Mindfulness a gyerekeknél: nekik is meg kell tanítani a tudatos jelenlétet

gyerek, mindulnes, kislány, tudatos jelenlét, meditáció
Shutterstock - Yuganov Konstantin
stresszkezelés tudatos jelenlét mindfulness meditáció gyerek
Mi, felnőttek is fáradtak vagyunk a hosszúra nyúlt téltől, a hétköznapi problémáktól, és ugyanez igaz a gyerekeinkre is. A tavaszi fáradtság elűzésének egyik fontos eszköze, ha egy kicsit lelassulunk és magunkra, rájuk is odafigyelünk.

Már messze vagyunk a karácsonytól, de hol van még a vakáció! A tavaszi szünet néhány napját is alig vártuk már. Mi, felnőttek is fáradtak vagyunk a hosszúra nyúlt téltől, a korai kelésektől, és úgy egyáltalán a hétköznapok nyűgjeitől. Hogy ne lennének akkor fáradtak a gyerekeink, kicsik és nagyok, kortól és intézménytől függetlenül egyaránt! A tavaszi fáradtság elűzésének egyik fontos eszköze, persze a friss levegő és a vitaminkúrák mellett, ha egy kicsit lelassulunk és magunkra is odafigyelünk. Például megpróbálunk kicsit az itt és mostban létezni és erre ösztönözni a család minden tagját, beleértve a gyerekeket is. Mi is az a mindfulness? Egy olyan pszichológiai állapot és gyakorlat, amelyben figyelemmel kísérjük és elfogadjuk a jelen pillanatot, anélkül, hogy ítéletet alkotnánk vagy beleavatkoznánk.

Az egyik legjobb dolog, amit adhatunk gyerekeinknek, hogy megtanítjuk őket a nehéz érzéseik azonnali észlelésére és kezelésére

 – kezdi Pollák Éva szakpszichológus. –„A gyerekek is stresszt élnek át, nap mint nap, nagyon is szükségük van olyan hatékony eszközökre, amelyekkel szabályozhatják érzelmeiket, levezethetik a feszültséget.”

A gyerekek számára hatékony mindfulness gyakorlatok közé tartoznak a légzéstechnikák, az érzékszervi tapasztalatokra való figyelem összpontosítása, valamint a jelen pillanatban való tudatos jelenlét gyakorlása. Fontos, hogy elfogadják és megfigyeljék az érzéseiket anélkül, hogy megítélnék azokat. Persze kreatív tevékenységek, valamint mesék is segíthetik őket az érzéseik kifejezésében és a pozitív gondolatok megteremtésében.

„Szerencsére már számtalan könyv létezik, ami a szülőket és a gyerekeket segíti a tudatos jelenlét elsajátításában” – folytatja Pollák Éva. – „Az én gyermekeim az Ülj figyelmesen, mint egy béka című könyvet szeretik a leginkább, de érdemes akár többet is kipróbálni, erre a hétköznapok és a tanítási szünetek egyaránt alkalmas időszakok lehetnek. Ne várjunk vele, merjünk belevágni, kísérletezni. Ha a gyerek látszólag oda sem figyel, semmit nem sajátít el a jelenlétünkben az nem azt jelenti, hogy fél füllel nem figyelt, azért, vagy hogy az adott légzéstechnikát, gondolati átkeretezést ne tudná alkalmazni akkor, amikor épp szüksége van rá.”

A mindfulness gyakorlatok széles skálája segítheti a kamaszokat is abban, hogy jelen legyenek és megnyugtassák az elméjüket. Számukra is több könyv íródott, illetve most már több applikációban vagy akár a Netflixen is elérhető tudatos jelenléttel foglalkozó sorozat, ezek nekik is szólnak. A mindennapokban a légzésfigyelés és az érzékszervi megfigyelés például segít elterelni a figyelmet a stresszes gondolatokról, míg a testtudatosság és az érzelmek felismerése és elfogadása segíthet az érzelmi feszültség kezelésében. A sétáló meditáció pedig segíthet nekik kiszakadni a rohanásból és a jelen pillanatban maradni, így hatékonyabban kezelhetik a stresszt és az érzelmeiket.

tini, séta, kirándulás, meditáció, mindfulnes, gyerek, túra
A sétáló meditáció segíthet a tiniknek kiszakadni a rohanásból és a jelen pillanatban maradni.
Forrás: Shutterstock

„Természetesen a felnőttek sem képesek mindig a tudatos jelenlétre, nekik is bele kell helyezkedni az érzésbe” – mondja a szakértő. – „Érdemes együtt csinálni, legyen szó légzőgyakorlatról, vizualizációról, vagy egy mindfulnessel foglalkozó sorozat megnézéséről. Beszélgessünk velük. Kérjük a segítségüket, hogy együtt tanuljunk valami újat, együtt ügyesedjünk ebben. Legyen hely és idő az erről való beszélgetésnek.”

Elengedhetetlen fontosságú, hogy a pedagógusok is tudjanak stresszt oldani. Ez ugyan nem az alapképzésük része, viszont vannak már olyan továbbképzések, amelyek kitérnek a stressz kezelésére és az érzelemszabályozásra is. Több kezdeményezés van, például Bálint Piroska Varázskert kötete, ami a tanórákba is jól beépíthető vezetett relaxációkat alkalmaz, de akár az is szuper lehet, ha a tanár a fáradt gyerekeket átmozgatja, vagy mesét olvas nekik. A nagyobbaknál pedig remekül tudnak működni a vetélkedők, csapatjátékok, kooperációs feladatok melyek a közösséget erősítik.

„Természetesen egyéni és csoportos szinten is tudunk foglalkozni a stresszkezeléssel” – mondja Pollák Éva. – „Az egyéni terápia személyre szabott megközelítést biztosít, lehetővé teszi az őszinte és nyílt kommunikációt, segítve az egyént a saját érzéseinek és gondolatainak mélyebb megértésében és feldolgozásában. A csoportterápia pedig lehetőséget kínál az egyének számára, hogy támogató közegben osszák meg tapasztalataikat és érzéseiket, ami csökkentheti az egyedüllét érzését, támogatást és bátorítást nyújtanak egymásnak a stresszkezelésben.”

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.