Drágább, mint a gyémánt? Ezért lett az antik csipke a 19. század legkelendőbb portékája


Az arisztokrata hölgyek körében mai szemmel nézve igen meghökkentő hóbort ütötte fel a fejét a viktoriánus korban: szinte ölre mentek a legszebb kézi csipkéért. Ez az őrület odáig fajult, hogy egy ideig még a gyémántberakású ékszereknél is értékesebbnek számítottak, impozáns gyűjtemények születtek az iparművészet ezen törékeny műremekeiről. Mégis, mi okozta a csipke iránti irreális keresletet?

Mivel sok időbe telt és meglehetősen drága volt elkészíteni, a csipke évszázadokig az uralkodók és arisztokrácia státuszszimbóluma volt. Utóbbit jól érzékelteti, hogy például a 16-17. századi Spanyolországban bizonyos csipkefajtákat kizárólag a királyi családok tagjai viselhették.
Ezt a hegemóniát törte meg az ipari forradalom és a gyári csipke megjelenése, mely mind szélesebb társadalmi réteg számára tette elérhetővé ezt a cifra díszítőanyagot.
A számok egészen sokkolóak voltak: 1860-ban az angol csipkegyárak mintegy 150 000 dolgozót foglalkoztattak. Ez elkerülhetetlenül a kézi csipkeipar hanyatlásához vezetett, melyet még a filantróp kezdeményezések sem voltak képesek ellensúlyozni.

Ami korábban a státuszt jelezte, az hirtelen tömegtermék lett, ahogy pedig fejlődött a technológia, egyre minőségibb termékek gördültek le a futószalagról, mind többen és többen engedhették meg maguknak az akkoriban divatos csipkeruhát. Azonban az arisztokráciát sem olyan fából faragták, akik csak úgy hagyják kicsúszni a kezükből privilégiumaikat, új módot kerestek, hogy különválasszák magukat a többi osztálytól.
A felsőbb osztályok elutasítóak voltak a gépi csipkével, hangoztatva, hogy csak a kézműves darabok számítanak „igazinak”, a folyamatnak pedig érdekes mellékhatása volt a reneszánsz, illetve barokk csipkék iránti kereslet. Ugyanis a gyári modellek megjelenésével az antik darabokban felbecsülhetetlen kulturális értéket láttak.
A divattörténet egyik legérdekesebb epizódja vette kezdetét: régebbi korok ruháiból kivágták a díszes mintákat, egy-egy ritka darab ára a legdrágább ékszerekével vetekedett.
Ezt a feladatot erre szakosodott „csipkedílerek” végezték, akik felkeresték és eladták a csipkeanyagokat, egyesek még arra is vállalkoztak, hogy az akkori divat szerint módosítják a csipkéket. Ennek volt egy komoly negatív hatása is, ugyanis a megmaradt csipkeverők portékájának tovább csökkent a kereslete.

A nagy versengésben persze a csalók is megjelentek, akik hitvány másolatokat próbáltak antik csipkeként eladni – Kiszűrésükre szakértői könyveket állítottak össze. A régi textíliák ápolására, kezelésére külön útmutatókat állítottak össze a viktoriánus korban, néhány díler pedig olyan jól megszedte magát, hogy még külföldre is utazhatott.
Ez az őrület első sorban a New York-i elit körében volt elterjedt, akik komoly pénzeket fizettek ki egy-egy ritka darabért. Erőfeszítéseik eredményei pedig a mai napig megtekinthetők az amerikai múzeumokban, felbecsülhetetlen iparművészeti értéket képviselve. A divathóbortot több dolog inspirálta: történelem iránt érzett romantika, vagyon fitogtatása, szépség iráni vonzalom, ahogy a modern, változó világgal szembeni ellenállás is kiolvasható belőle.



Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.