párkapcsolat férfi utazás szerelem nyaralás
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
A statisztikák szerint minden harmadik válást egy közös nyaralás után kezdeményeznek. A szakításokról nincs adatunk, de feltételezhető, hogy legalább ilyen arányokkal számolhatunk. Vajon mi az oka, hogy egy közös utazás után sokan nem kipihenve és feltöltődve térnek haza, hanem olyan konfliktusokkal, amiket nem tudnak megoldani?

Az első közös nyaralás

Ha az okokat keressük, fontos különbséget tenni a viszonylag friss kapcsolatok és az együtt élő párok között, ugyanis egészen máshogy élik meg ezt a helyzetet. Akik a randizás fázisában vannak, az első közös nyaralás során az együttéléshez hasonló helyzetbe csöppennek, és ilyenkor szembesülnek párjuk olyan tulajdonságaival vagy szokásaival, amiket nem feltétlenül tudnak tolerálni. Kiderülhet, hogy egészen mást értenek pihenés alatt, más ritmus szerint élnek, nagyon különböző a rendigényük, a higiénés szokásaik vagy épp az együtt töltött idő mennyiségére vonatkozó elképzeléseik. Esetleg olyan tulajdonságok kerülhetnek felszínre, amikkel nem találkozhattak a randik vagy az együtt töltött hétvégék során. Minél inkább különbözik a nyaralás helyszíne és programja a pár hétköznapi életétől, annál valószínűbb, hogy szembesülnek ezekkel a problémákkal, hiszen jobban kimozdulnak a komfortzónájukból. Ugyanez a helyzet a nyaralás időtartamával is: egy hosszú hétvége nem feltétlenül jelent szakítópróbát, egy több hetes utazás viszont magában rejti ezt a veszélyt. A túl sok, áthidalhatatlannak tűnő különbség személyiségtől függően eredményezhet állandó vitákat, súlyos kompromisszumokat vagy azt, hogy mindketten mennek a maguk útján és szinte alig találkoznak a nyaralás során. Egyik sem jó megoldás, hiszen egy ilyen helyzetből könnyű levonni azt a következtetést, hogy nem működik a kapcsolat, és hazatérés után jobb lesz külön folytatni. Természetesen vannak olyan esetek, amikor valóban áthidalhatatlan problémákról van szó, és a különbségek előbb-utóbb a kapcsolat zátonyra futásához vezetnének, sokszor azonban egyáltalán nem reménytelen a helyzet, és megelőzhető a szakítás némi tudatossággal.

Elodázott konfliktusok

Együtt élő párok esetén bonyolultabb a helyzet, és az ilyenkor előbukkanó problémák is mélyebbek. Leggyakrabban az okoz feszültséget, hogy kiszakadnak a hétköznapokból, maguk mögött hagyják a mindennapi mókuskereket, mindazokat a tényezőket, amik elterelhetik a figyelmüket egymásról és a kapcsolatukról, és csak ketten maradnak. Ebben a helyzetben, amikor szinte kényszerítve vannak, hogy a másikra figyeljenek, rádöbbennek, hogy nem tudnak mit kezdeni egymással, mert a hétköznapok forgatagában, a napi problémák megoldása közepette eltávolodtak egymástól és nincs már köztük valódi kapcsolat. Ezzel együtt vagy önálló problémaként előfordulhat, hogy a hirtelen felszabaduló idő és a lekötetlen energiák hatására előbukkannak a hétköznapok során szőnyeg alá söpört problémák, és az abszolút egymásra figyelés állapotában nem lehet többé elodázni őket, kezdeni kell(ene) velük valamit.

Lili, projektmenedzser (33)

"Három éve éltünk együtt Leventével, amikor elhatároztuk, hogy megvalósítjuk egy régi álmunkat és beutazzuk Olaszországot. Nem akartunk társas úttal menni, magunk szerveztünk mindent, ami több hónapos munka volt. Közben úgy éreztem, kicsit megfáradt a kapcsolatunk, egyre több problémánk volt egymással és komolyan gondolkodtam azon, hogy szakítani kellene, de úgy voltam vele, hogy megvárom, hogy sikerül a nyaralás. Egyrészt reménykedtem benne, hogy a sok közös élmény közelebb hoz minket egymáshoz, másrészt pedig rengeteg időt és energiát öltünk a szervezésbe, nem akartam, hogy kárba vesszen. Nem indult túl jól az út, feszültek voltunk, sokat veszekedtünk és kezdtem megbánni, hogy belevágtam. Aztán a sok élmény hatására valahogy ismét felfedeztük, hogy milyen jó együtt, sokat beszélgettünk a kapcsolatukról és minden egyébről, és mire hazajöttünk, minden rendben volt köztünk. Ha nem megyünk Olaszországba, talán már nem is lennénk együtt."

