a nap cikke zene érzelem videó Szomorú vasárnap Adele reklám
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Veled is előfordult már, hogy könnybe lábadt szemmel szipogtál a tévé előtt egy csokireklámot vagy egy mobiltelefon-hirdetést figyelve? Nyugi, nem te kattantál meg: szakértők szerint egyes zenék, képek, sőt illatok is képesek úgy hatni az idegrendszerünkre, hogy valódi érzelmi hullámvasúton érezzük magunkat, ha szembesülünk velük. A Life.hu utánajárt a leghíresebb érzelmeinkre ható alkotásoknak.   

1. Adele - Someone Like You

Amikor Adele-t megismerte a világ, nyilvánvalóvá vált, hogy az emberek millióinak nagy szüksége volt már egy őszinte és a szó legnemesebb értelmében vett "egyszerű" sztárra, akire felnézhetett mindenki. Adele nem préseli magát villantós fűzőkbe, nem keveredik gyanús botrányokba, és a magánéletéről is csak annyit árul ál, amennyit a dalai sugallnak. Igaz, ezekkel százszor többet mond minden szónál: Someone Like You című száma például azért lett nemzetközi megasláger, mert a világon bárki képes azonosulni vele. Egy a közvetlen környezetemben készült spontán kutatás szerint tíz emberből hét pityergi el magát Adele szomorkás-szerelmes slágerén, öten egyenesen depresszióba zuhannak, hárman pedig képtelenek csupán egyszer meghallgatni, így legalább háromszor teszik fel újra, hogy igazán elmélyülhessenek az érzelmeikben.

http://www.youtube.com/embed/LwsaoLEvWbw


2. "Százas papír zsepis" filmek

Vannak mozik, amelyeket képtelenség túlélni százdarabos papír zsebkendő szett nélkül. A hollywoodi filmkészítők számára nyilvánvalóan elsődleges, hogy a közönség ne csupán nézze a filmet, hanem bele is élhesse magát, erre pedig a nézőknek is igénye van - az évek óta tomboló 3D-őrület is ezt bizonyítja. A 4D-fejlesztők - akik szerint mozgással és illatokkal lehetne fokozni a már így is szuperintenzív élményeket a moziban - lázasan keresik a megoldásokat olyan kérdésekre, hogy milyen szagokat permetezzenek a nézőtérre, ha mondjuk egy földönkívüli űrbázison vagyunk. Ám addig is itt vannak nekünk a pusztán a zseniálisan megírt párbeszédekkel és könnyfakasztó képekkel operáló filmek: kevés olyan gyerek akad, aki ne sírná el magát Simba papájának halálakor az Oroszlánkirályon, Forrest Gump és Jenny monumentális csókjelenetét figyelve, vagy épp az Acélmagnóliák és az Édesek és mostohák című filmen, amelyekben a főhősök halálos betegségekkel küzdenek. A halál felismerése, a szerelem, az idő múlása és a szabadság megtapasztalása azok az érzelmi katalizátorok, amelyek akár beszédtéma, akár film, könyv vagy színházi darab fő témájaként azonnal beindítják a könnycsatornákat.

Forrás: AFP
Forrás: AFP


3. A biztonsági öv reklám, amelyen zokogni kell

Néhány évvel ezelőtt került fel az internetre az a társadalmi célú hirdetés, amely a biztonsági öv használatának fontosságára hívja fel a figyelmet, szívfacsaró módon. A kisfilm egy békés családi estét mutat be, ahol papa-mama-gyerekek csupa szív-szeretetben "most mutasd meg"-et, azaz Acitvity-t játszanak. Az édesapa a soros, aki a kanapén ülve imitálja, ahogy vezeti a kocsiját, majd egy óvatlan pillanatban megváltozik az arckifejezése, és holtsápadtan lép a képzeletbeli fékre. A gyerekek és a fiatal feleség rémülten kapnak az arcukhoz: apát autóbaleset érte. Repülnek a láthatatlan szilánkok, a férfi pedig szinte kirepül a kanapéból az ütközésnek köszönhetően - amikor megfogja őt egy láthatatlan biztonsági öv. Papa megmenekült, az aggódó kis család pdig körülveszi a nagy túlélőt... mi pedig csak zokogunk és zokogunk. A reklám olyan erőteljesen hat az érzelmekre, hogy akinek van családja, egészen biztosan nem vezet többé biztonsági öv nélkül.

http://www.youtube.com/embed/bjWufx3fenc


4. Végzetes vasárnap

A Szomorú vasárnap talán a legismertebb olyan sláger, amely elképesztő hatást gyakorol az érzelmekre - ennek köszönhetően pedig legalább anyira hírhedt, mint híres. Bár a jól ismert dallamot majd' mindenki szereti szerte a nagyvilágban, és a szám népszerűsége biztosan öregbítette hazánk hírnevét messzeföldön, a sláger mégis úgy vonult be a történelembe, mint a klasszikus öngyilkossági himnusz. Az évtizedek során sokan sokféleképpen dolgozták fel - Karády Katalintól Marozsán Erikáig -, ám az üzenet mindig ugyanaz volt: egy szerelmes asszony várja a kedvesét, aki sosem érkezik meg. Bár reprezentatív kutatás sosem készült a témában, a dal angol nyelvű Wikipedia oldalán is megemlítik a Szomorú vasárnap motiválta öngyilkosokat. Talán nem véletlen, hogy - ha a magyar zenetörténet egyik legkimagaslóbb munkájáról beszélünk is - sosem játszották rongyosra a rádiók.

http://www.youtube.com/embed/EjpAohE6Jv4
Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.