Annak, aki szereti a tejet, de például laktózérzékenységben szenved, különösen nehezére eshet száműzni az étrendjéből ezt az italt. Szerencsére azonban erre nincs is semmi szükség: ma már számos növényi tej is kapható a piacon, amit az érzékenyebbek is bátran fogyaszthatnak.  

Laktózérzékenység esetén a kókusztej vagy a szójatej mellett a gabonatej és a rizstej a két legjobb opció. De gyakorlatilag bármilyen gabonából előállítható tej, mely ízre és állagra hasonlít az állati eredetű italra, összetevői azonban különböznek tőle.

Forrás: Thinkstock

A szójaitalok és szójatejek előnye, hogy a növényi tejek közül ezek a legolcsóbbak, és a legszélesebb választékban kaphatók. Sőt, készül belőlük puding, joghurt is, ízesített formában is. A rizsitalok és rizstejek a tehéntejek legnépszerűbb alternatívái a laktózérzékenységben szenvedők számára. A rizs könnyen emészthető, és rengeteg B- és E-vitamint, vasat és kalciumot tartalmaz. A kókuszitalokat, kókusztejeket is fogyaszthatják laktózérzékenyek, ráadásul - a rizstejhez hasonlóan - ezeket otthon, saját kezűleg is elkészíthetjük. A kókusz húsára vagy a reszelékre forrásban lévő vizet öntve áztassuk, amíg ki nem hűl, majd turmixgépben vagy botmixerrel turmixoljuk össze, végül szűrjük le. A különböző magitalok, magtejek különböző olajos magokból készülnek és szintén elkészíthetők akár otthon is: egy maréknyi kesudiót, mandulát, mogyorót, diót vagy mákot áztassunk vízben egy órán át, majd töltsünk hozzá még vizet, alaposan turmixoljuk össze, végül szűrjük le, és máris kész a finom, laktózmentes ital.

Forrás: Thinkstock
Heléna, 44 éves

Én néhány éve vagyok laktózérzékeny, ez alatt az idő alatt sokféle alternatív megoldást kipróbáltam. Nálam a sima laktózmentes tej a befutó, de ha választani kell mást, akkor a rizstej áll ízben közel hozzám.

Miért dönt a növényi tejek mellett az, aki nem laktózérzékeny?

A laktózérzékenység tulajdonképp egy skála vége, azaz sokan tudnak egy kevés tejet inni, de egy egész pohár elfogyasztása után már fáj a hasuk. 20 éves kora körül a legtöbb ember jóval kevésbé tudja lebontani a tejcukrot, mint gyerekkorában, és nincs is rá igazán szüksége a szervezetének. Ezért vannak, akik inkább a gabonatej vagy a rizstej előtt állnak meg a boltban, mert ezeket nagy mennyiségben is ihatják. Mások a tej koleszterinszintnövelő hatása miatt váltanak állati eredetűről növényi eredetű verzióra. Ugyanúgy a tej zsírossága riasztja el a fogyókúrázókat is.