Tipikusnak mondható helyzet az is, amikor nagyon is tudatában vannak a problémáknak, és az utazást afféle párterápiának tekintik. Úgy gondolják, hogy a kellemes környezet és a háborítatlan együttlét megoldást nyújt majd. Ez a módszer akár működhet is, hiszen az új környezet, az együtt töltött minőségi idő és a megoldás szándéka orvosolhatja a problémákat, ám önmagában a nyaralás nem segít. Akik abban a hitben vágnak bele, hogy pusztán a közös utazással úrrá lehetnek a gondokon, azok súlyos csalódással fognak hazatérni, és könnyen juthatnak arra a következtetésre, hogy menthetetlen a kapcsolat.

Megelőzhető a szakítás?

A legtöbb esetben a nyaralás csodálatos közös élmény, ám mint láttuk, bizonyos esetekben rosszul végződhet. Van olyan, hogy valóban menthetetlen a kapcsolat és ezt az együtt eltöltött napok teszik nyilvánvalóvá, sokszor azonban elkerülhető a szakítás. A legfontosabb a tudatos tervezés.

Vivien, egyetemista (22)

"Ismerős a probléma, tavaly nyáron egy közös nyaralás után szakítottunk a barátommal. Két hónapja voltunk együtt, és úgy döntöttünk, elmegyünk egy hétre Horvátországba. Nagyon vártam az utazást, úgy gondoltam, hogy boldogabbak leszünk, mint valaha, de egy rémálom volt az egész. Kezdődött ott, hogy teljesen szétdobálta a holmijait a szobában, míg én szépen elrakodtam a szekrénybe. Nagyon zavart, de nem akartam veszekedni rögtön az elején. Aztán abban sem tudtunk megegyezni, hogy mit csináljunk. Én imádok napozni, ő viszont hamar elunta és addig piszkált, míg elmentem vele várost nézni, túrázni, és végül alig jutottam el a tengerpartra, pedig az volt minden vágyam. Az is probléma volt, hogy szeretek sokáig aludni, ő viszont mindennap korán kelt és felvert engem is, mert szerinte otthon is lehet aludni, a nyaralás nem erről szól. Úgy éreztem, hogy végig én alkalmazkodom hozzá és teljesen semmibe veszi az én igényeimet. Hazafelé már alig szóltunk egymáshoz és hamarosan szakítottunk is."

Ha most nyaraltok először együtt, mindenképpen gondoljátok végig együtt, hogy mit vártok az utazástól, hiszen ezzel sok problémát megelőzhettek. Kitérhettek arra, hogy milyen programokra vágytok, mennyi időt szeretnétek együtt tölteni és mennyi egyedüllétre van szükségetek, milyen típusú szálláson éreznétek magatokat a legjobban, kettesben utaznátok legszívesebben vagy barátokkal, családdal. Ha tisztáztátok a paramétereket, néhány egészséges kompromisszummal és tudatosan megválasztott úti céllal, illetve jól megtervezett programmal rengeteg vita elkerülhető és a legtöbb különbség közös nevezőre hozható. Ha már régóta együtt vagytok, szintén érdemes lefutni ezt a kört, ám ebben az esetben nem a technikai kérdések a legfontosabbak, hiszen azokkal tisztában vagytok. Fontosabb, hogy a kapcsolatotok szempontjából mit vártok az utazástól. Sokan esnek abba a hibába, hogy mindent a nyaralás alatt akarnak rendbe hozni, ami lehetetlen vállalkozás, és borítékolható a kudarc. A legjobb, ha csak annyit vártok el magatoktól és a párotoktól, hogy minőségi időt töltötök együtt nyugodtan, kötöttségek nélkül és a felmerülő problémákat, konfliktusokat ezúttal nem söpritek a szőnyeg alá, hanem szembenéztek velük és őszintén megbeszélitek, és a hazatérés után is dolgoztok a megoldáson akár szakember segítségével is.

Fotó: Julian Laidig

Kövesd a Szexpázsit blogot a Facebookon is!

Mert igenis minden nap megérdemelsz egy szexi pasit, valamint egy jó történetet.
Kövesd a Szexpázsit oldalt a Facebookon és hagyd, hogy naponta elcsábítson!

IRÁNY A FACEBOOK ÉS A SZEXPÁZSIT OLDAL!