el, mintha száraz talajon tennénk ugyanezt, a lakosság nagy részének nem célszerű, és nem is veszélytelen  sárban, jégen végzett gyors futás. Futáshoz és túrázáshoz is vízálló, speciális talpú cipőt érdemes választani, az idősebbeknek a sétához, túrázáshoz ajánlott a túrabot, vagy Nordic Walking bot használata."

Amint leesett az első hó, sokan indulnak szánkózni, síelni, vagy korcsolyázni. Ilyenkor sem szabad azonban elfeledkeznünk a réteges öltözködésről, a meleg innivalóról, és a jégen csúszkálás veszélyeiről.

„Amennyiben nem mesterséges jégpályán, hanem befagyott tavon szeretnénk csúszni, csak és kizárólag akkor menjünk a jégre, ha biztonságos. Csak az engedélyezett területen korcsolyázzunk! Ne lépjünk a jégre, ha kásásnak, olvadtnak tűnik. Mindig társaságban menjünk korcsolyázni, hogy legyen segítségünk, ha baj történik. Ha beszakad a jég, minden erőnkkel próbáljuk meg elkerülni, hogy a jégfelszín alá sodródjunk. Segítőink azonnal hívjanak segítséget, a vízben lévő személyt pedig csak a jégen hason kúszva közelítsék meg, máskülönben alattuk is beszakadhat a jég.” 

Forrás: Thinkstock

A síelésnél sem elég a megfelelő mozdulatokat megtanulni, ennek a sportnak is megvannak a maga KRESZ szabályai, amiket érdemes fejben tartani.

„Télen sokakat csábítanak a környező országok hófödte csúcsai. A síelés, snowboardozás során saját és mások testi épségének megőrzése érdekében kiemelten fontos a szabályok betartása. Mindig melegítsünk be a lesiklás előtt, válasszunk a tudásunkhoz megfelelő pályát, valamint ne menjünk a pályára, ha alkoholt fogyasztottunk. Az európai síterepeken évente százezer baleset történik, ebből tízezer végződik súlyos fejsérüléssel, száz pedig halállal. Ez az adat is a megfelelő védőfelszerelés és sisak használatának fontosságát támasztja alá. Emellett ne induljunk útnak megfelelő utasbiztosítás nélkül!”

Télen is fontos a mozgás

„A téli mozgás már csak azért sem elhanyagolható, mert karácsonykor a szokottnál is több finom falat csábít minket az evésre, amellett, hogy a jól megszokott ünnepi műsorokat nézve órákat töltünk a fotelben ülve. Válasszuk a téli szünetben is az aktív tevékenységeket! Legyünk sokat a friss levegőn, korcsolyázzunk, szánkózzunk! A séta, a kirándulás, a hógolyózás különösebb felszereléseket sem igényel, de ha nagyon hideg van, válasszuk az edzőtermet, vagy az otthon, a szobában is elvégezhető gyakorlatokat! Ha például kolozsvári töltött káposzta volt a karácsonyi menü és ettünk mellé egy szelet kenyeret, akkor egy átlagos testalkatú személy már 3 órányi korcsolyázással ledolgozhatja. Ha pedig majdnem 2 órát töltünk karácsonyfa díszítéssel, akkor azzal egy zserbószelet kalóriamennyiségét tudjuk elégetni. Azt azonban mindenkinek tudnia kell, hogy étkezés után közvetlenül nem ajánlott a sport, várjunk vele legalább egy órát.”

Forrás: Thinkstock

Így biztos nem fogsz fázni: öltözködési kisokos téli futáshoz

„A kényelmes futáshoz a réteges öltözködés hideg időben kulcsfontosságú. Fontos ugyanakkor, hogy megmaradjon a könnyed mozgás érzése is. A rétegek közti levegő biztosítja a meleget. A megfelelő hőmérséklethez a felsőtestre általában három, a lábra pedig két réteget kell felvenni. Az alsó réteg a legfontosabb, ugyanis ha megfelelő, melegen és szárazon tart. Válasszon testhez simuló, hosszú ujjú és hosszú szárú aláöltözetet, amely felszívja és elpárologtatja a nedvességet. A középső, hőtartó réteg nem kötelező, ha mégis igényli, válasszon könnyű, meleg és nedvszívó ruhadarabokat. A felső réteget fényvisszaverő felületekkel ellátott szélálló dzseki alkotja.

A futásnak kicsit fázva érdemes nekiindulni, a mozgás során a test ugyanis jelentős mennyiségű hőt termel. Ha túl melegen öltözünk fel, hosszabb futásnál később akár fázhatunk is, hiszen a fokozott izzadás átnedvesíti a ruhákat. Viseljen sapkát vagy fejpántot! A sapka fontos védelmet nyújt a fej és a szervezet számára, mivel a test hőleadásának 30-40 százaléka a fej felületén történik. Izzadtan a legkönnyebb megfázni! Viseljen kesztyűt is, fokozottan figyeljen az ujjaira, mert a kezek hűlnek ki mindig a leghamarabb. Az elcsúszás megelőzésére lehetőleg vízálló, téli futócipőt válasszon! A bőr védelmére érdemes ajakvédő krémet használni, a fedetlenül hagyott bőrfelületet pedig zsíros kenőccsel bekenni. A vizes krémek nem hatékonyak a fagyás elkerülésében.”

A cikk megjelenését a Széchenyi 2020 program támogatta