Előítéletek és fenntartások? Információhiány vagy épp túl sok információ a zsírokról? Mért fontos, hogy tisztában legyünk a valódi tényekkel? A zsírok elengedhetetlen részét képezik a kiegyensúlyozott táplálkozásnak, ugyanakkor sokan az elhízás és betegségek okozójának tekintik.

A zsírok táplálkozásunkban létfontosságú szerepet töltenek be, akárcsak a szénhidrátok vagy a fehérjék. De ahogy ezeknél sem, úgy a zsíroknál, olajoknál sem mindegy, hogy milyen formában és mennyit viszünk be a szervezetünkbe. 

Forrás: Dreamstime

A zsírok alapvetően energiát biztosítanak, tartaléktápanyagként szolgálnak, és nélkülözhetetlenek a zsírokban oldódó vitaminok felszívódásában, valamint a hormontermelődéshez és az idegrendszer működéséhez is elengedhetetlenek, így sokféle módon hozzájárulnak ahhoz, hogy szervezetünk megőrizze az egészségét. 

A tápanyagok aránya 

A WHO (Egészségügyi Világszervezet) ajánlása alapján a maximális napi beviteli arányok az energia százalékában: szénhidrátból 55%, fehérjéből 15% és zsírokból 30%, ebből a telített zsírok aránya maximum 10%, az egyszeresen telítetleneké 12% és a többszörösen telítetleneké 8% körül optimális. A mértékkel és az arányokkal érdemes tisztában lenni, mert a túlzott zsírbevitel betegségek előidézője lehet, elsősorban a szív- és keringési megbetegedéseké. Táplálkozásunk zsírbevételét állati és növényi eredetű zsiradékokból egyaránt biztosíthatjuk, de ezek között fontos egyensúlyt tartani.  

Forrás: Dreamstime

Telített és telítetlen zsírok 

Az állati zsírok nagyobb mennyiségben tartalmaznak telített és egyszeresen telítetlen zsírsavakat, míg a növényi zsiradékok egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírsavakban egyaránt gazdagok.
Az állati eredetű telített zsírsavak túlzott bevitele növelheti az LDL, vagyis a rossz koleszterin szintjét, így negatív hatást gyakorolhatnak a szív- és érrendszerre. De fontos hangsúlyozni, hogy itt valóban a mértéktelen fogyasztásról van szó, azt pedig sokan elfelejtik hozzátenni, hogy a telítetlen és többszörösen telítetlen zsírok túlzott fogyasztása sem egészséges. Abonyi Orsi dietetikus szerint az ómega-3- és ómega-6-zsírsavak túlzott fogyasztása is káros lehet, tehát – mint a táplálkozásban általában – a zsíroknál is oda kell figyelni a mértékletességre.

Forrás: Dreamstime

A vitaminok felszívódása 

A szervezet egészséges működéséhez fontos a zsírban oldódó vitaminok megfelelő hasznosíthatósága is, ami az optimális zsírbevitel nélkül nem valósul meg. A zsírokat tehát ezért sem érdemes elhagyni vagy minimalizálni a táplálkozásban. Hiába visszük be a sok vitamint, ha nem fogyasztunk zsírokat, az A-, D-, K- és E-vitaminok nem fognak tudni felszívódni”  – fogalmaz a fitneszguru, Schobert Norbi, aki azt is hozzátette, hogy a cukor és a szénhidrát sokkal nagyobb ellenség, mint a médiában manapság felkapott zsírok. 

Az A-vitamin nélkülözhetetlen a szem, a bőr és a nyálkahártyák nedvességtartalmának beállításában. A D-vitamin –többek között –a fogak és csontozat normál felépítését biztosítja. Az E-vitamin erős antioxidáns hatásának köszönhetően segít a sejtek öregedésének gátlásában, míg a K-vitamin a vese működése, a csontképzés és az ún. véralvadási faktorok bioszintézise során nélkülözhetetlen. 

A kiegyensúlyozott táplálkozás 7 szabálya
Ki ne szeretne karcsúbb, egészségesebb és nagyobb önbizalommal megáldott lenni, különösen ilyenkor, amikor közeledik a nyár? A sikerhez vezető út első lépése az elhatározás, amit aztán a helyesen kivitelezett megvalósításnak kell követnie. Már-már köztudott, hogy az egészséges életmódot 70%-ban az étkezés, 30%-ban a sport határozza meg. Ezért most a kiegyensúlyozott táplálkozáshoz adunk tippeket!