Tudtad? — Már a kora középkorban is használtak WC-papírt

picture alliance - picture alliance
higiénia toalettpapír történelem wc
Egészen bizarr belegondolni, hogy noha évmilliók óta szólít minket a természet, csak két évszázada van erre kialakított papír a toalett mellett. Pedig a WC-papír története évezredekre nyúlik vissza.

Annak, hogy az ember két lábra állt, lett egy komoly hátránya: nagydolog után barna maradt a hátsó. Civilizációkon keresztül változatos, leleményes, olykor meghökkentő módszerekkel törölték tisztára becsesebbik felüket a népek, míg a 19. században meg nem jelent a modern WC-papír, mely királyi magaslatokba emelte a trónolás minőségét.

A WC-papír évezredes története
Meglepő, de a WC-papírnak több, mint ezer éves története van.
Forrás: Corbis News

Kína és a WC-papír illatos gyökerei

Hogyha a kedvenc kamilla illatú háromrétegű toalettpapírunk ősét keressük, érdemes a papír őshazájában, Kínában kezdeni a nyomozást. Ugyan már az i. e. 2. században feltalálták a papírt, a mellékhelyiségben csak az i. sz. 6. században jelent meg, és puhább volt a hagyományos verzióknál, a császári udvarban pedig az illatosított változatok is megjelentek.

Egy arab utazó megrökönyödve számolt be arról, hogy a kínaiak mosakodás helyett csak sután áttörlik magukat WC-papírral.

A kínaiak évezredekig folytatták a papír használatát illemhely utáni törölközésre, a 14. századi történelmi feljegyzések a tömeggyártásról is beszámoltak — Zheijang tartományban évi tízmillió lapot gyártottak.

Élet a WC-papír előtt – Mit használtak a világ többi részén?

No de, mi volt a helyzet vécépapírfronton a világ többi részén? A válasz az, hogy bármi, ami a kezük ügyébe került.

Az ókori görögök például speciális cserepeket alkalmaztak, amelyekre gyakran az ellenségeik nevét vésték, míg Rómában egy közösen használt, botra erősített szivacs szolgálta a hátsó fél higiéniáját. A pénzesek gyapjú, csipke és kender segítségével tisztálkodtak, akiknek pedig nem tellett ilyen úri huncutságokra, leveleket, zöldséghéjat, magházat, füvet használtak.

Ezeknél kissé extrémebb eszköz volt a kagylóhéj, kő, fadarab, kukoricacső, homok.

Változás akkor állt be, amikor a 16. században megjelent a könyvnyomtatás. Az emberek egyre olcsóbban juthattak papírhoz, és hamar elkezdték régi könyvek, újságok lapjait használni. A 19. századi Amerikában a katalógusok és a napilapok voltak a népszerű WC-papírok, amelyeket puha papírra nyomtattak, ezzel kényelmes siklást biztosítva.

Modern WC-papír reklám
A modern WC-papír a 19. században jelent meg a piacon.
Forrás: Picture Post

Aloe vera és a modern WC-papír születése

A kapitalizmus és ipari forradalom megjelenésével nem kellett sokat várni a speciálisan hátsó törlésére kialakított WC-papír megjelenésére. Joseph Gayetty manilai kenderből készült, aloé verával átitatott lapokat árusított 1857-től egészen 1920-ig. Máig őt tartják a modern WC-papír ősatyjának, noha találmánya közel sem volt még tökéletes.

Az 1890-es években aztán a gurigás toalettpapír is betört a piacra, amelyet egy testvérpár vezetett be, elterjedésében az angol WC és a csatornázás is sokat segített.

Egészen 1942-ig kellett várni arra, hogy a vécépapírtartókon puhább, kétrétegű típusok kerüljenek. Az 1950-es években élénk színekben pompázó modellek is megjelentek a piacon, de mivel a kemikáliák sokaknak okoztak kiütéseket, a hóbort csakhamar elillant. Ennél már csak az a meglepőbb, hogy csak a 20. század végén a jelent meg a maximális higiéniát biztosító nedves toalettpapír.

A WC-papír mindennapjaink részévé vált, életünk csendes támogatója. Szerepét remekül érzékelteti az a tény, hogy amikor a Covid-19 idején felmerült, hogy hiánycikk lesz, az emberek megrohamozták a boltokat, hogy hónapokra feltöltsék a készleteiket, holott őseik évezredeken át jól elvoltak papír nélkül is...

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.