Ma már a 15 az új 30 - Mi lesz veletek, Z generációs lányok?

Z generáció interjú magazin közösségi média
"A kor nem számít" - sokan mondják. Igen ám, de mi a helyzet a tizenéves lányokkal? Manapság már nehéz megkülönböztetni a harmincas és a húszas éveihez közeledő fiatal kamasz lányokat. Valóban rendben van ez így? Mit takar a korai felnőttes kinézet és mik a következményei?

Vegyünk csak egy átlagos példát. Sétálunk az utcán, egy helyi iskola felé közeledve. Velünk szembe fiatalok jönnek, de már messziről sem lehet megállapítani, hogy tizenévesek vagy inkább a harminchoz közelednek.
Kérdem én, rendjén van ez így?

A korai felnőttes kinézet, a felnőtt, női attitűdöket magukra erőltető kamaszok jelensége magában hordozza egy életszakasz kimaradását.

Forrás: Shutterstock

A felnőtté válás egy természetes folyamat, amely önmagunk kereséséről szól, kicsit még gyerekek, kicsit már felnőttek vagyunk ebben a korban. Felgyorsult a világ, mindenki mindenkivel versenyzik és életünk részévé vált a közösségi média is. Miért van ez ekkora kihatással a tizenéves korosztályra? Mik azok a látványos változások, amelyek a Z és Alfa generáció velejárói? A témában dr. Csák Annamáriával, gyermekklinikus szakpszichológussal és pszichoterapeutával beszélgettem.

Magassarkú csizmák

Napjaink tizenéves lányai előszeretettel viselnek magassarkú csizmákat, hisz úgy gondolják, ebben vonulva nőisebbek lehetnek a másik nem szemében. Itt gondolhatunk a mindenki számára jól ismert "anyuka cipője" jelenségre. A legtöbb kislány már jóval 10 éves kora előtt vágyik arra, hogy anyukája magassarkú cipőjébe bújhasson.

Fotó: Markovics Gábor

Azzal, hogy felpróbálják anyuka cipőjét, és látják szerepelni a tizenéves szereplőket alakító felnőtt színésznőket a Netflix sorozatokban, filmekben, ezzel azt gondolják, hogy nekik is felnőtt nőknek kell kinézniük.

Arról nem is beszélve, hogy az orvosok, ortopéd szakemberek azt mondják, hogy manapság sokkal több egészségügyi problémájuk van a tizenéveseknek. Ilyenek például a gerinc problémák, sok bütyök, begyulladt sarok stb..

Nem meglepő, hogy ez is egyfajta üzenetet hordoz, érzelmeket társítanak ehhez a kinézethez.

Prémium kategóriás márkák viselése

Nike, Adidas, Michael Kors és Apple. Pár márka, amik egy átlag, magyar ember számára elérhetetlennek tűnhetnek. Meglepődve szemlélhetjük viszont, például a legújabb Apple termékeket tizenévesek kezében. Hogyan lehetséges ez? - gondoljuk.

A gyerekek teljesen más értékrenddel rendelkeznek manapság. Nem is biztos, hogy abban nyilvánul ez meg, hogy felveszi az anyukájától kapott Michael Kors terméket, hanem abban, ahogy mindenhez is hozzááll a gyermek azzal a szemlélettel, ami abból következik, hogy ilyen termékeket hord.

Ezektől ő felsőbbrendűnek tartja magát, más "kasztban" érzi magát, mint a nála szerényebb anyagi helyzettel rendelkező szülők gyermekei.

Igen ám, követelőzik a gyermek. Na de miért veszi meg neki a szülő?

A szülők sokkal több állást vállalnak, vagy próbálnak megfelelni az irreális elvárásoknak a munkahelyen, hiszen a megélhetés nehéz, ezáltal kevesebb minőségi időt tudnak gyermekeikre fordítani. Nem megoldás, de saját maguk lelkiismeretfurdalását enyhítik ezzel, ha ezeket a termékeket megvásárolják egy-egy mosolyért vagy érdek "pusziért" cserébe.

Forrás: Shutterstock

Kérdéses, hogy ez a hozzáállás mit szül a jövőben. Vannak ugye az átlagnál jobb anyagi helyzetben élő családok, ott a gyermek felnőtté válása után sem lesz probléma az anyagiakkal. Vannak azonban átlagos családok, akik addig "ellátják" a gyermeket, ameddig nem lesz keresete és iskolába jár. Utána azonban olyan munkahelyet kell a fiatalnak találni, ahol olyan magas fizetést kap, hogy tudja finanszírozni azt a életszínvonalat, amiben eddig élt. Természetesen nem mindig sikerül, ez pedig könnyen depresszióhoz, szorongáshoz, elakadásokhoz vezethet.

Mély dekoltázs - kivágott blúzok, pólók

A női mell évszázadok óta a csábítás szimbóluma. A szexualitás erősen megjelenik a mély dekoltázsú felső ruhadarabokban, hiszen ilyen blúzok viselésével, a nő ezzel felhívja a figyelmet magára. Éppen ezért lehet erkölcstelen és kihívó, ha egy tizenéves hord ilyen felsőket.

