Régi idők szexszimbólumai: az 1920-as évek és Clara Bow

Clara Bow régi idő 1920-as évek szexszimbólum
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Cikksorozatunkban régi korokba teszünk utazásokat, hogy a történelem kezdeteitől egészen a közelmúltig egy-egy ikonikus nőalak figuráján keresztül megvizsgáljuk: mi számított az adott időszakban szépségideálnak és kívánatosnak. A legújabb részben a sok szempontból forradalmi 1920-as évekbe látogatunk, a némafilmsztár Clara Bow kíséretében.

Miután a cikksorozatunkban kitárgyaltuk már az őskor, az ókor, a középkor, a reneszánsz, a 18. század, a 19. század és a 20. század első éveinek egy-egy szépségideálját-szexszimbólumát, most következzék a zajos 1920-as évek — legalábbis jobb híján ezzel a kifejezéssel lehetne lefordítani a „roaring twenties” szóösszetételt, ami szinte állandó jelzőjévé vált nemzetközileg a korszaknak.

Ami rendkívül mozgalmasnak bizonyult a szexualitás kultúrtörténete szempontjából is: ha a hatvanas éveket a szexuális forradalommal szokás azonosítani, akkor a húszas évek is megérdemel minimum egy kis előforradalmi jelzőt, hiszen korábban sosem látott folyamatok indultak be a nyugati társadalmakban, ha ekkor még csak a népesség egy kisebb szeletét érintve is.

Nők a korabeli viseletben egy kávézó teraszán Forrás: AFP

A modernizáció ekkor kapott erőre annyira, hogy már a hétköznapi életet is befolyásolta: autók, rádió, mozi elterjedése, egyáltalán a modern nagyvárosi lét igazi létrejötte. Ezzel párhuzamosan pedig mulatók, újfajta zenék (jazz), újfajta táncok (például a charleston) születtek, először lehetett nyílt téma a szexualitás (például erotikus regényekben, filmekben), kialakult az éjszakai élet, nem függetlenül a korszak bűnözési hullámától sem: a szesztilalom idején született meg például az igazi szervezett alvilág. Közben a társadalmi szerepek is változtak:

Az 1920-as években a nők egyre nagyobb önállóságra és jogokra tettek szert Forrás: AFP

Ennek megfelelően a korszak szexideálja mintha a férfiak félelmeinek megtestesítője is lett volna (ami, mint tudjuk, mindig egyszerre izgató is): a férfikontroll alól kiszabaduló, magabiztos, és persze aztán szabadossá/provokatívvá/erkölcstelenné váló nő.

Ezt a jelenséget pedig szépen megtámogatta a korabeli mozi, hisz ekkor született meg a femme fatale elődje, azaz a vamp. A vamp eredetileg női vámpír volt (Theda Bara színésznő egyik híres szerepe nyomán), de idővel általános kifejezéssé vált a filmvászon olyan nőire, akik elveszejtik a férfiakat a rájuk gyakorolt szexuális hatalmuknál fogva. Hiszen ezek a nők már szexuálisan aktívak, öntudatosak, és sohasem birtokolhatók teljesen, kiismerhetetlenek, és épp ezért izgalmasak, gyakran félvilági foglalkozásúak, és nagyon nem jó ötlet velük kezdeni — mégsem tudnak nekik ellenállni a férfiak. Úgy is mondhatjuk, hogy a vampok személyében először lett szexideál a „rosszlány", akinek a korszak emancipációs folyamatait tükrözve immár rövid is lehetett a haja (és ha valami először volt lehetséges, abból persze divat lett), fiús az alakja, lapos a melle és a feneke, akár már nadrágot és térdet sem takaró szoknyát is felvehetett, füstös a szemhéja és füstölgő a hosszú cigarettaszipkája, egyáltalán: már cigarettázhatott és ihatott nyilvános helyen!

Theda Bara, a vamp Forrás: AFP

Ennek a típusnak a leghíresebb, leginkább körülrajongott képviselője Clara Bow színésznő volt, akire mindössze 16 évesen figyeltek fel egy magazin moziszereplőket kereső pályázatán, de akinek ezen nyeremény minél hatékonyabb realizálásában az is sokat segített, hogy a diáklány egyenruhájában ment el a megbeszélésre a hollywoodi stúdiófőnökhöz.

Clara Bow, a 20-as évek szexszimbóluma Forrás: AFP

Mondjuk, más divatos szerelése nem is lett volna: Clara Bow gyerekkora meglehetősen viharosan telt, az apja mindig új dolgokba fogott, és pénz híján állandóan költöztek, az anyja pedig mentális betegséggel küzdött, ami miatt egy ponton a saját lányát is megkísérelte megölni, és intézetbe kellett zárni. Gyerekkorában a kis Clarát a lányok kiközösítették a külseje és a szegénysége miatt, így aztán a fiúkkal játszott és moziba járt — később pedig ő lett a fiús külsejű mozisztár, akinek tulajdonságai pont találkoztak a korízléssel.

A húszas években rengeteg némafilmben szerepelt, a leghíresebb közülük az Az a bizonyos... volt, és Clara Bow-t ennek eredeti címe nyomán nevezték el „It-girl"-nek. És hogy mi volt „az a bizonyos..."? Hát a szexepil, amivel levette a lábukról a férfiakat a mozivásznon és a nézőtéren egyaránt.

Clara Bow Az a bizonyos (It) című filmben Forrás: YouTube
Minden egyes filmje legalább a dupláját termelte a gyártási költségeinek Forrás: AFP

Clara Bow már csak azért is az 1920-as évek tipikus nőideálja, szexszimbóluma és mozisztárja, mert az évtized végén megjelenő hangosfilm már nem az ő világa volt. Bevallottan ellenérzései is voltak a technikával kapcsolatban, nem szerette a saját hangját és akcentusát, és noha készített aztán néhány (nem is sikertelen) hangosfilmet is, de 1933-ban visszavonult a színészkedéstől. A szintén szakmabeli, majd később politikusi pályára lépő férjével, Rex Bellel egy nevadai farmon éltek, egészen az 1965-ben bekövetekezett haláláig.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.