Kódolva van a génjeinkben, hogy a testmozgást vagy a fotelben tespedést választjuk?

2016.11.11. 21:45

A génjeink a felelősek azért, hogy a szabadidőt az edzőteremben vagy a fotelben hátradőlve szeretjük-e tölteni – állítja egy friss tanulmány.

Az emberek többsége számára mentális kielégüléssel jár a testedzés, a megnövekedett dopaminszintnek köszönhetően. A dopamin az örömérzetért felelős agyi vegyület, amelynek szerepe van az érzelmek, a motiváció és a mentális jóllét kialakulásában. 

Némelyek számára azonban ez az érzés ismeretlen, mivel genetikailag akadályozott a dopamin felszabadulása a szervezetükben  – magyarázza Rodney Dishman, a Georgiai Egyetem kineziológusprofesszora. A vizsgált emberek 25%-ánál olyan dopaminreceptorokat, illetve idegi jelátviteli géneket azonosítottak, amelyek kissé másképpen működnek, mint általában, és így akár felelőssé is tehetők a mozgásszegény életmódért.

Dopaminreceptorok és idegi jelátviteli gének lehetnek a felelősek a mozgásszegény életmódértForrás: Thinkstock

Ez persze nem jelenti azt, hogy ezeknek az embereknek lajhártempóban kell leélniük az egész életüket, és soha nem tapasztalhatják meg a testmozgás jótékony hatásait. „Habár a genetika rendkívül fontos, semmi nincs kőbe vésve” – mondta a tanulmány kapcsán Dori Arad, a Mount Sinai St. Luke's Hospital dietetikusa. Ha valaki az aktív élet mellett teszi le a voksát, és rendszeres testedzésbe kezd, lényegében felülírhatja a géneket, és megtapasztalhatja az ebben rejlő örömöket. 

Aggasztó a helyzet
Az Egyesült Államokban például a felnőtteknek csak fele végez elegendő aerob edzést, és az amerikai lakosság egyharmada egyáltalán nem áldoz a szabadidejéből testmozgásra.

Mit tehetünk? 

Életedben nem sportoltál még rendszeresen? Vagy többször belekezdtél, de soha nem voltál elég motivált ahhoz, hogy életmóddá alakuljon? Akkor alapvető változtatásokra van szükséged! 

Légy motivált és kitartóForrás: Thinkstock

1. Tűzz ki kisebb célokat, így sokszor lesz sikerélményed. 

2. Nap mint nap tudatosítsd a motivációt: mindig tartsd szem előtt, hogy miért csinálod. Például energikusabb, sikeresebb, jobb, gyorsabb akarsz lenni. 

3. Próbálj ki többféle sportot. Ha rátalálsz az igazira, az segít, hogy igazán rákattanj a testmozgásra.

4. Keress magad mellé társakat, akikkel közösen tudjátok húzni egymást előre.

5. Manapság mindenki el van havazva, így komoly szervezésen múlik, hogy be tudjuk iktatni a testmozgást is az életünkbe. De ne feledd, a mozgás abban is segít, hogy az egyéb feladataidat gyorsabban, hatékonyabban tudd elvégezni.  

A kihívások pszichológiája – Avagy ezért lépj ki a komfortzónádból!
Kihívás, siker, önbecsülés – három egymásra épülő fogalom, amelyek valójában egy elképesztően hosszú utat jelképeznek. Sokaknak ezt sajnos nem is sikerül végigjárni, pedig nem kisebb dolgok forognak kockán, mint a boldogság és a kiteljesedés. Olvasd el a Life.hu cikkét!
sportmozgásgén