Az is fontos, hogy a belső értékekről beszélgessenek, még akkor, ha a gyerek nem abban az időszakában van, amikor mindent elfogad, amit a szülő mond. Ha akkor nem is gondolkodik el rajta, unja, sőt ellenérzéseket vált ki belőle, de lehet, hogy később érettebb fejjel mégis azonosulni tud azokkal az értékekkel, amit a szülei képviseltek.

Forrás: Shutterstock

A kislányok azt gondolják, hogy akkor érnek valamit, ha ők szuper nők már tizenévesen is. Felhívják magukra a figyelmet, holott nem biztos, hogy az egyéjszakás kalandot keresik, leginkább csak egy ártatlan közös sétát vagy vacsorázást szeretnének a kiszemelttel. A kortársak értékítélete a lényeg és nem a szülőké, így valóban nehéz feladat ez a szülőnek.

Műköröm, erős smink és festett haj

Pár évtizeddel ezelőtt, sőt bátran állíthatjuk, hogy még pár éve is bármilyen körömlakk és smink használata tiltott volt. Az átlátszó körömlakk még ápolt hatást kelt, de minden másféle csicsás, színes, XL-es méretű köröm erkölcstelen egy iskolás korú kamaszlány kezén.
Ugyanezt elmondhatjuk az erős, fekete tusvonalakról a szemen és a szőkített vagy épp színesített hajakról is.

A mai fiatal generációra teljes mértékben az itt és most-nak élés jellemző.
Ezen jelenségek mind a korai kiégéshez vezethetnek. Ha huszonéves korára szinte "mindenen túl van" az illető és semmi sem motiválja már, az depresszióhoz vezethet. Ebből nehezen lehet kijönni, leginkább külső segítséggel, terápiával, gyógyszerekkel lehetséges.

Szülői neveltetés

Sok szülő szeretné, ha gyermeke felnőttesebbnek tűnne. Van, hogy idő előtt elveszi tőle játékait és nem a korának megfelelő ruhákba öltözteti.

Valószínű, hogy a szülőnek is tetszik a felnőttes viselkedés, minél előbb túl szeretne lenni a nevelésen, így hamar "felnőtté teszi" a gyermeket. Lehet, hogy a szülők maguk is meg akarnak felelni az iskola elvárásának, hogy komoly, okos gyerekük legyen, aki már nem játszik, hanem "felnőttesen" gondolkodik. Ez az egyik véglet. A másik véglet, pedig az,amikor a felnőtt gyermekként kezeli a felnőtt gyerekét is.

Ezáltal a gyermek kissé "koravén" lesz, hisz "fel kell nőnie" a problémákhoz. Azonban, ebből az következhet, hogy kortársai problémái eltörpülnek mindazon terhek mellett, amelyeket ő cipel.

Forrás: Shutterstock

Hazudni sem célszerű a gyermeknek, tényeket lehet mondani neki, csak nem partnerként, nem barátnőként kell őket kezelni.

Felgyorsult világ

Egy kamasz fejében hihetlen mennyiségű információ kavarog egy nap alatt, írtó sok inger éri a digitális világ és kommunikáció hatására. Ebbe a felgyorsult világba szinte beleszületett a mai generáció és muszáj felvenniük a ritmust, ahhoz, hogy "elegek" legyenek társaik számára. Ez szorongást idézhet elő és a megfelelési kényszer hatására előtörhet bennük a vágy a korai felnőtté válásra.

A lányok nemi érése is egyre korábbra tehető, ezáltal az igényük is a felnőtté és nővé váláshoz. A folyamatos versenyzés jellemzi ezt a generációt, mindenki jobb akar lenni a másiknál, szebb, okosabb, csinosabb, népszerűbb. Ehhez természetesen a közösségi média is nagyban hozzájárul.

TikTok trendek és a közösségi média hatása a fiatal lányokra

Az évről évre rohamosan nagyobb népszerűségnek örvendő TikTok közönsége leginkább a 10-30 év közötti korosztály. Ők azok, akik egyénre szabott, rövid videókat készítenek, követve a mindenki számára jól ismert trendeket. A felhasználók a For You szekcióban minden olyan tartalmat láthatnak, amit az ajánlórendszer kiválaszt nekik, ezek előre bejelölt érdeklődési kör és korábbi interakciók figyelembevételével alakulnak ki.

Forrás: Laura Chouette / Unsplash

A TikTok, az Instagrammal ellentétben nem a tökéletességre törekszik, hanem az önkifejezésre. Azonban, ugyanúgy, ahogyan Instagramon, itt TikTok-on is befolyással bírhatnak az aktuális trendek a kamaszokra. Feltételezhetjük, hogy a 20 és 30 év közötti felhasználók által kreált táncos, sminkes videókat szintúgy szívesen megcsinálná egy tizenéves is. De ehhez, az kell, hogy ne egy kislánynak nézzen ki benne.

Azt hogy hova vezet mindez és hova tart majd a jövő generációja nem tudhatjuk, azonban érdemes egy másik megközelítésből szemlélni a világot.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.