A rekkenő nyári melegben kifejezetten jólesik a szervezetnek néhány jeges ital vagy jégbehűtött saláta, gyümölcs. Ezek mellett azonban igazi, meleg vacsora is belefér a kánikulai étrendbe, csak a megfelelő fűszereket, alapanyagokat kel kiválasztani hozzá.

A Hagyományos Kínai Orvoslás (HKO) a yin és a yang elvére alapozva különböző csoportokba sorolja az élelmiszereket, attól függően, hogy milyen az ízük, és milyen energiapályákra gyakorolnak hatást. E szerint megkülönböztet forró, meleg, semleges, hűsítő és hideg élelmiszert. Nyáron az egyensúly megteremtése miat természetesen a hűsítő falatok kerülnek fókuszba.

Forrás: Thinkstock

A Life.hu szakértője, Benke Rita természetgyógyász segítségével listázzuk azokat a fűszereket, zöldség- és gyümölcsféléket, amelyek segítenek elviselhetővé tenni a forró napokat. Nagyon fontos tanács, hogy bármit is válassz a felsorolt alapanyagokból, élelmiszerekből, azokat természetes formájukban - a lehető legkisebb hőkezelésnek alávetve - fogyaszd el. Az is fontos szempont, hogy akár italt, akár salátát, levest vagy főzeléket készítesz belőle, az a fogyasztáskor ne legyen se túl forró, se túl hideg. A szélsőséges hőmérsékletű táplálék ugyanis nagy energiákat von el a szervezettől, miközben akár izgató-irritáló is lehet, így nem tudja kifejteni hűsítő hatását.

Borsmenta

Fűszer- és gyógynövényként is közismert a a főleg emésztőszervi panaszok enyhítésére alkalmazott borsmenta. Hatalmas segítség a menstruciós görcsök ellen is, valamint gyulladáscsökkentő szerepe is közismert. A mediterrán vidéken (meleg) teaként fogyasztják, de gyümölcslevesbe, gyümölcssalátába is használhatod illatos és hűsítő fűszerként. A kánikulai "kókadtság" egyi legjobb ellenszere, mert anélkül pezsdíti fel illata vagy bőrödre kent olaja a vérkeringésedet, hogy felfűtené azt.

Citromfű

Jellegzetes illatáról te is felismerheted ezt a végtelenül egyszerű, de annál értékesebb fűszernövényt. Már az is elég lehet, ha ujjaid között edörzsölöd a levelét és beszippantod frissítő illatát, de teaként vagy salátafűszerként is óriási segítség, ha a szervezet hűtéséről, nyugtatásáról van szó. Kellemes ízt ad egyébként a szintén hűsítő natúr joghurtnak is, vagy az otthon készített aludttejnek is.

Levendula

Ne csak gyönyörű és illatos, de nyugodt szívvel fogyasztható is a levendula, amely igazi nagyágyú a nyári hűsítésben.  A különleges illatú fűszer egyébként az idegi alapú bélproblémákon is segíthet, így ha nagy megmérettetés előtt, például egy állásinterjú előtt levendulateát kortyolgatsz, akkor a nyugodt alvás után képes leszel "nyugodt gyomorral" reggelizni. 

Bazsalikom

A bazsalikommal már a melegebb fogások felé közelíthetsz, hiszen a saláták mellett a levesek, a húsételek és a tésztafélék ízesítésből sem maradhat ki a nyugtató hatású fűszer. A bazsalikom kedélyállapotra gyakorolt hatását is érdemes kihasználnod, mert úgy serkent, és kergeti meg kicsit a vérkeringésed, hogy közben nem irritálja a gyomrot.

Forrás: Thinkstock

Citrusfélék

A Hagyományos Kínai Orvoslás szerint minden citrusféle fogyasztása elősegíti a szervezet hűtését, így az a jó, ha mindig van otthon citrom, narancs, lime vagy a kesernyésebb ízű grapefruit, esetleg pomelo, mert ezek a nagy melegben valóban képesek ellensúlyozni a forróság szervezetre gyakorolt negatív hatását.

Dinnye

Ez az a gyümölcs, ami egyértelműen a hűsítő alapanyagok közé tartozik, leginkább azért, mert óriási mértékben juttat a szervezetbe folyadékot, de a benne található ásványi anyagok szerepe is jelentős.

Uborka, tökfélék

Nem véletlenül nagy kedvence a mediterrán vidéken élő népeknek ez a két zöldségféle, mert valóban remekül hűsíti a szervezetet. Főleg akkor, ha forró (és agyonpárolt) tökfőzelék helyett könnyű leveseket vagy salátát készítesz belőle. Nyugodtan használj öntetként joghurtot és fokozd a hűsítő hatást bazsalikommal, korianderrel vagy ha szereted a pikáns párosítást, akkor citromfűvel.